Kaikki tietävät jonkun "totuuden torvi"- tyypin
Eli jonkun luonnevikaisen joka paukuttaa omia mielipiteitään päin muiden naamaa koska ne "ovat totta" ja hän on vain "rehellinen".
Hän pystyy oikeuttamaan ilkeytensä ja sadisminsa ja naamioimaan sitä ties millä selityksillä.
Mitä muita luonteenpiirteitä tai tapoja olette havainneet näillä ihmisillä?
Nyt ei siis ole kyse esimerkiksi mistään puhtaasti neurologisista ongelmista jotka saattavat vaikeuttaa henkilön sosiaalista elämää ilman hänen omaa tahallisuuttaan vaan puhtaasti narsistisista ja sosiopaattisista piirteistä.
Kommentit (39)
Mitä muita? No itsekkyys yms. Mitä noihin nyt kuuluu. Itse on kyllä vaikea erottaa sosiaalinen taitamattomuus narsismista, en osaa tutun kohdalla sanoa mistä kyse.
Sellainen tapa että syyttää omista virheistään aina muita.
Jos on pakko päästä kiusallisesta tilanteesta pois, voi pyytää anteeksi ja sitä seuraa aina MUTTA tätä ei olisi tapahtunut jos sinä et....
Mun äiti on tällainen. Raskasta seuraa.
Muiden ihmisten ongelmien ohittaminen välinpitämättömästi tavalla tai toisella ja omien "uhrausten" korostaminen.
Jos hänelle on siitä hyötyä niin silloin tietysti teeskentelee empaattista "hyvää kuuntelijaa" loistavasti saadakseen tietoa jolla voi myöhemmin kiristää tai puukottaa selkään.
Totuuden torvista: en tiedä, olenko sellainen, mutta joskus vaan on pakko sanoa se, mikä omasta mielestä on totta. Muuten teeskentely tai silmien sulkeminen ahdistaa niin paljon, ettei voi olla.
Nämä kaikki kuvatut osuvat äitiini. Onko tälle joku diagnoosi?
Mulk#umaisuus ja rehellisyys eivät ole sama asia. Näillä "torvilla"on tapana pyrkiä sekoittamaan ne keskenään jotta he eivät itse näyttäydy sellaisena kuin oikeasti ja aidosti ovat. Valehtelevat samalla tekopyhästi itselleen ja rakentavat omakuvaansa "erinomaisuudestaan". Eivät siis vanhetessaan parane vaan päin vastoin taantuvat.
Ovat erittäin hyviä neuvomaan muita, miten tulee olla ja elää. Erittäin jyrääviä muita kohtaan. Raskaita ihmisiä. Siskoni on tämmöinen ihminen-
Mulla oli joskus tällainen kaveri, joka tosiaan "rehellisenä" ja "suorapuheisena" töräytteli mielipiteitään kenenkään niitä pyytämättä, mutta ne mielipiteet oli aina negatiivisia, kuten yleensäkin näillä tyypeillä - aina kun lause alkaa "mä nyt sanon suoraan", tietää jo ettei sieltä mitään myönteistä ole koskaan tulossa. Piti myös itseään vahvana ja synnynnäisenä johtajana jota kaikki salaa vähän pelkää, vaikka oli todellisuudessa vain hankala ja joustamaton kiukuttelija. Itse hän ei sietänyt mitään kritiikkiä, vaan veti dramaattisia kohtauksia, hautoi vielä senkin jälkeen tilaisuutta päästä kostamaan, tai sitten tulkitsi kaiken arvostelun kateudeksi. Oli myös klassinen "not like the other girls"-tapaus. Yksi humoristisimpia kommentteja oli "mä vihaan ihmisten luokittelua ja yleistämistä ja juoruilua. Siksi tuun paremmin toimeen miesten kanssa, koska naiset just aina luokittelee ja yleistää ja juoruilee, miehet on reiluja ja avoimia".
THE NARCISSIST’S PRAYER:
That didn't happen. And if it did, it wasn't that bad. And if it was, that's not a big deal. And if it is, that's not my fault. And if it was, I didn't mean it. And if I did... You deserved it."
Sen olen huomannut, että totuuden torvet eivät koskaan töräyttele ilmoille mitään positiivista. Aina ne "totuudet" ovat jostain kumman syystä loukkauksia, yleistä negatiivista marinaa ja pelkkiin huonoihin piirteisiin huomion kiinnttämistä. Moni totuuden torvi myös tuppaa liioittelemaan toisten ihmisten heikkouksia ja huonoja puolia ja saa asian kuulostamaan siltä, että joku tietty ihminen henkilöityy pelkästään tiettyyn heikkouteensa. Raja totuuden torven ja valheen vaskipuhaltimen välillä on siis varsin häilyvä.
Vierailija kirjoitti:
THE NARCISSIST’S PRAYER:
That didn't happen. And if it did, it wasn't that bad. And if it was, that's not a big deal. And if it is, that's not my fault. And if it was, I didn't mean it. And if I did... You deserved it."
Olipa hyvä :D
"Ei millään pahalla, mutta..." ja sitten tulee pahalla.
Vierailija kirjoitti:
Totuuden torvista: en tiedä, olenko sellainen, mutta joskus vaan on pakko sanoa se, mikä omasta mielestä on totta. Muuten teeskentely tai silmien sulkeminen ahdistaa niin paljon, ettei voi olla.
Se, että jokin asia on sinun mielestäsi totta ei tee siitä objektiivista totuutta. Todennäköisesti projisoit omia mielikuviasi ja asenteitasi ja erehdyt pitämään niitä totuutena. Jos olisit antanut jonkin esimerkin tällaisesta tilanteesta, niin se olisi selventänyt viestiäsi.
Patologinen välinpitämättömyys muiden tunne-elämää kohtaan ja oman tunne-elämän pinnallisuus siinäkin vähässä mitä sellaista sattui olemaan. Pohjaton kateus jota ei edes itse ymmärrä ja harhaluulo siitä että muut ovat kateellisia.
Kiinnostuksen kohteet elämässä ja parisuhteessa: kaasuvalottaminen ja kaksoissidosviestintä.
Tietämäni rehellinen totuudentorvi osaa puhua selityksillään kenet tahansa ympäri siitä miksei hän itse ole pitänyt kiinni selvästi sovituista asioista.
Kupletin juoni on aina se, että vika on jossain muissa ja kaikki ovat negatiivisia ihmisiä jotka eivät osaa antaa hänelle anteeksi.
Siis vaikka anteeksipyyntö on toisten syyttelyä johon on liimattu päälle "anteeksi, mutta..."- juttu.
Puhuu totta silloinkin kun valehtelee. Jos kyseenalaistat olet epäilevä mt-potilas tilanteen mukaan vaihtelevalla diagnoosilla. "Musta lammas"-uhriutuja.
Vierailija kirjoitti:
Mulk#umaisuus ja rehellisyys eivät ole sama asia. Näillä "torvilla"on tapana pyrkiä sekoittamaan ne keskenään jotta he eivät itse näyttäydy sellaisena kuin oikeasti ja aidosti ovat. Valehtelevat samalla tekopyhästi itselleen ja rakentavat omakuvaansa "erinomaisuudestaan". Eivät siis vanhetessaan parane vaan päin vastoin taantuvat.
Moukkamaisuus ja rehellisyys eivät ole sama asia. Minusta tuntuu, että nimenomaan ap sekoittaa ne kaksi. Hän hakee kommentteja nimenomaan moukkamaisista ihmisistä, eikös vaan?
Haavoittuvat yllättävän herkästi jos heistä laukoo "totuuksia "
Niin?