Kunto romahtanut raskauden myötä
Ensimmäinen lapsi tulossa ja viikko 10 menossa. Ennen raskautta olin pirteä ja elämäniloinen ihminen, tein 1-2h lenkin joka päivä, puuhastelin pihatöissä, harrastin paljon. Nyt en jaksa kuin maata päivät pitkät ja lenkillä hyydyn ekaan ylämäkeen jos edes yritän lähteä, tulee huimaus ja heikotus heti. Päivät menee vain nukkuessa ja en jaksa edes enää innostua mistään. Odotan vain että päivät kuluisi. Kertokaa onko tämä normaalia? Ja jos oikeasti liittyy vain raskauteen, kauanko tämä jatkuu, 9 kk? Vai onko tämä jotain syysmasennusta?
Kommentit (11)
Kiitos vastauksesta. Toivottavasti tosiaan on niin että parin viikon päästä helpottaisi, tuntuu että kaikki elämänilo on kadonnut tämän myötä. Ap
Raudanpuute.
Ferritiini luultavasti alle 30.
Voi olla että lääkäri sanoo että se on ihan ok, mutta ei ole. Ferritiinin pitää olla vähintään 70 mielellään sadan paikkeilla. Sinä väsyt ja lapsesi kehitys vaarantuu koska jos sinulla ei ole tarpeeksi antaa rautaa, lapsesi on raudanpuutteinen jo heti alusta asti.
Itse nukuin kaksi kuukautta alussa. Sinnittelin töissä ja kotona vain nukuin.
Ihan normaalilta kuulostaa. Mulla raskaus vaikutti heti alusta niin että hapenottokyky romahti, ihmettelin kun hengästyin 20min rauhallisella lenkillä kun normaalisti juoksin reippaastikin toista tuntia. Pahoinvointi oli myös niin suurta ettei oikein mitään pystynyt tehdä, ehkä viikolta 6-7 alkaen. Näin kävi sekä ekassa että tokassa raskaudessa. Päiväunia tarvitsin joka päivä ja silti väsytti. Toka kolmannes helpotti.
Vettä juomaan ja syömään monipuolisesti. Rauta-arvot kuntoon ja unta palloon. Raskaus aiheuttaa monenlaisia sairauksia, niistä vain ei puhuta, koska ollaan naisia ja "naiset valittaa aina turhista ja kuvittelee oireita". Ei haittaa vaikka kävisit lääkärissä, pieni hinta kuitenkin. Se väsymys voi olla oire jostain muustakin ja vaikuttaa syntymättömään lapseen. Mieluummin seitsemän turhaa käyntiä kuin yksi vammautunut lapsi.
Mulle on ainakin neuvolasta aina suositeltu jotain raskausajan monivitamiinia. Kai siitä voi jotain apua olla.
Kiitos vastauksista. Tuosta saa kyllä voimaa että olo voi parantua kohta kun toinen kolmannes alkaa. En kestä tätä zombina päivästä toiseen raahautumista enää. Mikään ei jaksa innostaa tai kiinnosta. Liikunta on ollut minulle henkireikä ja nyt sekään ei vain onnistu. Verikokeet oli kunnossa eli ei sielläkään mitään selittävää. Varmaan sitten johtuu vain raskaudesta jos muillakin näitä kokemuksia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Toivottavasti tosiaan on niin että parin viikon päästä helpottaisi, tuntuu että kaikki elämänilo on kadonnut tämän myötä. Ap
Mulla on ihan sama, viikkoja nyt 18, mutta järkyttävä väsymys, liitoskivut ja ruokahaluttomuus ovat aiheuttaneet sen, että pystyn suunnilleen vaan makaamaan. Ennen raskautta treenasin ja olin elimvoimainen. Heti kun jotain yrittää väkisin tehdä, uupuu.
Parin viikon jakso oli tossa rv 13-15, kun energiaa oli. Nyt jos menen salille tai teen kevyenkin ulkotreenin, tarvitsee muutaman tunnin päiväunet toipuakseen. Tällä hetkellä salitreenin takia koko kroppa kuollut.
Ei kannattanut yrittää kun meni loputkin energiat.
Rautavarastot on kunnossa ja verenpaineet, lääkäri ei löytänyt mitään syytä. Toisilta vaan kuulemma mehut menee raskauden takia herkemmin.
Säälin ihmisiä jotka pakotetaan syntymään tänne ja kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Tuosta saa kyllä voimaa että olo voi parantua kohta kun toinen kolmannes alkaa. En kestä tätä zombina päivästä toiseen raahautumista enää. Mikään ei jaksa innostaa tai kiinnosta. Liikunta on ollut minulle henkireikä ja nyt sekään ei vain onnistu. Verikokeet oli kunnossa eli ei sielläkään mitään selittävää. Varmaan sitten johtuu vain raskaudesta jos muillakin näitä kokemuksia. Ap
Mulla raskaus puolivälissä ja olo huonontuu koko ajan, ei ole mitään keskiraskauden hehkua näkyny😵💫 Ei ylipainoa ja ennen olin aktiivinen ja treenasin.
On täysin normaalia. Yksilöllistä kuinka kauan jatkuu, useimmiten olotila paranee toisella kolmanneksella.