raskausmyrkytys loppu raskaudessa
Kaipaan kokemuksianne loppu raskaudesssa epäillystä/todetusta raskausmyrkytyksestä.
Onko monella ollut oireita, mutta ei kuitenkaan varsinaisesti todettua raskausmyrkytystä? Kuinka monella oireet ja raskausmyrkytys on pysynyt lievänä? Vaikuttiko synnytykseesi jotenkin? Lepäsitkö kotona tai sairaalassa? Onko oltava täys levossa vai voiko puuhailla normaaleja kotiaskareita kuitenkin?
Itselläni on nyt lieviä oireita proteiinit yhdellä plussalla ja verenpaineet lievästi koholla noin 120/80. Parin viikon aikana olen ollut väsynyt ja muutamaan otteeseen hetken särkenyt päätä. Muutaman kerran olen nähnyt myös "timantteja". Laskettuun aikaan enää onneksi noin kolme viikkoa jäljellä.
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:56"]
Raskausmyrkytys löytyi 40+5 viikolla ja pääsin suoraan käynnistykseen. Vannemaista kipua tissien alla/alakylkiluissa, tähtiä vilisi pari viikkoa (niinkuin olisi joku pikainen optinen harha päällä). Migreeniä taisi olla myös, joten sotkin ne vilisevät tähdet auralliseen migreeniin, jonka kanssa 10 vuotta auvoa takana. Olin pirun väsynyt ja missasin yhden käynnin huonon vointini vuoksi. Jouduin menemään autolla 700 m päässä sijaitsevalle neuvolalle kuullakseni, että proteiinit on +7 ja suoraan käynnistykseen. 1,5 vuorokautta käynnisteltiin ja sitten mentiin sektioon. Minun verenpaineet oli 145/90 levossa.
[/quote]
Vannemainen kipu tuntui samalta, kuin lapsi olisi ollut pöntössä asennossa. Liikkuminen sattui liitoskipujen vuoksi, kun olin vähän... muodokas :D Varsinainen raskausmyrkytys aiheutti lähinnä pöljää oloa itselle enkä todellakaan kuvitellut, että minkään sortin myrkytys olisi päällä. Pre-eklampsia lukee papereissa siis. -2
32+ verenpaineet alkoi kohota, ei tehty vielä mitään. Kävin äitiyspolilla seurannassa muista syistä, paineet alkoi olla toistuvasti 150/90. Labrat otettiin, normaalit. Mittailin paineita kotona. Eräänä iltana olivat 170/110, menin näytille ja jäin osastolle. Proteiinit parilla plussalla. Pari yötä olin osastolla, sain luvan lähteä kotiin. Labrat lievästi koholla. Alotettiin verenpainelääkitys. Seurailtiin, välillä olin osastolla. Raskausmyrkytys todettiin, pysyi lievänä kun määrättiin lepoa. Käynnistettiin 38+. Verenpaineet katosi synnytyksen jälkeen, en tosin tiedä oliko syynä toksemia vai verenvuoto.
Labroja seurailtiin, paheni joka päivä ja verenpaine lääkityksestä huolimatta 150/99. Reilun viikon ajan meni pahemmaksi ja jouduin olemaan sairaalassa, kotiin pääsin kun arvot lähti laskuun. Verenpainelääkettä söin kuukauden ja vähensin hiljalleen.
Siinä mun tarina :) Onneksi ei mennyt pahaksi missään vaiheessa,lepo oli tosi tärkeää!
Kiitos kokemuksista!
Ehkä nyt on syytä, sitten levätä.
-Ap-
On syytä levätä ihan tosissaan. Mulla muuttuivat arvot vuorokaudessa ihan toisiksi. Synnytys vaikeutui huomattavasti, en edes muista mitä kaikkea minuun tiputettiin. Imukupilla lapsi kiireesti maailmaan, oli minuuteista enää kiinni selviytyminen. Pre-eklampsia paheni minulla tosi vaikeaksi vasta kesken synnytyksen. Ei mikään mukava kokemus.
