Mahdollisimman simppeli opinnäytetyön aihe? (AMK)
Help opparinsa jo tehneet?
Olin ihan varma että valmistun vasta keväällä, mutta nyt sain opon kanssa kurssit järkättyä niin että mun ois mahdollista valmistua jo joulukuussa! Tämä helpottaisi hurjasti töiden ja rahatilanteen kanssa. Edellytyksenä toki se, että saisin opparin pukattua ulos tässä parin kuukauden sisällä.
Lähinnä kaipailisin vinkkejä siitä, millainen oppari olisi ehkä yksinkertaisin toteuttaa ja millainen taas vaatii pidemmän prosessin? Kaikki vinkit tervetulleita, kiitos :) !
Kommentit (20)
Millä alalla olet? Millaisia oppareita teidän alalla tehdään?
Kannattaa välttää oppareita johon tarvitsee tutkimusluvan, se on hidasta.
Jos tietäis alan, olis helpompi vinkata. Mut miten olis joku "kirjallisuuskatsaus"?
Kaikista helpoin tutkimus on strukturoitukysely ja sen analyysi. Eli 1. päätetään tutkimuskohde 2. Tehdään viitekehys ja tausta 3. tehdään kyselykaavakkeet ja jaetaan ne tai postitetaan (netissähän nämä olisi helpoin suoraan kysyä mutta siihen tarvitsisi muita taitoja) 4. Syötetään luvut tilastohjelmaan 5. Kirjoitetaan analyysi jonka saa suoraan tuloksista. 5. Kirjoitetaan tulosten yhteenveto.
Yleensähän nämä ovat tyyliin asteikolla 1-5 ja EOS
Miten tärkeänä pidät asiaa x-työssäsi
Miten tärkeänä koet että voit vaikuttaa...
Mene töihin ja tee se työnantajan toiveiden mukaisesti
Riippuu tosiaan aika paljon alasta. Ja siitä, onko aikomuksena tehdä määrällinen vai laadullinen tutkimus. Tuo kirjallisuuskatsaus-vaihtoehto oli ihan hyvä, mitään sellaista ei ainakaan kannata tehdä jossa lähdet haastattelemaan ihmisiä. Riippuen alasta voi olla, että sinun täytyy ensin anoa tutkimusluvat (jos siis teet haastatteluja) ja sitten haastattelujen sopimiseen menee oma säätämisensä jne. Jos teet laadullista tutkimusta, niin aineistona kannattaa käyttää valmiita tekstejä, esim. lehtiartikkeleja. Tutkimuskysymyksen kannattaa olla mahdollisimman selkeä ja tarkka.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:16"]
Mikä ala?!
[/quote]
Ähh sori, tää tietysti olisi ihan hyödyllinen tieto :D liiketaloutta siis opiskelen ja markkinointiin/viestintään tulisi opparin liittyä.
- ap
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:23"]
[/quote]
Työnantaja, jolla ei ole pahimmillaan mitään tietoa opinnäytetöistä, voi vaatimuksineen hidastaa "simppeliäkin" työtä oikein kunnolla.
Kiitos kaikille vinkeistä! Jotain tuollaista kyselyä mietinkin josta 5 kirjoitti, osaan käyttää Webropolia joten nettikysely olisi melko helppo tehdä. Saako näihin muuten yleensä kerätä aineistoa satunnaisista lähteistä, eli siis voisinko laittaa vaikka eri keskustelupalstoille linkin kyselyyn ja kerätä vastauksia tätä kautta? Välillä olen näitä nähnyt mutta tuntuu että vastaajaryhmästä tulisi melko hajanainen.
Haastatteluista olen ymmärtänytkin että niiden aukikirjoittaminen on työlästä ja tulosten analysointi vaativampaa, eli tämä tuskin on vaihtoehto.
Tuota kirjallisuuskatsausta täytyy tutkia tarkemmin, ei käynyt edes mielessä. Kiitos!
- ap (opparineuvojani on loppuviikon lomalla joten siksi kyselen täällä tyhmiä :D)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:23"]
[/quote]
Niin ja tää olisi toki muuten ihan hyvä vaihtoehto, mutta jos mietin että mun pitäisi kahden kuukauden sisällä hakea töitä, kaydä haastatteluissa, päästä töihin, saada työnantajalta aihe ja vielä toteuttaa oppari työnteon ohella niin.. kuulostaa aikamoiselta haasteelta :D
Plus että Kelan tulorajat paukkuu jo, eli en saisi loppuvuonna hirveesti tienatakaan.
