Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelin 6 vuotta, maksoin opiskeluistani 36 000€. Nyt ei löydy töitä

Vierailija
29.08.2021 |

Täydellä opintotuella ja opintolainalla koko 6 vuoden ajan. Menetin tuolta ajalta toimeentulotuen

Nyt olen päättänyt antaa periksi elämän kanssa. Annan luottotietojen mennä ja alan elämään toimeentulotuella pysyvästi. Alan olemaan siinä vaiheessa että vaikka työtä tarjottaisiin niin ei minulta enää edes löydy valmiuksia sinne.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoon yliopistossa se on semmoista.

Vierailija
62/73 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku nuori nyt lukee tätä niin tässä lista siitä mitä kannattaa opiskella:

- mikä tahansa hoitaja (lh, sh, th tai kätilö)

- lääkäri ja hammaslääkäri

- oikeustiede

Lisään listalle: tietojenkäsittelytiede/tietotekniikka. Töitä löytyy kivasti opintojen oheen, ei tarvitse Hesen tai siivoushommien suuntaan katsella ollenkaan. Vaarana toki että työelämä vie mennessään ja opinnot jäävät ikuisesti vaiheeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä asioita pitäisi takoa nuorten päähän jo lukiossa ja amiksessa.

Opiskelun ensisijainen tarkoitus on saada töitä, joten kannattaa katsoa tarkkaan mihin opintoihin käyttää aikansa ja rahansa.

t. N24 joka opiskelee nyt lähihoitajaksi tuhlattuaan ensin viisi vuotta elämästään turhaan opiskeluun yliopistossa

Voi luuletko oikeasti että joka oppilaitoksen opolla on sisäpiirin tietoa 200 alan todellisesta työllistävyydestä viiden tai kymmenen vuoden päähän? Joo kyllä kaikki tietävät ne 5 hyvin työllistävää alaa, mutta muiden kohdalla on täysin arpapeliä mikä on totuus ja suuntautumisvaihtoehtokin voi ratkaista. Samoin työllisyystilanne voi muuttua. Ei mikään oppilaitos kerro inhorealistisesti että kuule meiltä valmistuttuasi et taatusti saa alaasi vastaavaa työtä. Vanhemmat alalla olevatkin saattavat antaa liian ruusuisen kuvan koska ovat aikoinaan itse päässeet suoraan herranvirkaan.

Ja toisekseen: kaikista ei voi kuitenkaan tulla lääkäreitä, hoitajia tai psykologeja. Pitäisi yleensäkin lisätä työllistämisen edellytyksiä.

Vierailija
64/73 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

36 000. Minusta paljon enemmän. Oon amis, menin töihin 19 vuotiaana ja olen ollut töissä 16 vuotta, päivääkään en työtön... Palkka siinä 30 000, tienasin siinä 6 vuoden aikana 180 000 mun kaverit lähti opiskelemaan, nyt ovat samassa työpaikassa osa vaki, jollain pätkätöitä. Mulla alkaa olla omakotitalo maksettu, heillä haaveissa. Mies 36v

Vierailija
65/73 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

36 000. Minusta paljon enemmän. Oon amis, menin töihin 19 vuotiaana ja olen ollut töissä 16 vuotta, päivääkään en työtön... Palkka siinä 30 000, tienasin siinä 6 vuoden aikana 180 000 mun kaverit lähti opiskelemaan, nyt ovat samassa työpaikassa osa vaki, jollain pätkätöitä. Mulla alkaa olla omakotitalo maksettu, heillä haaveissa. Mies 36v

120 000 siis

Vierailija
66/73 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tutkinto (lääkärin lisäksi) kestää Suomessa kuusi vuotta suorittaa?

Vierailija
67/73 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tutkinto (lääkärin lisäksi) kestää Suomessa kuusi vuotta suorittaa?

DI ja kaikki maisterin tutkinnot?

Vierailija
68/73 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaikka työtä tarjottaisiin" ja "ei enää löydy valmiuksia". Et siis ole koskaan ollut töissä? Mikset hakenut töihin opintojen aikana? Miten niin maksoit niistä jotain?

Kertomasi perusteella olet elänyt tuilla koko elämäsi, ehkä ennen opintoja vanhempien rahoilla. Ei ole kyse siitä, ettei "nyt" löydy töitä, vaan tilanne on kestänyt koko elämän. Vai kävitkö töissä ennen opiskelua?

Vierailija
69/73 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- oikeustiede

Valitan mutta mikään mainituista ei kiinnosta eikä edes ole taitotasojeni saavutettavissa.

Vierailija
70/73 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- oikeustiede

Oikeustiede ei kuulu listalle. Juristeilla, varsinkin nuorilla, on vaikea päästä työmarkkinoille nykyään. Puheterapeutti ja sosiaalityö sen sijaan kuuluu listalle.

Selittäkää mulle nyt jo viimein mihin ihmeeseen tarvitaan niin hirveä määrä puheterapeutteja nykyään? Tämä mainitaan aina, kuulostaa siltä kuin puoli Suomea olisi syntynyt kitalakihalkioisina tai jotain. En tajua.

No, kun R ja S pitää sanoa Suomessa oikein. Aika monen lapsen ääntäminen kyllä paranee, kun kaikki hampaat ovat kasvaneet suuhun.... 

Vierailija
71/73 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista tutkintoa teen. Lainaa on 0 e. Kituuttelin. Ekan amkin opiskelin ja asuin äidillä. Tukia en saanut mutta loppuvaiheessa olin täysipäiväisessä hanttihommissa. Nyt opiskelin tokan tutkinnon ja en taaska lainaa. Säästöillä ja opintotuilla elelin, keräilin pulloja. Kauan kesti ennen kuin sain töitä. Nyt oon toimistotöissä täysipäiväisenä 2. tutkinto vielä kesken. Rahaa on säästössä ja lisää tulee. Eikä ole lainoja. Seuraavaksi asuntolaina :) Pihillä elämällä kituuttelee vaikka sen 15 vuotta mutta onhan se ihanaa kun lainaa sen pyöreät nolla.Tää tulee saamaan vaan alapeukkuja mutta ei haittaa

Vierailija
72/73 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on trolli, sillä jos olisi opiskellut ja nostanut lainaa, tietäisi, että toimeentulotukea saa kyllä opiskelijakin. Laina vaan lasketaan tuloksi. Jos nostaa täyden opintolainan, tämä ei kuitenkaan ole ongelma.

Vierailija
73/73 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätys ettei ap tule enää kommentoimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän