Kaikki tietävät jonkun "totuuden torvi"- tyypin
Eli jonkun luonnevikaisen joka paukuttaa omia mielipiteitään päin muiden naamaa koska ne "ovat totta" ja hän on vain "rehellinen".
Hän pystyy oikeuttamaan ilkeytensä ja sadisminsa ja naamioimaan sitä ties millä selityksillä.
Mitä muita luonteenpiirteitä tai tapoja olette havainneet näillä ihmisillä?
Nyt ei siis ole kyse esimerkiksi mistään puhtaasti neurologisista ongelmista jotka saattavat vaikeuttaa henkilön sosiaalista elämää ilman hänen omaa tahallisuuttaan vaan puhtaasti narsistisista ja sosiopaattisista piirteistä.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Nämä kaikki kuvatut osuvat äitiini. Onko tälle joku diagnoosi?
On. Aivan ääretön tyhmyys. Parantaa ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kaikki kuvatut osuvat äitiini. Onko tälle joku diagnoosi?
Diagnoosi. Luonteenpiirteille esim. itsekkyys, päteminen, besserwissertyyppi tai yksinkertainen äly ei ole mitään diagnooseja, eiväthän ne ole sairauksia.
Heidän lempilauseensa on "tottahan se on".
Minä luulen, että he ovat hieman yksinkertaisia. Eivät osaa sosiaalisia taitoja riittävästi ja häpeävät itseään, mutta koittavat kääntää sen toisinpäin.
Tapa nostaa itseään muiden silmissä. Aika halpamaista kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Heidän lempilauseensa on "tottahan se on".
Minä luulen, että he ovat hieman yksinkertaisia. Eivät osaa sosiaalisia taitoja riittävästi ja häpeävät itseään, mutta koittavat kääntää sen toisinpäin.
Minä olen epäillyt samaa, käytös muutenkin vähän yksinkertaista
Vierailija kirjoitti:
THE NARCISSIST’S PRAYER:
That didn't happen. And if it did, it wasn't that bad. And if it was, that's not a big deal. And if it is, that's not my fault. And if it was, I didn't mean it. And if I did... You deserved it."
Joku alapeukutti eli taisi osua arkaan paikkaan.
Tuttu toimitusjohtaja noin 100 alaista on tuollainen
Muita luonteenpiirteitä:
- Tekee numeron itsestään ja kyykyttää palveluammateissa olevia esimerkiksi tarjoilijoita
- Kaikki on kilpailua tai neuvottelua oman edun läpiajamiseksi
-rikkoo sopimukset omasta mielestään hyvästä syystä mutta syyttää muita sopimusrikkomuksista
- ei puhu totta ja valehtelee myös itselleen erinomaisuudestaan
No enpä oikeastaan tunne eikä heti tule mieleen, että tietäisin. Joistain tietämistäni henkilöistä tulee mieleen, että ovat tällaisia "totuuden torvia" tietyissä tilanteissa, paukuttavat asioita liian suoraan ja tylysti (en ota kantaa ovatko edes täysin oikeassa) sellaisille ihmisille, joista eivät pidä. Esimerkiksi töissä palavereissa osan palautteenanto voi olla joskus, onneksi harvoin, tuollaista. En nyt sanoisi, että ovat kuitenkaan totuuden torvi -tyyppiä kun tuo ei ole sillälailla tapana. Mut joo, jatkakaa, tuollaiset on kyllä varmasti sitten jo ikäviä ja raskaita ihmisiä... toisaalta kun mietin niin on sentään hyvä puoli jos "torvi" on noin itsevarma, erityisesti jos julkisesti toitottaa "suorat sanat". Sittenpä ei jää muillekaan epäselväksi millainen on tai jos on jotain hampaankolossa. Muut osaavat suhtautua mahdolliseen mustamaalaukseen. Sit katkes ajatus multa, mutta näin...
Tällainen totuudentorvi-tuttava kävi tuttavansa mökillä ja voi jestas kun sen reissun jälkeen suu kävi päivätolkulla kuinka mikäkin asia olisi kyseisellä mökillä pitänyt järjestää paremmin. Se olisi pitänyt laittaa niin, tämä olisi pitänyt laittaa noin! Se virsi jatkui ja jatkui siitä huolimatta ettei tämä totuudentorvi ollut vieraillut aikaisemmin kyseisellä mökillä eikä vieraile jatkossakaan (asuu kaukana). Mitä määräysvaltaa hänellä on toisen ihmisen mökin hoitamiseen? Ei yhtään mitään! Totuudentorvella itsellään ei tietenkään ole mökin mökkiä eikä aavistustakaan sellaisen laittamisesta ja hoitamisesta tai siitä kuinka paljon esim. kattoremontti vie rahaa. Muuta ei tietenkään juuri sillä hetkellä laiteta jos rahaa ei enempää ole. Mutta ei tämä totuudentorvelle kelpaa kun kaikki olisi pitänyt laittaa hänen mieleisekseen. Järkyttävää.
