Voiko palkanmaksu myöhästyä?
Mulla piti tulla lomakorvaukset ja muuta höttöä tänään, n. 750 euroa. Palkkalaskelma tuli 27. päivä normaalisti ja palkanmaksupäiväksi merkitty 30. Nyt rahoja ei kuitenkaan kuulu. Voiko tulla myöhempään kellonaikaan? Yrityksellä ei tähän asti ole ollut mitään ongelmia palkanmaksun kanssa. :o Olen siis opiskelija ja tämä on entiseltä työpaikaltani jossa lopetin n. kuukausi sitten muuttaessani tänne opiskelemaan ja tosta rahasta olis lähteny tän päivän ruoat. Pullokeruulle ja makaronipussiostoksille, näemmä, jos rahaa ei ala kuulua. Onko muilla samanlaisia ongelmia?
Kommentit (12)
Voi kyllä myöhästyä ja tulla myöhempään kellon aikana. Voi tulla yllätyksenä, että esim. palkka ei näy samalla tavalla puolenyöaikaan, kuin ennen sepamaksuun siirtymistä.
Joo. Laitoin pomolle viestiä ja sähköpostia palkanlaskijalle, toivon mukaan viimeistään huomenna saisi kun tuet tulee kuitenkin vasta neljäs päivä.
Ap
Jep, soittaisin kanssa heti asiasta. Joskus on voinut tulla myös joku tietokatko yrityksen ja heidän palkanmaksuaan hoitavan firman kanssa. Tai tekninen ongelma. Nyt tosin tänään ei ole näkynyt ainakaan mitään yleistä pankkiongelmaa. Mutta tuollaisissa loppupalkoissa yms riski jollekin fiballe/tietokatkolle on ehkä vähän suurempi kuin perus kuukausipalkassa, koska ne on vähän harvinaisempia ja erikoistilanteita. (Siis suhteessa!)
Mulla itellä on käynyt niin, että kun alotin töissä keskellä kuukautta, ei kuukausipalkka kerennyt sen alotuskuun maksatukseen. Seuraavassa kuussa sain sen kuun palkan normaalisti, mutta tuo ekan kuun palkka ei tullut. Pikaisella soitolla sekin hoitui, oli ollut juuri joku informaatiokatkos ja sain seuraavana päivänä sen puuttuvan rahan.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:47"]
Joo. Laitoin pomolle viestiä ja sähköpostia palkanlaskijalle, toivon mukaan viimeistään huomenna saisi kun tuet tulee kuitenkin vasta neljäs päivä.
Ap
[/quote]
Itseasiassa koska 4. päivä on lauantai, saat tukirahat vasta maanantaina, eli toivotaan tosiaan että saat tuon palkka-asian kuntoon.
Voi myöhästyä. Mä olin kesätöissä s-ketjulla (buu) ja jatkettiin työsopparia alkuperäisestä kuukaudella. Tieto ei jostain syystä palkanlaskentaan mennyt perille ja palkkani oli lopulta yli kaksi viikkoa myöhässä. Mutta pomo olikin juuri silloin lomilla, että en päässyt heti selvittelemään missä palkka. Sain sen kuitenkin lopulta ja kaikki mitä minulle kuului.
Palkka on kyllä siirtynty maksuun, kun laskelma on tullut. Sitä ei voi ajaa ennen maksuun siirtymistä.
Onko noin? Eli voiko esimerkiksi olla että pankki ei ole vain ehtinyt käsitellä siirtoa vielä ja tulee tänään vielä ennen neljää? Vuokran eräpäivä on ylihuomenna, soitin onneksi jo vuokranantajalle ja on tietoinen että vuokranmaksu voi viivästyä itsestä johtumattomista syistä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:03"]
Onko noin? Eli voiko esimerkiksi olla että pankki ei ole vain ehtinyt käsitellä siirtoa vielä ja tulee tänään vielä ennen neljää? Vuokran eräpäivä on ylihuomenna, soitin onneksi jo vuokranantajalle ja on tietoinen että vuokranmaksu voi viivästyä itsestä johtumattomista syistä. Ap
[/quote]
Ei pankki mitään käsittele...
Tiedäthän, että olet oikeutettu korvaukseen jos palkka myöhästyy?
Toivotaan, että rahat kilahtaa tilille vielä tänään jos kerran tilipäivän pitäisi olla viimeinen päivä.
Ei mulle korvauksella niin väliä, olin töissä pienessä yrityksessä ja pomo on tosi mukava, tiedät etteivät tahallaan missään nimessä ole jättäneet maksamatta. Kunhan jotain safkaa sais pöytään ennen tukien tuloa niin aina plussaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:03"]
Onko noin? Eli voiko esimerkiksi olla että pankki ei ole vain ehtinyt käsitellä siirtoa vielä ja tulee tänään vielä ennen neljää? Vuokran eräpäivä on ylihuomenna, soitin onneksi jo vuokranantajalle ja on tietoinen että vuokranmaksu voi viivästyä itsestä johtumattomista syistä. Ap
[/quote]
Tässä tilanteessa ainoa syy miksi vuokranmaksu mahdollisesti viivästyy olet sinä itse ap. Jos pankki on lakossa, vika ei ole sinun. Jos sinulla ei ole rahaa tilillä, se on sinun syysi. Jos vuokranantaja on järjellinen yksilö, hän odottaa vaikka viikon, koska tietää että rahat ovat tulossa ja sinä ole hyvissä ajoin ilmoittanut viivästymisen.
Palkanmaksu ei saisi myöhästyä, mutta väistämättä joskus tulee teknisiä vikoja ja tietoliikennekatkoksia. Sinuna soittaisin palkanlaskijalle saman tien, kun kello on jo näin paljon.