Voimia ja lepäile nyt.
Ei yhtään mitään tuntemuksia, ja tämä oli sekä oma kokemus että sairaalassa tapaamieni muiden raskausmyrkytyspotilaitten kohdalla. Siksi me tunsimme olevamme osastolla turhaan, kun kunto tuntui ihan hyvältä, näitä tavanomaisia raskausvaivoja kuten peräpukamia ja sellaisia lukuunottamatta.
Vain verenpainemittari, virtsan valkuainen ja vauvan olematon kasvu paljastivat, että on kyse raskausmyrkytyksestä. "tähtiä" näkyi vasta siinä vaiheessa, kun verenpaine lähenteli kahtasataa. Mitään lääkitystä ei ollut, ja siinä vaiheessa aloiteltiin pikkuhilljaa synnytyksen käynnistys. Huonolla menestyksellä, päädyttiin sektioon.
Siihen aikaan lepo oli sairaalassakin ainoa hoito, kun verenpainelääkkeet eivät oikein tuntuneet tehoavan niilläkään, joille annettiin.
Lepo, kai sut on laitettu kunnon vuodelepoon lääkärin toimesta? Itse sain ohjeeksi: "vain vessassa saat käydä".
Tänään sain äippäpolin kommentin asiaan. Seuranta riittää ja loppu viikosta uus virtsan tikutus neuvolassa.
Ensi viikolla onkin alkuviikosta normi käynti neuvolassa ja seuranta toki asian suhteen päällä.
En nyt täysin vuodelevossa ole, mutta olen vähäentänyt menoja ja yritän hillitä tarmokkuuttani.
-Ap-
Se raskausmyrkytyksen ylävatsakipu johtuu maksan turpoamisesta eli kyllä siinä vaiheessa maksa-arvotkin on jo aika pielessä. Itselläni raskaumyrkytys (HELLP-syndrooma) todettiin verikokeella, maksa-arvot korkealla ja trombosyytit matalalla. Verenkuva siis otettiin korkean verenpaineen takia. Jouduin heti käynnistykseen yliopistosairaalaan.
Synnytyksessä nukutuslääkäri ei suostunut antamaan epiduraalia matalan trombosyytti-arvon vuoksi. Voi sanoa, että reilussa oksitosiin-tiputuksessa kivut ovat helvetilliset ilman puudutusta!! No hengissä ollaan.
Voidaanko raskausmyrkytys nykyään todeta verikokeella? Vielä 90-luvulla sellaisia ollut, lieneekö nykyään muutakin hoitoa kuin lepo ja verenpainelääkkeet. Trombosyytit voivat kyllä olla verikokeella todettavissa oleva ongelma, mutta mulla ei niissä ollut mitään erityistä, ei myöskään maksa-arvoissa. Mutta ei ollut mitään muita oireita eikä omia tuntemuksia. Myös minut palautti nukutuslääkäri leikkaussalista, kun jotkut toksemiarutiini-kokeet puuttuivat, mitä ne sitten olivatkaan. Ehkä pelkäsi sitä, mikä oli 10:n kohdalla ja halusi vasmistaa, että sekä puudutus että leikkaus sujuvat hyvin.
7
Raskausmyrkytys löytyi 40+5 viikolla ja pääsin suoraan käynnistykseen. Vannemaista kipua tissien alla/alakylkiluissa, tähtiä vilisi pari viikkoa (niinkuin olisi joku pikainen optinen harha päällä). Migreeniä taisi olla myös, joten sotkin ne vilisevät tähdet auralliseen migreeniin, jonka kanssa 10 vuotta auvoa takana. Olin pirun väsynyt ja missasin yhden käynnin huonon vointini vuoksi. Jouduin menemään autolla 700 m päässä sijaitsevalle neuvolalle kuullakseni, että proteiinit on +7 ja suoraan käynnistykseen. 1,5 vuorokautta käynnisteltiin ja sitten mentiin sektioon. Minun verenpaineet oli 145/90 levossa.