Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitä olette mieltä, jos lyö kerran - tuleeko toinenkin kerta?

Vierailija
29.09.2014 |

Tilanne on se, että mieheni kovan riidan aikana kävi käsiksi. Ei varsinaisesti lyönyt mutta ns pyöritteli pitkin kämppää ja oli väkivaltainen, minulla ei siinä tilanteessa ollut mitään mahdollisuutta laittaa vastaan. Noh, kovasti on mies tätä luonnollisesti katunut ja on paljon puhuttu siitä että minkään maailman riita ei oikeuta tuollaista käytöstä. Mietin nyt vaan, että olenko ihan idiootti jos annan anteeksi tämän yhden kerran, vai pitäisikö lähteä.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä. Täytyy kyllä paneutua kunnolla niihin syihin miksi kontrolli petti. Usein ne löytyvät menneisyydestä tai kovista paineista jossakin muulla alueella elämässä.

Vierailija
2/25 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä tule toista kertaa, tietenkään. Jotkut pelästyvät itsekin omaa väkivaltaisuuttaan niin kovasti että eivät ikinä toiste toista samaa virhettä.

Mutta täytyy toki kriittisesti miettiä tapauskohtaisesti riskit. Esim. jos väkivalta on tapahtunut juovuksissa, niin itse ainakin pitäisin suhteen jatkumisen ehtona ettei humalajuomista enää harrasteta. Jos väkivalta on tapahtunut selvin päin, miettisin mitkä syyt on ajaneet miehen niin hallitsemattomaan käytökseen kuin väkivalta, että kuinka poikkeuksellisia ne on. Jos tuntuu että kovin vähällä on kontrolli mennyt, en ehkä uskaltaisi jatkaa miehen kanssa, koska voihan se mennä toistekin. Toisaalta jos taas asiaan liittyy jotain varsin poikkeuksellista kuten vaikka järkyttävä stressi ja siihen päälle se riita, voisin ajatella että todennäköisesti pystyy jatkossa halutessaan hillitsemään paremmin käytöstään kun tietää ongelman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en odottanut sitä toista kertaa vaan lähdin lapsi kainalossa yöhön kävelemään ja seuraavana päivänä lääkäriin joka näki jäljet vielä ihan selvästi. Mun mielestä yksikin kerta on liikaa.

Vierailija
4/25 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voi pelästyä yhdestä kerrasta niin paljon että muistaa sen lopun elämäänsä, silloin voisi antaa anteeksi.

Joku toinen taas lyö toisen ja kolmannenkin kerran ja silloin on lähdettävä heti.

Mutta kummasta on nyt kyse?

Vierailija
5/25 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee se tulee herkemmin ja sitten kolmas,neljäs ..... Jopa 3 vuotta eron jälkeen käytiin käsiksi silloin menin poliisille, lääkäriin ja sai tuomion teoistaan.

Vierailija
6/25 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos annat anteeksi niin tulee. Ei kannata jäädä, jos et ole satakiloinen kuulamörssäri. Muuten häviät, kun käy käsiksi, jos olisit isompi voisit mäjäyttää siltä hampaat kurkkuun, sitten ei varmaan enää kävisi päälle. Mutta kun tietää, että itseen ei satu niin käy uudestään sun päälle.

Vierailija
7/25 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava kerta on helpompi ja kaduttaa vähemmän.

Jos mies (tai nainen) ei pysty hillitsemään itseään vihaisena, niin ei pysty. M40

Vierailija
8/25 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla niin, että ensimmäisen lyönnin/riepottelun jälkeen kynnys lyömiseen alenee.

Vierailija
9/25 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nauraa lyödessään sitten raaistuu vähitellen.  Koska miehen on vaikea peräytyä, vaikka kärsisi omantunnontuskia.  Itkeminen on raskasta kuunnella, silloin kun tietää se on vain tunneriepotusta.  No itse tiedät paremmin tilanteesi.  Minun mielestäni väkivaltaisuus olkoon jokaisen yksityisasia, itkemisestä eikä puheista ei ole hyötyä.

Vierailija
10/25 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 12:22"]

Seuraava kerta on helpompi ja kaduttaa vähemmän.

Jos mies (tai nainen) ei pysty hillitsemään itseään vihaisena, niin ei pysty. M40

[/quote]

Ei se aina noin mene. Meillä mies löi kerran suhteen alkuaikana. Hän kärsi silloin masennuksesta, oli täysin toivoton, töissä oli tullut irtisanominen hiljatttain. Sitten tuli riita ja mies kerran löi. Järkyttyi aivan mielettömästi itsekin teostaan ja meni seuraavana päivänä lääkäriin apua hakemaan. Masennukseen sai lääkityksen ja terapiaankin lähti. Ei ole 14 vuoden aikana ikinä lyönyt enää eikä uhannutkaan väkivallalla mitenkään.

Vierailija
11/25 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 12:07"]

Tilanne on se, että mieheni kovan riidan aikana kävi käsiksi. Ei varsinaisesti lyönyt mutta ns pyöritteli pitkin kämppää ja oli väkivaltainen, minulla ei siinä tilanteessa ollut mitään mahdollisuutta laittaa vastaan. Noh, kovasti on mies tätä luonnollisesti katunut ja on paljon puhuttu siitä että minkään maailman riita ei oikeuta tuollaista käytöstä. Mietin nyt vaan, että olenko ihan idiootti jos annan anteeksi tämän yhden kerran, vai pitäisikö lähteä.

