Sanokaa joku että tää väsymys helpottaa joskus!
Nyt on vauva 4 kk. Heräilee yöllä melko usein edelleen ja väsymys sen mukainen. Lisäksi en itse saa unta kovin aikaisin illasta, vaikka oikeasti väsyttäisi. Silmät luppaa vaan jatkuvasti. Aivot käy jo ylikierroksilla ja tuntuu että pääni on hattaraa. Tänään laitoin vesipullon lappeelleen sohvalle. Enkä sulkenut korkkia kunnolla. Puhe takkuaa ., en pysty keskittymään keskusteluun, poukkoilen asiasta toiseen, unohtelen sanoja ja joudun miettimään usein kesken lauseen mitä olin edes sanomassa.
Olin varautunut väsymykseen, mutten oikeasti tajunnut, että tämä on tällaista. Jotenkin väsymys vaikeuttaa lisäksi nukahtamista tai jotain. En saa nukuttua päiväunia lapsen kanssa, eikä tosiaan illalla uni tule ennen puolta yötä.
Kerran yritimme, että mies syöttää pullosta ja minä saan nukkua yöllä. Totesimme sen huonoksi ideaksi, koska heräsin heti vauvan ääntelyyn ja olin koko ajan hereillä kun pulloa lämmitettiin ja lasta syötettiin, en kyennyt nukkumaan! Olisin helpommalla päässyt laittamalla tissin suuhun ja jatkamalla unia. Eli siit ei helpotusta. Sanokaa että tämä helpotta joskus...
Kommentit (8)
Kyllä se varmaan helpottaa, mulla oli jo 4kk kohdalla helpottanut. Tuota väsymystä, jolloin tekee mitä sattuu, kesti mulla vain 3kk ikään. Olen kävellyt päin seinää ja unohtanut kesken lauseen mitä piti sanoa. En tiedä, olenko nyt tottunut väsyyn vai miksi ei enää tunnu missään. Perhepetiä suosittelen. jos ei jo ole käytössä. Ei tarvitse nousta ylös nostelemaan vauvaa.
Helpottaa kyllä! Parin vuoden päästä et edes muista tuota.
Mulla on puolivuotias vauva. Hänkin heräilee joskus tunnin, pari välein, joten yritettiin pitää hänelle unikoulua tissi-uniassosiaatiosta eroon pääsemiseksi. Yösyötöistä luovuttiin, hetkeksi. Kauheeta huutoahan siitä seurasi. Päätettiin ottaa aikalisä. Eilen tein sitten niin, että menin nukkumaan jo yhdeksältä (joo, yleensä mäkään en saa silloin vielä unta, mutta nyt olin riittävän väsynyt), syötin vauvan aina kun hän heräsi, mutta laitoin unisena sänkyyn, eli en antanut nukahtaa rinnalle. Ei herännyt kuin 2 kertaa yöllä ja aamulla sitten kuudelta. Aamulla mies hoiti lapsia (meillä on myös kolmevuotias) ennen töihin menoa, joten sain unta sellaiset 10 tuntia, muutamalla heräämisellä toki. Ja nyt taas jaksaa paremmin. Kun on nukkunut, näkee asiat myös positiivisemmin, eli että kyllä nuo yösyötökin vielä tässä loppuvat! Summa summarum, sitä ei tiedä, koska tulee parempia öitä, mutta kyllä sitä kummasti jaksaa odottaa.
Kyllä se helpottaa. Mutta että siihen asti pääsisit, olisi todella tärkeää että saisit kunnolla levähdettyä välillä. Laita mies ja lapsi mummolaan yöksi. Tai lähde itse kaverille/hotelliin yöksi. Kokeile korvatulppia ja mene nukkumaan toiseen huoneeseen. Pyydä mummo tai kaveri päivällä hetkeksi katsomaan lasta ja mene päiväunille. Uni on äärettömän tärkeää ja jaksat lapsenkin kanssa paremmin levänneenä. Meillä neiti alkoi nukkumaan paremmin heti, kun siirryttiin kiinteisiin ruokiin.
Tällä hetkellä tuntuu siltä, että ei se ikinä helpota. :( Kaksi vuotta nyt oltu hirveässä univelassa.
Kyllä se ihan kohta helpottaa :) Yhtäkkiä huomaat että hei tällä viikolla oli yksi reipas päivä jolloin sait aikaiseksi vaikka mitä! Sitten niitä onkin kaksi, kolme... Jossain kohtaa huomaat että ohhoh olinpa tällä viikolla väsynyt vaikka yleensä et ole. Pikkuhiljaa huonon ja hyvän olon osat vaihtuvat :)
Mulla on 8-kuisen kanssa alkanut pikkuhiljaa hyvä viemään voiton. Ihanaa <3
Kyllä se siitä vielä rankemmaksi muuttuu, kun palaat työelämään...Eikä lapsesi nuku vielä 7-vuotiaankaan. Mutta...muista, että lapset on yksilöitä ja jokainen erilaisia.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:27"]Kyllä se varmaan helpottaa, mulla oli jo 4kk kohdalla helpottanut. Tuota väsymystä, jolloin tekee mitä sattuu, kesti mulla vain 3kk ikään. Olen kävellyt päin seinää ja unohtanut kesken lauseen mitä piti sanoa. En tiedä, olenko nyt tottunut väsyyn vai miksi ei enää tunnu missään. Perhepetiä suosittelen. jos ei jo ole käytössä. Ei tarvitse nousta ylös nostelemaan vauvaa.
[/quote]
On jo osittain. Ensimmäisen unipätkänsä nukkuu omassa sängyssä. Tai siihen asti kunnes itse olen nukkumassa. Kun olen itsekin viimein ollut nukkumassa ja otan vauvan viereen, nukahdan kun tissi on suussa. Ikävä kyllä ainoa pidempi unipätkä vauvalla on kun menee nukkumaan. Eli olisi itsekin hyvä nukkua silloin, mutta kun ei onnistu. :(
16 ja 17 vuotiaden lasten kanssa luulin olevani jo sen verran loppusuoralla, että varmasti kohta helpottaa. Kunnes äitini ampui minut alas...minusta on kuulemma enemmän huolta ja vaivaa, kun on lapsenlapsetkin huolena. (ei fyysisesti) :D