- ap
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:38"]
Kiitos kaikille vinkeistä! Jotain tuollaista kyselyä mietinkin josta 5 kirjoitti, osaan käyttää Webropolia joten nettikysely olisi melko helppo tehdä. Saako näihin muuten yleensä kerätä aineistoa satunnaisista lähteistä, eli siis voisinko laittaa vaikka eri keskustelupalstoille linkin kyselyyn ja kerätä vastauksia tätä kautta? Välillä olen näitä nähnyt mutta tuntuu että vastaajaryhmästä tulisi melko hajanainen.
Haastatteluista olen ymmärtänytkin että niiden aukikirjoittaminen on työlästä ja tulosten analysointi vaativampaa, eli tämä tuskin on vaihtoehto.
Tuota kirjallisuuskatsausta täytyy tutkia tarkemmin, ei käynyt edes mielessä. Kiitos!
- ap (opparineuvojani on loppuviikon lomalla joten siksi kyselen täällä tyhmiä :D)
[/quote]
Periaatteessa tutkimusohde määrittää sen missä voit kyselyä tehdä. Mutta jos kohde on vaikka markkinointitutkimus niin nettikin on ihan hyvä lähde. Muista laittaa mukaan taustamuuttujat (ikä, sukupuoli, koulutus yms.) niin saat tehtyä vaikka minkälaista analyysiä jo muutamalla varsinaisella tutkimuskysymyksellä.
numero 5.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:16"]
Mikä ala?!
[/quote]
Ähh sori, tää tietysti olisi ihan hyödyllinen tieto :D liiketaloutta siis opiskelen ja markkinointiin/viestintään tulisi opparin liittyä.
- ap
[/quote]
Tutki vaikka, että mitkä ovat pienyrityksen markkinoinnin ongelmakohdat. Ja sit kysyt ohjaajalta, että kuinka monta yritystä / toimitusjohtajaa pitäisi haastatella, että riittää. Mun näkemyksen mukaan 2 - 4 yritystä riittää oikein hyvin.
Oletko jossain töissä tällä hetkellä? Esim. sisäinen viestintä on hyvä aihe ja helppo saada vastauksia työkavereilta.
En tosiaan suosittele tuota, että oppari tehdään työnantajalle. Se menee niin, että ensin se työnanataja tuumailee siinä hetken, sitten siinä tuumaillaan tiimin kanssa, sitten päätetään aihe, ai mutta hei, Raimolla ois tähän vielä yksi hyvä idea, lisätääs se tähän, ja kun kerran aloit kysellä, niin mitäpä jos liitettäisiin tähän vielä yksi osio...
Työssäkäyvien ajantaju on erilainen. Ei heillä ole mitään intressiä tehdä asioita kovin nopeasti, koska se lisää sitä heidän omaa työtään. Pari kuukautta on yksi hujahdus vain - heille, ja asiat alkavat helposti viipyä ja venyä, paisua ja laajentua sitä enemmän, mitä useampi kokki siinä hämmentää. Opparista on turha tehdä mörköä, äkkiä vaan joku kirjallisuuskatsaus kasaan, paperit ulos ja työnhakuun. :)
Sinuna tekisin niin, että menet nyt ja etsit sieltä kirjastosta ohuimman opparin jonka löydät, ja katsot mistä aiheesta se on tehty. Silläkin väköstyksellä kun on koulusta läpi päästy. ;) Otat siitä sitten ne hyvät ideat, eli oliko aihe helppo tai oliko materiaalia runsaasti saatavilla jne.
Kuullostaa jokseenkin viikonloppuraportilta tuo AMK:n lopputyö näin KTM:n silmin tarkasteltuna. Eipä sillä, että se gradukaan olisi kuukautta enempää aikaa ottanut, tai olisi mitään uutta tietoa tuottanut.
