Selittäkääpä miksi äänet kerrostaloissa kuuluu ylä ja alasuunnassa, mutta sivuista ei?
Miksi usein näin että kaikki mökä kuuluu ylhäältä tai alhaalta mutta sivuista ei mitään. Usein myös rivitaloista ei niin kuulu
Kommentit (17)
Ilmastointi- ja viemäriputket ynnä muut kulkevat ylhäältä alaapäin? En tiedä, eka selitys joka tuli mielee
Parempi äänieristys ko. talossa seinissä kuin katossa/lattiassa, ehkäpä? Näin olen arvioinut omassa kämpässäni. Sivuilta ei kuulu käytännössä juuri mitään, ylhäältä ja alhaalta kyllä.
Kyllä meillä seinänaapurin joka viikonloppuinen parisuhdeväkivalta kuului valitettavan hyvin. Omat lapset olivat kauhuissaan.
Ainoa mikä kuuluu paremmin ylä-ala-suunnassa on ilmastointikanavista tulevat äänet ja se johtuu niiden rakenteesta (rakennettu alhaalta yläspäin ei sivulle).
Esim. meillä keittiöön kuuluu alakertalaisen puhe (ei saa sanoista selvää, mutta selkeästi puheääniä). Seinän takaa taas kuuluu pesukoneen linkouksen ääni.
Kuuluu. Runkoa pitkin tulee kolinat, rakenteen läpi kakaran kiljuminen. 10 cm betonia ei pysäytä kaksivuotiaan lellipojan rääkynää.
Mutta ei haittaa, siihen tottuu eikä sitä edes huomaa ennenkuin siitä muistutit.
Mullakin sivuista ei kuulu mitään, siis ei mitään.
Ylä-ja alakerroista kyllä. jos pattereiden lähellä huutelevat niin kuuluu paremmin.
Se on kyllä outoa, että kuulen huutamisen, tömistelyn, imuroinnin ja linkouksen, basson mutta ikinä en esim. Telkkaa, ruoanlaittoa, tiskausta yms.
Eli luulen, että ne volyymit on se juttu tässä.
Vessassa kuuluu puhe, mutta se ei haittaa, kun en itse asu siellä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmastointi- ja viemäriputket ynnä muut kulkevat ylhäältä alaapäin? En tiedä, eka selitys joka tuli mielee
Osa ihmisistä on myös niin typeriä, että alkavat hakata lämpöpattereita kun vaikka koira haukahtaa rapussa kulkevan ihmisen vuoksi. Eihän se koira ainakaan rauhoitu patterien hakkaamisesta.
En ymmärrä muutenkaan, että mitä patterienhakkaajat kuvittelevat saavuttavansa? Hehän möykkäävät kaikista eniten ja varsinainen ensimmäisen äänen päästänyt on kuin hyttysen ininää sen hakkaamisen rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä seinänaapurin joka viikonloppuinen parisuhdeväkivalta kuului valitettavan hyvin. Omat lapset olivat kauhuissaan.
Tuosta pitää ilmoittaa poliisille.
Täällä kuuluu joka suunnasta. Jopa kerrosta ylempänä sivulla olevasta asunnosta, osin kyllä tahallista häirintää. Kun ei kiinnosta menettää hermoja niin tulpat korvissa. Tällä hetkellä erityisen aktiivinen on tuo sivulla asuva, sillä kun on taas pesti k-supermarketiin siitä se jauhaaa ja sotkee sihteerin työpaikkojaan.... sairasta! Osastonsihteerinä pääsi markettiin, että semmonen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä on myös niin typeriä, että alkavat hakata lämpöpattereita kun vaikka koira haukahtaa rapussa kulkevan ihmisen vuoksi. Eihän se koira ainakaan rauhoitu patterien hakkaamisesta.
En ymmärrä muutenkaan, että mitä patterienhakkaajat kuvittelevat saavuttavansa? Hehän möykkäävät kaikista eniten ja varsinainen ensimmäisen äänen päästänyt on kuin hyttysen ininää sen hakkaamisen rinnalla.
Itsellä oli tällainen patterinhakkaamisepisodi ke yönä kahden aikaan.
Itse olin nukkumassa ja ensin kuulosti tulevan ylhäältä, sitten alhaalta ja mietin, että nyt joku hakkaa patteria jostain syystä ja toinen vastas siihen? Ihan kamalaa keskellä yötä! Kesti varmaan vartin vielä.
Rakenneäänet kuuluvat ylä (ja ala?)kerrasta: hyppely ja tömistely, kalusteiden siirtely raahaamalla, lattian imurointi, ovien pauke jne.
Ilmaäänet eivät kuulu; siis puhe, keittiössä puuhailu, tv jne. Tietysti sitten kuuluu, jos kovaa huudetaan tai tehosekoitinta käytetään.
Uusissa taloissa ilmaäänet on saatu aika hyvin eliminoitua. Rakenneäänet kuuluvat edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli tällainen patterinhakkaamisepisodi ke yönä kahden aikaan.
Itse olin nukkumassa ja ensin kuulosti tulevan ylhäältä, sitten alhaalta ja mietin, että nyt joku hakkaa patteria jostain syystä ja toinen vastas siihen? Ihan kamalaa keskellä yötä! Kesti varmaan vartin vielä.
Millä mä kouluttaisin yläkerran yömökäjää, kun meillä ei ole pattereita?
Mulle kuuluu vain yläkerran miehen kusella käynti!
Kyllä kuuluu, kun naapuri laulaa jollottaa epävireisesti seinän takana.
Runkoääniä, koska betonirunko luonnollisesti kulkee alhaalta ylöspäin yhtenäisenä eikä siellä painumavaaran vuoksi ole mitään kumitutteja äänenvaimentimina.
Sivusuunnassa on seiniä, gyproccia, laastia, huonekaluja, verhoja, väliseiniä yms yms rikkomassa ääniaaltoja.
Riippuu kyseisestä talosta, mistä kuuluu. Yhteen aikaan, esim 5-60-luvulla rakennettiin asuntojen betonilattia niin, että se kuivuessaan irtosi vähän seinistä ja jos katsoisi listojen alle, näkisi ihan reikiä ala- ja yläsuunnassa. Siksi hajukin voi kulkeutua pystysuunnassa.
Yhdessä 30-luvun asunnossani taas oli niin heikot kananpaskaseinät, että pistorasian kohdalla seinässä oli kolo,josta näki suoraan sivunaapuriin. Suunnilleen hengityskin kuului läpi.
Kyllä mulle kuuluu seinän takaa koiran haukkuminen erittäin selvästi