Ihmiset ovat erilaisia. Minusta totuudentorvet ovat ihan mielenkiintoisia tyyppejä, jos heidän mielipiteitä ei ota liian henkilökohtaisesti. Kiusaajat ovat ikäviä tyyppejä. Surullisinta on, jos he eivät itse tunnista käytöksessään kyseistä piirrettä.
Onhan näitä. Muutamat jäävät mieleen. Pohjois-Pohjanmaa on totuudentorvien hautomo. Olimme muuttaneet Vantaalle uuteen 90 neliön kerrostaloon. Mielestämme kaunis asunto ja tilaakin riittävästi. Opiskelukaverini tuli Oulusta käymään. Hän katseli ympärilleen ja sanoi: "Minä en koskaan pystyisi asumaan tällaisessa kerrostalossa. Kyllä se oma talo on aina oma. " En vastannut mitään, mutta aloin katsella juna-aikataulua, millä lähettäisin rouvan pois. Toinen tapaus. "Asutteko yksiössä, koska me ei sellaiseen tulla." Suurin osa möläytyksistä liittyy asumiseen, läskeihin, vanhenemiseen. Poliitikoille ollaan kateellisia. Sipilän miljoonat, Marinin aamiaiset ym. Kertovat siitä.
Ensin saatetaan tokaista vaikka ”sun oisi kyllä hyvä vähän katsoa mitä syöt” tai jotain muuta ja sitten ollaan hämmästyneitä että et kai sä loukkaantunut, minä vaan oon tämmönen höppänä ja sanon suoraan
Yksi työkaverini on tällainen, +50 täti. 25-vuotiaalle miespuoliselle kollegalle sanoi ”ootko tuhkamuna vai miksei teillä oo lapsia vaikka ootte asuneet yhdessä jo vuosia” ja perään perusteli miten hänen lapsensa ovat parasta maailmassa joten muidenkin täytyy kokea sama
Eikö jotkut assit/adhd:t ole tuollaisia että töksäyttelevät totuuksia ?
Ei siis sillä että haluaisivat jotenkin pahoittaa jonkun mielen.
Mulla on tällaiset vanhemmat ja toinen on pahasti narsisti, ehkä jopa psykopatian puolella. Toinen on sitten nynny peesaaja, mutta tekee tätä samaa (tahallaan loukkaa, satuttaa, vattuilee) koska kokee kuuluvansa siten ”voittajiin” ja saa siitä myönteistä palautetta narsistilta. Narsistin puoliso usein päätyykin miellyttämään narsistia.
Tämä totuuksien (siis ”totuuksien”) laukominen ei ole ainoa keino vaan sitten ihan puhdasta väkivaltaa tulee myös. Ja kyllä, myös aikuisiin lapsiin, ei vain lapsuuteen jäänyttä toimintaa.
Tän vuoksi siellä ei voi käydä tai jos käy niin pitää olla pakosuunnitelma. Eli kengät jalassa, autonavain valmiiksi kädessä, reitti mietitty, auto valmiina menosuuntaan. Tuurilla pääsee sit karkuun, huonolla ei….
Mummovainaa oli tällainen, "mie ko oon karjalaine ni mie oon tottunt sanomaa suoraa". Muut olivat vain herkkähipiäisiä nynnyjä kun loukkaantuivat. Ja sen jälkeen veetuiltiin edelleen paitsi siitä alkuperäisestä asiasta, ja vielä enemmän siitä että loukkaantui kun sillon kesällä 86 sanoin että on se tuokii lihonu. Kaikkea omasta elämäntavasta poikkeavaa piti hämmästellä vähintäänkin lievän paheksuvaan sävyyn. Yksi lempilause oli "no, kuki o laisesa" joka ehkä ulkopuolisen korviin vaikutti suvaitsevuudelta, todellisuudessa pikemminkin "miten joku voi olla kiinalainen kun en minäkään ole".
Yhdelläkin tällaisella naisella lukee facessa tietoboksissaan : "Olen ainoa aito maailmassa, joka on täynnä feikkejä ihmisiä". Tapana haukkua kaikki ja niiden kaikkien kaverit, jotka eivät hänen kanssaan tule toimeen. Eli kaikki muut ihmiset käytännössä. Sääliksi melkein käy tällaisia ihmisiä, joilla täytyy olla tosi rankkaa heikon itseluottamuksensa takia. Tuo "melkein" tulee siitä, että huonoa käytöstähän tämä lopulta vain on, ja se aikaansaa huonoa ilmapiiriä ja henkeä joka paikkaan, jonne tämän henkilö elämässään eksyy.
Synonyymisanakirja:
"totuuden torvi"
hölmö, pölkkypää, tomppeli, tyhmyri, typerys, yksinkertainen ihminen, yksinkertainen.
"Ihan ystävänä sanon." Tää lause on aika klassista peenjauhantanarsismia.