Virtsatientulehdus - onko pakko lekuriin?
Mulla on joitakin päiviä (alle viikon) vaivannut ikävä tiheentynyt virtsaamistarve, mutta sitäkin inhottavampi vaiva on kipu etenkin virtsaamisen loppupuolella ja kun ei ole vessassa, joutuu ns. jännittämään alapään lihaksia ettei pääse pissaa alusvaatteisiin. Muutaman kerran olen rentouttanut pidemmäksi aikaa ja on päässy muutamia tippoja virtsaa :/. Vessassa taas käydessä alavatsa ns. kramppaa kun yrittää saada tyhjennettyä rakkoa mutta jotenkin se ei pääse tyhjenemään kunnolla ja sehän vasta on bakteereille otollinen kasvupaikka :(
Ilmeisesti siis taitaa olla virtsatientulehdus... Voi itku sentään, juuri vähän aikaa sitten oli pitkän antibioottikuurin vaativa tulehdus suussa ja taas kipeänä! Olen lukenut ikäviä puolia jos pitkittää tätä lääkäriin menoa (leviää munuaisiin), mutta aattelin vielä kokeilla kotihoitoa. Tänään olen juonut puolukkamehua ja tankannut kunnolla vettä appelsiinista puristetulla mehulla. Eipä taida kyllä enää auttaa kun on ollut jo päiviä tämä :(
Kommentit (29)
Juo paljon, litrakaupalla. Huuhtelee rakon. Myös burana auttaa. Ja pitkällä tähtäimellä maitohappobakteereita säännöllisesti niin ei toistu.
Runsaasti C-vitamiinia, inkivääriä (esim. teehen), karpalokapseleitakin voi kokeilla. Juo paljon ja jätä kaikki makea pois. Itse jätin viimeksi menemättä lääkäriin ja näillä selvisin.
Miksi kärsiä tuolla tavalla, kun yksi soitto lääkäriin hoitaisi vaivan? Voi olla, että joudut labraan antamaan virtsanäytteen, joskus kyllä lääkärit voi antaa antibioottikuurin puhelimitsekin oireiden perusteella, varsinkin jos on ennen ollut sama vaiva. Sitten vaan reseptillä hakemaan kuuri apteekista, ja heti helpottaa!
Hei haloo! Lopeta nyt toi kärvistely. Mene lääkäriin niin saat antibioottikuurin, joka hoitaa sut kuntoon nopeasti. Yleensä ei tarvi edes tuohon kuin max 5 päivän kuurin. Ihan turhaan kärsit. Jos ihmisellä on jokin "sinnittelyolo" niin siihen ei karpalomehut paljoa auta, vaan nimenomaan se antibiootti.
Ei oo pakko mennä lekuriin, lääkäritkin suosittelee nykyään kotihoitoa, koska se valtaosalla se toimii ja äärimmäisen harvoin tulehdus menee munuaisiin. Mullekin on suositeltu ja sillä oon aina parantunutkin. Sitten jos alkaa kuumetta nousta niin lääkäriin. Yllä on annettukin jo hyviä kotihoitovinkkejä, joilla tulehdus yleensä lähtee. Karpalomehu ja puolukkamehu on hyviä kans ja jos saattaa etikkavettä juoda, niin sekin toimii.
Toki antibioottikuuri auttaa. Eikä kannata kärvistellä, se on selvää. Mutta jos kuureja on useita takana, voi tulla halu kokeilla muitakin keinoja. Lääkäriltä sain aikoinaan hyvän neuvon: pissalle heti seksin jälkeen. Se on auttanut pitkälle, mutta viimeksi oireita saatuani en enää halunnut antibiootteja vaan kokeilin em. keinoja. Nro 4.
Juo mustaherukkamehuu tai puolukkamehuu, paljon, hapan juoma auttaa
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:36"]
Ei oo pakko mennä lekuriin, lääkäritkin suosittelee nykyään kotihoitoa, koska se valtaosalla se toimii ja äärimmäisen harvoin tulehdus menee munuaisiin. Mullekin on suositeltu ja sillä oon aina parantunutkin. Sitten jos alkaa kuumetta nousta niin lääkäriin. Yllä on annettukin jo hyviä kotihoitovinkkejä, joilla tulehdus yleensä lähtee. Karpalomehu ja puolukkamehu on hyviä kans ja jos saattaa etikkavettä juoda, niin sekin toimii.
