Verokortissa veroprosentti 13%, paljon maksan veroja palkasta kun tienaan...
2800€. Kunnallisvero tasan 19%. Maksanko siis veroja 13%, 19% vai peräti 32%
Kommentit (24)
Ota yhteyttä verotoimistoon. Yrittävät ohjata tekemään muutoksen netissä, mutta noilla tiedoilla se ei varmaan onnistu.
13% kuulostaa todella pieneltä tolla palkalla, vaikka alkuvuodesta tulot olisivat olleet pienemmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13%, koska vähennykset laskevat todellista veroprosenttiasi verrattuna kunnallisveroon nähden.
2880€/kk palkka! Mitä ovat ne vähennykset, että saa vero% noin alas?
Itse tienaan noin 3500€/kk ja vero% on 31 tasoa.
Lasket varmaan veroprosenttiisi mukaan myös eläke- ja työttömyysvakuutusmaksut. Minulla on 5600 euron kuukausipalkalla veroprosentti 27 ilman mitään suurempia vähennyksoä.
En muuten laskenut muita maksuja tuohon. Verokortissa merkintä, että päätoimesta ja leskeneläkettä menee 31% veroa ja sivutulosta 48%.
Joinakin kuukausina siis bruttotulot voivat olla tuota 3500€ suuremmat ja päälle siis tuo eläke.
Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13%, koska vähennykset laskevat todellista veroprosenttiasi verrattuna kunnallisveroon nähden.
2880€/kk palkka! Mitä ovat ne vähennykset, että saa vero% noin alas?
Itse tienaan noin 3500€/kk ja vero% on 31 tasoa.
Lasket varmaan veroprosenttiisi mukaan myös eläke- ja työttömyysvakuutusmaksut. Minulla on 5600 euron kuukausipalkalla veroprosentti 27 ilman mitään suurempia vähennyksoä.
En muuten laskenut muita maksuja tuohon. Verokortissa merkintä, että päätoimesta ja leskeneläkettä menee 31% veroa ja sivutulosta 48%.
Joinakin kuukausina siis bruttotulot voivat olla tuota 3500€ suuremmat ja päälle siis tuo eläke.Sama
Olennainen juttu sinulla on tuo leskeneläke, jonka verotus on selvästi kovempi kuin samansuuruisen palkan. Sen vuoksi veroprosenttisi on täysin eri kuin 3500 euroa kuukaudessa tienaavan palkansaajan, joka ei saa lisäksi eläkettä tai muuta vastaavaa.
Maksettavan kunnallisveron määräytyminen riippuu veronalaisista ansiotuloista sekä niistä tehtävistä vähennyksistä (matkakustannukset, tulonhankkimiskulut, ansiotulovähennys jne).
Tulosta tehtävät vähennykset vähentämällä saadaan verotettava tulo, josta veron määrä lasketaan kunnan tuloveroprosentin (esim. 19%) mukaisesti -> saadaan vero, josta vielä vähennetään kunnallisverosta suoraan tehtävät vähennykset (esim. työtulovähennys).
Kunnallisverotuksessa tehtävien vähennysten määrä on riippuvainen veronmaksajan tulotasosta ja vähennykset painottuvat alemmille tulotasoille. Näin ollen voidaan sanoa, että kunnallisvero on progressiivinen vero, vaikka kunnan tuloveroprosentti on kaikille kuntalaisille sama.
Kunnan ansiotuloveroprosentin (nimellinen veroaste) ja efektiivisen veroasteen erotus kertoo paljon kunnan ansiotulonsaajien tulotasosta. Mitä suurempi näiden erotus on kunnassa, sitä alhaisempi tulotaso.