onko paha jos kuljettaa lasta etupenkillä?
6-vuotiasta, mietin ostaa pientä 2-ovista autoa meidän 2-henkiselle perheelle ja useimmiten olis takaosa täynnä tavaraa ja etupenkeillä matkustajat... tiedän kyllä että parempi olis takapenkillä
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:16"]
Kiitoksia ajatuksistanne!
Eikö ne turvatyynyt yleensä saa pois päältä? Vai onko myös autoja, joissa ne on aina toimintavalmiina ja muuta mahdollisuutta ei ole?
En ajatellutkaan tavaroita lastata takapenkeille, mutta esim tuollaisessa Renault Clio hatchbackissa ei jää juuri takaronttiin tilaa, ellei takapenkkejä siirrä eteenpäin. Tällöin tavarat olisivat siis takana, ihmiset edessä ja auto tehokkaasti lastattu. Lähinnä sitä hain aloituksella, että pitäiskö mun kuitenkin ihan turvallisuussyistä harkita isompaa ja kalliimpaa autoa kahdelle hengelle, jos etupenkillä lapsen kuljettaminen on suositusten vastaista, paheksuttua ja vaarallista. Olisin voinut muotoilla paremmin. Kyllä meillä käytetään istuinkorokettakin käytetään :)
ap
[/quote]
Tuollaisessa koppimopossa ei varmaan ole hurjasti väliä missä istuu. Sillä kun ajaa kolarin, mikään kohta ei pysy kasassa kuitenkaan.
[/quote]
Tuon on valitettavasti ihan totta. Hurjaa, miten useissa perheissä kakkosautona on joku clio, micra tai minipösö, jolla äiti sitten kuskaa lapsia harrastuksiin. Sellaisella kun kolarin rysäyttää, niin ei taida jäädä jäljelke kuin kasa peltiä.
Minä olen päiväkodissa töissä ja arvatkaapa, miten moni vanhempi nakkaa päiväkoti-ikäisen lapsen etupenkille ilman mitään korokkeita tai turvavyöistuimia. Yllättävän moni! Päiväkoti-ikäinen lapsi on ehdottomasti kuljetettava vähintään korokkeen, mieluiten jonkinlaisen istuimen kanssa, ei tavallisella penkillä tavallisissa vöissä. En tiedä, olenko tiukkis, mutta oma lapseni ei kulje autolla, josta ei vähintään koroketta pepun alle löydy. Poikkeuksen tekee vain taksi, ja taksimatkoja lapseni on tehnyt ehkä 2-3 kertaa elämässään.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:38"]
Minä olen päiväkodissa töissä ja arvatkaapa, miten moni vanhempi nakkaa päiväkoti-ikäisen lapsen etupenkille ilman mitään korokkeita tai turvavyöistuimia. Yllättävän moni! Päiväkoti-ikäinen lapsi on ehdottomasti kuljetettava vähintään korokkeen, mieluiten jonkinlaisen istuimen kanssa, ei tavallisella penkillä tavallisissa vöissä. En tiedä, olenko tiukkis, mutta oma lapseni ei kulje autolla, josta ei vähintään koroketta pepun alle löydy. Poikkeuksen tekee vain taksi, ja taksimatkoja lapseni on tehnyt ehkä 2-3 kertaa elämässään.
[/quote]
Huomioi myös se, että usein se päivökoti on lähellä kotia. Joku voi asua siinä 100 metrin päässä rauhallisella alueella.
Ei todellakaan tarvitse kahdelle ihmiselle hankkia mitään lestavankkuria. ;) Pikkuauto on aivan pätevä kahdelle ihmiselle, jos ei tarvitse mitään vasikan kokoisia koiria tms raahata jatkuvasti mukana.
Ainakin isäni Cliosta matkustajan airbagin saa pois päältä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:25"]
Alle 135 cm pitkä lapsi ei saa istua etupenkillä.
[/quote]
Ja laki ja momentti, kiitos?
[/quote]
Voit sitten kysellä sitä lakia ja momenttia siellä teho-osastolla, kun joudut kolariin sen etupenkillä istuvan alamittaisen kanssa. Koroketyyny tarvitaan sitä varten, että turvavyöt ja muut turvavarusteet on suunniteltu aikuisten mitoilla.
En voi sille mitään, mutta huvittaa aina nämä normiperheet, joissa miehet istuu edessä ja akat takana. No pitäähän sen 6-vuotiaan pojan päästä etupenkille, äidin paikka on tietysti takana...