[/quote]
Juuri näin. Minäkin luulin aina että pakko saada kuuri jos on pissatietulehdus, tai on suunnilleen hätä että seuraavaksi on munuaiset tulehtuneet ja hengenhätä. Eräs lääkäri kuitenkin sanoi että jos vaan oireet kestätä niin ihan hyvin voisit katsoa paraneeko itsestään. Ja minä katsoin, 3 viikkoa kesti, sitten parani, eikä ole toistaiseksi enää tullut 3 viime vuoteen tulehduksia, ennen ne olivat jatkuva riesa... Ilmeisesti jotenkin auttoi kun antoi kropan oman vastustuskyvyn voittaa tulehduksen, että osaa nykyään torjua niiden alkujakin paremmin.
Kiitos nro 13, taidan hipsiä apteekkiin ostamaan. Olen vain kuullut että voivat aiheuttaa kiteen muodostumista rakkoon? (virtsakivet)
Eiku anna pahentua vaan. Sit ku pissaamisen jälkeen tekee mieli juosta pitkin taloa kivun takia niin sit lääkärille.
Mä oon pissannu joskus unissani sänkyyn kun on ollut virtsatietulehdus. Hakisin kyllä mielummin antibiootit.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:06"]Hei ja kiitos vastauksista! Ajattelin saavani "kivitys"tuomion miettiessäni vaihtoehtoista tapaa parantua tästä ja sainkin monipuolisia vinkkejä. Syy, miksen mene herkästi nyt lääkäriin on, että asun ulkomailla jossa en ole vielä sosiaaliturvan piirissä (enkä siis ole Suomessakaan) ja viime tulehdus aiheutti jo kuluja ja murhetta, ei olisi nyt rahaa mennä uudestaan lääkärille. Tässä maassa ei ole terveyskeskuksia, eli tulee kalliiksi kun ensin pitää mennä yleislääkärille, joka lähettää erikoislääkärille ja hän lähettäisi labraan jne. Sokeroimattomia puolukkamehuja jne. en ole koskaan bongannut, eivät kasva täällä. :( C-vitamiinia olen alkanut tankkaamaan (en kapselina vaan esim. sitrushedelmistä). Mutta kiitti vielä vastauksista, eiköhän se tästä....
[/quote]
Sitten se vasta tuleekin kalliiksi kun menee munuaisiin ja joudut sairaalahoitoon
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:11"]Rakkotulehdus menee kyllä itsestään ohi :) olen itsekin sairastunut ainakin 5 vti:ta parin vuoden sisään, vain kerran hain kuurin kun virtsa oli tummanpunaisena verestä. Kyllä se siitä :) lämminvesipullo tai kauratyyny helpottaa kipua kun sen asettaa alavatsalle!
[/quote]
Ei mene aina ohitse ilman kuuria
Ei tarvi mennä lääkäriin. Juo paljon karpalomehua ja muuta nestettä. Itsellä aina parantunut tällä keinolla. Antibiootit on nekin terveydelle haitallisia, vaikka saattaa jonkun vaivan parantaakin.
Itse join litran happanta mehua irtsatietulehduksen aikana ja meni itsestään ohi
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:11"]Rakkotulehdus menee kyllä itsestään ohi :) olen itsekin sairastunut ainakin 5 vti:ta parin vuoden sisään, vain kerran hain kuurin kun virtsa oli tummanpunaisena verestä. Kyllä se siitä :) lämminvesipullo tai kauratyyny helpottaa kipua kun sen asettaa alavatsalle!
[/quote]
Ei mene aina ohitse ilman kuuria
[/quote]
No juu ei aina, mutta usein menee ilmankin. Ennemmin oireilen muutaman päivän kuin syön antibiootteja, varsinkin kun saan tulehduksia niin usein.
Olen kans saanu alkavan kusiksen meneen ohi juomalla runsaasti ja ottamalla tulehduskipulääkettä. Joskus kun verta jo pissassa niin ei enää juominen auta. Silloin on kuuri paikallaan
Ei appelsiinimehua, eikä sitrushedelmiä yleensäkään. Tukkii munuaisia. Juo paljon vettä, ja sokeritonta karpalo tai puolukkamehua.
Ihmiset menevät nykyisin lääkäriin kun kynsi lohkeaa. Ei edes yritetä parantua itsekseen kotona.
Lääkäriin!!