[/quote]

No se nyt on nähty tuhat kertaa, miten paljon " anteeksi rakas, en enää ikinä..."-paskanjauhanta on ketään mistään pelastanut.

Olennaista on, MITEN MIES AIKOO ESTÄÄ MOISTA KOSKAAN TAPAHTUMASTA UUDESTAAN. Eli hänellä täytyy olla selvä ajatus ja suunnitelma, toimintamalli, mitä hän tekee, jos tunteet kuohahtaa vastaavalla tavalla. 

Se, että päättää kovasti, että en enää ikinä ei auta siinä tilanteessa yhtään mitään.

Eli miten on ap. onko miehelläsi uusi toimintamalli? Tuskin. Eli mitä todennäköisimmin toinen kerta tulee, ja mitä todennäköisimmin miehesi on taas niin lutunen katuessaan niin kovasti, että annat taas anteeksi. Ja siinä meillä on taas yksi jatkuvasti raaistuvasta perhevälivallasta kärsivä nainen. 

Ai niin, mut siitähän varmaan pääsee eroon, kun pyöräyttää miehelle kivasti vauvan. Paitsi että tutkitusti perheväkivalta vain raaistuu raskausaikana ja lasten syntymän myötä.

Mutta hauskaa loppuelämää. Mieti näitä.

Vierailija
12/25 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi tuollaisesta kohtelusta kun se ensimmäisen kerran tapahtuisi, mutta miehen tulisi suostua menemään juttelemaan heti esim. psykologille vihanhallintansa ongelmista, jottei vastaavaa enää tapahtuisi.

Mikään suuttumus ei oikeuta loukkaamasta toisen fyysistä koskemattomuutta.

Vierailija
13/25 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jo kaksi lasta. Ja miehellä on ollut kyllä kova stressi esim raha-asioista + tilanne jossa riita karkasi käsistä oli sanotaanko vaikka että -hyvinkin poikkeuksellinen- ja sellaista tuskin enää koskaan tulee. Joku kyseli olenko satakiloinen kuulantyöntäjä, en ole, olen aika pienikokoinen nainen mutta niin on miehenikin. Itseasiassa hassua että olin aina kuvitellut ettei mies edes saisi satutettua minua vaikka yrittäisi (luulin liikoja omista voimistani). Ap

Vierailija
14/25 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole antaa mitään tutkimus- tai tilastotietoa, mutta ihan mutu-perusteella sanoisin, että on todennäköisempää on, että lyö tai kävy käsiksi uudelleenkin. Niin kauan kuin nainen aina vain antaa anteeksi ja haluaa uskoa, että kyseessä oli yksittäistapaus, niin kauan mies käy käsiksi. Ja jokainen kerta herkemmin kuin edellisellä kerralla. Minä en jäisi odottamaan uutta kertaa, vaan kääntäisin kengät hyvän sään aikana toiseen suuntaan.

Keskustelin muuten kerran tästä asiasta muutaman läheisen miehen kanssa eivätkä he ymmärtäneet ollenkaan minun katsantokantaani, kun sanoin, että minuun käydään vain kerran käsiksi ja että en jää odottamaan uusia kertoja. Tuli sellainen tunne, että jotkut miehet katsovat jopa etuoikeudekseen "kurittaa" naistaan. Olin todella pettynyt ja järkyttynyt miesten asenteesta. Olin aina pitänyt heitä järkevinä ja täyspäisinä, mutta nähtävästi sellaisissakin saattaa piillä negatiivisia piirteitä.

Vierailija
15/25 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta naisena olisi idioottimaista heittää hyvä ja pitkä suhde hukkaan vain yhden lyönnin takia. Kuten aiemmin sanottu, ammattiapua miehelle sekä selkeästi ilmi, että toisesta käsiksi käymisestä suhde loppuu. Se, että antaa yhden virheen anteeksi ei tarkoita automaattisesti vuosikausien väkivaltaiseen suhteeseen joutumista. Suuri ero.

Vierailija
16/25 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoraa turpaan ja sillä selvä. Ja vitut kiinni nyt!

Vierailija
17/25 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli, tosin aikaa ehti kulua välissä 15 vuotta. Kolmatta en jäänyt enää odottamaan.

Vierailija
18/25 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lähtee ammattiauttajan puheille niin uskaltaisin jäädä suhteeseen. Pelkkä katuminen ja anteeksipyytely ei todellakaan riittäisi.

Vierailija
19/25 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yhden kaverin mies löi kerran, parisuhde jatkui, mies ei ole enää (pariinkymmeneen vuoteen) lyönyt tai ollut muutoinkaan väkivaltainen.

Sitten toisen kaverin mies löi kerran ja seuraavalla kerralla (n. 2 kk päästä) yrittikin jo kuristaa. Parisuhde ei enää jatkunut.

Kaipa se on ihan ihmisestä kiinni, miten väkivalta uusiutuu. En tiedä, voiko sitä etukäteen tietääkään, tuleeko vielä pataan.

Vierailija
20/25 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikin kerta on liikaa, mutta luulen, että voisin antaa sen yhden kerran anteeksi (riippuen tilanteen vakavuudesta). Tokasta kerrasta lähtisin viivana, kaksi kertaa on jo "kuvio" eikä olisi oikein antaa enää mahdollisuutta.

Ap, tarvitsette ammattiapua ja miehesi myös omaa vihanhallintaterapiaa. Esim lyömätön linja auttaa miehiä, ja juuri tuossa vaiheessa on hyvä kohta miehelläsi hakea apua.