Mutta alkuperäisellä kirjoittajalla tuntuu olevan tutkimuksen tekemisen perustiedot vähän hatarat (otanta jne.), joten en ehkä lähtisi hirveästi "analsyysi vääntämään" tuolla pohjalla. Toisaalta en tiedä, minkätasoista analyysia AMK:ssa odotetaan lopputyöstä löytyvän?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:01"]
Kuullostaa jokseenkin viikonloppuraportilta tuo AMK:n lopputyö näin KTM:n silmin tarkasteltuna. Eipä sillä, että se gradukaan olisi kuukautta enempää aikaa ottanut, tai olisi mitään uutta tietoa tuottanut.
Mutta alkuperäisellä kirjoittajalla tuntuu olevan tutkimuksen tekemisen perustiedot vähän hatarat (otanta jne.), joten en ehkä lähtisi hirveästi "analsyysi vääntämään" tuolla pohjalla. Toisaalta en tiedä, minkätasoista analyysia AMK:ssa odotetaan lopputyöstä löytyvän?
[/quote]
Luulisi, että KTM:llä on sen verran hyvä itsetunto, ettei tarvitse tulla pätemään opinnoillaan jollekin palstalle ja vielä aiheesta josta ei näytä olevan mitään tietoa. No ehkei se kaikkiin päde tämäkään luulo.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:01"]
[/quote]
KTM:n gradu saattaa kyllä olla suhteellisen höttöä mitä olen nähnyt. Esim. salattu tutkimus ties kuinkamoneksi vuodeksi aiheesta, jonka tutkimustulos oli että myynti lisääntyy jos laitetaan tavara kassojen viereen tarjoukseen. Eipä tuossa juuri tieteellisyyttä tarvitse todistella ja varmaan kuukaudessa tekeekin.
Filosofian maisteri
Itse väsäsin diplomityötäni pari vuotta, ei parissa kuukaudessa mitään järkevää saa aikaiseksi. Menipä tuohon taustatyöhön, eli tutkimusten ja taustan kaivelemiseen jo 3-4 kk aikaa. Mutta tämä siis jos aikoo tehdä tieteellisesti merkittävää työtä. Sain kyllä parhaan arvosanan, mutta olisi se vähemmällä työlläkin irronnut.
Ei todellakaan ole nopeinta lähteä tekemään mitään kyselyä itse! Aineistonkeruun suunnittelu, tekeminen, validointi, purkaminen jne. vie todella paljon aikaa kokemattomalta. Ehdottomasti etsisin edes läheltä omaa kiinnostusta liippaavan valmiin aineiston. Voit yrittää tiedustella ohjaajaltasi, mistä semmoinen voisi löytyä. Joku kertaalleen jo tutkittukin aineisto voi olla aivan käyttökelpoinen, eivät ne kovin nopeasti "tyhjene". Ja määrällinen on yleensä nopeampi toteuttaa kuin laadullinen tutkimus, koska kysymyksenasettelut ovat simppeleitä hypoteesien testaamisia.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:31"]
Itse väsäsin diplomityötäni pari vuotta, ei parissa kuukaudessa mitään järkevää saa aikaiseksi. Menipä tuohon taustatyöhön, eli tutkimusten ja taustan kaivelemiseen jo 3-4 kk aikaa. Mutta tämä siis jos aikoo tehdä tieteellisesti merkittävää työtä. Sain kyllä parhaan arvosanan, mutta olisi se vähemmällä työlläkin irronnut.
[/quote]
Tieteellisesti merkittävä gradu? :D Hohhoijaa... Eipä ole oikeasti yhtäkään tullut vastaan, vaikka aika monta on tullut luettua työn puolesta (yksityisellä puolella, ei yliopistolla). Väittäri voi sitten ollakin jo vähän merkittävämpi, vaikkakin se oikeasti tiedettä edistävä tutkimus tapahtuu ihan muuten kuin akateemisen lopputyön kautta.
Olen aiemman KTM:n kanssa kyllä samoilla linjoilla, ettei graduun saa uppoamaan kuukautta enempää aikaa, jos tarkoitus on valmistua. Ketäänhän se gradu ei sinänsä kiinnosta, ellei sitten ole tehty jonkin yrityksen intresseistä. Vuoden tai pidempään sen parissa tuhraaminen kertoo ainoastaan henkilön kyvyttömyydestä tehokkaaseen työskentelyyn ja asioiden loppuunsaattamiseen. Moinen on suoraan karsiva tekijä, kun itse haastatteluja olen pitänyt.
Mikä ala?!