Aloitin sairaanhoitajaopinnot ja nyt kaduttaa
Kommentit (14)
Lopeta ihmeessä, ap, koska jos opiskelet, niin työkkäri pakottaa sinut niihin hommiin, vaikka et haluaisi. Tulet katumaan alanvalibtaas7, kun valmistut, ja menet töihin.
En usko että meidän kunnan tk:ssa on hirveän raskasta lääkäreillä ja hoitajilla. Työaika ma-pe 8-16. Kuka käskee työskennellä sairaalan päivystyksessä 24/7?
Vierailija kirjoitti:
En usko että meidän kunnan tk:ssa on hirveän raskasta lääkäreillä ja hoitajilla. Työaika ma-pe 8-16. Kuka käskee työskennellä sairaalan päivystyksessä 24/7?
Meidän tk:ssa ainakin on raskasta noilla vastaanoton hoitajilla. Tekevät 8-16 työtä. Taukoja ei ehdi pitää. Omatoimisesti pitää hoitaa. Jos lääkäriä konsultoi niin haukut tulee. Itse olen tk vuodeosastolla töissä, mutta en enää kauaa.
Rehellisesti sanoen on raskasta. Mieti vielä. Sitten, kun on tutkinto, niin olet tavallaan sen kanssa "jumissa". Alaa voi tietysti aina vaihtaa, mutta... Suomessa ei arvosteta hoitajia pätkääkään, tämä realisoituu toden teolla muutaman työvuoden jälkeen. Hoitajapula tulee pahenemaan ja ratkaisu siihen näyttää olevan, että revitään viimeisetkin rippeet irti niistä nykyisistä hoitajista. Ja sulla tulee olemaan vastuuta ihmishengistä, mutta sun hyvinvoinnista ei piittaa kukaan. Ja saat lukea keskustelupalstoilta ynnä muilta ahneista kiittämättömistä hoitajista. Itse ymmärsin liian myöhään miksi 10 vuotta sitten tuttu sanoi, että älä ikinä opiskele sairaanhoitajaksi. Nyt ymmärrän. Tykkään kyllä työstäni, mutta siinä oikeasti palaa loppuun olosuhteista johtuen.
Löytyy varmaan monenlaista hommaa. Jos olet joku röntgenhoitaja niin ei taida ihan samat ongelmat olla kuin jossain päivystyksessä. MT-hoitajanakin voi olla lepposaa jos potilaat ei liian haasteellisia.
"Mt-hoitajana" ei ole leppoisaa. Osastolla potilaat saa uhkailla ja lyödä sua minkä lystäävät, mutta auta armias jos vain uhkaavatkin lääkäriä, sitten vasta tapahtuu. Haluatko siis olla nyrkkeilysäkkinä? Avopuolelle et pääse suoraan jos psykiatriaan haluat suuntautua, ensin tulee olla kokemusta osastosta, jotta pärjäät avopuolella.
Riippuu työpaikasta jonkin verran, mutta suurimmaksi osaksi on raskasta. Yksi raskaimmista asioista on oma syyllisyys, kun on kiire eikä ehdi hoitamaan potilaita niinkuin itse haluaisi. Tähän päälle kiukkuiset potilaat (ymmärtäähän sen itsekin ettei ole kiva pissata alusastialle, koska hoitaja on liian kiireinen avustamaan vessaan jota potilas pystyisi avustuksella hyvin käyttämään). Ongelmat ja paha olo on samat kaikilla hoitajilla, mikä johtaa usein negatiiviseen työilmapiiriin, jossa omaa pahaa oloa puretaan työkavereihin.
Röntgenhoitajan ammattiin on erillinen amk-koulutus eli niitä hommia ei sairaanhoitajan papereille tehdä.
Jos olet juuri aloittanut, niin katso ekat harjoittelut. Päätä itse onko kurjaa. Sh-tutkinnolla voi sijoittua kyllä monenlaiseen tehtävään.
Vierailija kirjoitti:
"Mt-hoitajana" ei ole leppoisaa. Osastolla potilaat saa uhkailla ja lyödä sua minkä lystäävät, mutta auta armias jos vain uhkaavatkin lääkäriä, sitten vasta tapahtuu. Haluatko siis olla nyrkkeilysäkkinä? Avopuolelle et pääse suoraan jos psykiatriaan haluat suuntautua, ensin tulee olla kokemusta osastosta, jotta pärjäät avopuolella.
Olen ollut kesän laitoshuoltajana mielisairaalassa. En siellä kohdannut kyllä mitään hankalia potilaita mutten kyllä ikinä ollut niillä haastavilla osastoilla. Se oli kyllä noin 15 vuotta sitten.
Onhan se. Pula jo nyt työntekijöistä. Mitäpä viiden vuoden kuluttua? Itse lopetan työt akuuttipuolella. En jaksa ja ahdistaa koko ajan lisääntyvä työ. Siirryn perushoitoon asumisyksikköön. En halua enää olla hirveässä vastuussa. Riitti 10 vuotta.