anemian oireet?
Millaisia oireita teille on tullut raudanpuuteanemiasta? Miten olo korjaantui kun saitten rautatasoja kuntoon? Minulle suositeltiin rautalisän syömistä, mutta kammoan kaikenlaisten lisien syömistä. Yritän motivoida itseäni että tulisi otettua rautakuuri vakavasti :/
Kommentit (15)
Väsy, pää särky, hengästyminen pienestä, kannattaa ottaa rautalääkettä
Hei mä kysyn samalla oman kysymyksen: mitä tapahtuu jos anemiaa ei hoida? -ohis
Jos ei hoideta, anemia voi korjaantua itsestään, pysyä ennallaan tai pahentua, vähän syystä riippuen. Elimistö usein tottuu anemiaan mutta eron kyllä huomaa kun anemia on korjattu. Lievää anemia voi koettaa hoitaa ruokavaliolla eli lisää rautapitoista ruokaa. Muistakaa että maitotuotteet samaan aikaan otettuna heikentävät raudan imeytymistä ja C-vitamiini taas parantaa. Joillakin rauta imeytyy huonosti ruuasta ja silloin rautakorvaus jollain muulla tapaa on tarpeen
jos syön pelkkää maitorahkaa niin kuinka nopeasti rautavarannot alkaa laskemaan ja sairastun anemiaan?
Jos hemoglobiini nousee, kun anemian oireet ei katoa, niin mitäs sitten?
höh eikö kukaan tiedä? mua vaan kiinnostaa :D google ei tiennyt, joten ajattelin että te viisaat tiedätte
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:38"]
Jos hemoglobiini nousee, kun anemian oireet ei katoa, niin mitäs sitten?
[/quote]ei mitään
Väsymys, jatkuvasti rintaa puristava ja hapennälkäinen olo, lihassärkyjä. Levottomat jalat ja kädet öisin. Rautakuuri piristää todella hitaasti, mutta vähitellen sen huomaa esim. hengittämisen helpottumisena.
Rautaa kannattaa ottaa vaikka appelsiinimehun kans, imeytyy nii paremmin. Riippuu varmaan mikä tuon anemian aiheuttaja on? Mulla vaan laskee ja laskee, jos on alhane enne leikkaust, sillo annetaa ainaki verta suoraa.
voiko anemiaan kuolla? onko se oikeasti niin vakava, että sillä voi saada sairaslomaa?
ahdistus, väsymys, huimaus, pahoinvointi erityisesti aamulla, oksentelu, vaikea hengittää
Kaikkeen ei voi vaikuttaa, mutta se mihin voi, niin tietysti pitää huolehtia itsestään. Rautakuuri on helpoin eikä siinä ohjeen mukaan otettuna ole sivuvaikutuksia. Osta apteekista esim Retafer 100mg tai k-kaupasta vida 50mg rautaa. Ja riittävästi c-vitamiineja. Nyt on mandariineja kaupoissa esim.
Rautalisä on ihan turvallinen syötävä ja kuuri kannattaa vetää lopouun jos sulle on sitä suositeltu. Olo piristyy. Älä ota yhtä aikaa maitotuotteiden kanssa, koska silloin rauta ei imeydy kunnolla.