Näinkö elävän lestadiolaisen?
Pari viikkoa takaperin näin pikkukaupunkini Lidlissä hämmentävän näyn. Kaupassa oli 30-40 vuotias nainen, mukanaan seitsemän lasta ja lisäksi hän oli raskaana. Se seurue oli jotenkin hämmentävän näköinen. Lapset olivat noin 4-12 vuotiaita ja selvästi vuoden välein syntyneitä, he kun olivat kuin daltonit, kun he kaupassa jonona kulkivat, jokainen toistaan puolipäätä pidempi.
Kaupunki jossa olen syntynyt ja edelleen asun, on kaukana lestadiolaisalueista ja en ole kuullut enkä nähnyt, että kaupungissa olisi koskaan elinaikanani (49v) asunut yhtään lestadiolaisperhettä. Itse en tunne ainuttakaan lestadiolaista, enkä ole sellaista myöskään koskaan ainakaan tietoisesti livenä nähnyt. Olen toki kuullut heidän suurperheistään, mutta kun nyt ensi kertaa tällaisen revohkan livenä näin, niin todella eksoottiselta ja eriskummalliselta tuo näky vaikutti. Poistuin tuo revohkan kanssa samaan aikaan kaupasta ja näin heidän kirkkaan keltaisen transporterinsa. Eilen vein roskia läheiselle roskanvientipaikalle (asun haja-asutusalueella) ja tuo samainen transportteri kurvasi minun ohitseni kyseinen nainen kuskina. Onko siis naapurustooni muuttanut ilmielävä lestadiolaisperhe???
Kommentit (27)
Kohta väität, että vastaasi tallusteli ihan elävä neekeri.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 17:49"]
Kohta väität, että vastaasi tallusteli ihan elävä neekeri.
[/quote]
Itseasiiassa näin tapahtuikin liki 40 vuotta sitten asuessani silloin vielä kyseisen pikkukaupungin pienessä omakotilähiössä! Olimme muutaman kaverini kanssa naapurissa kaverillani pelaamassa jotakin, kun kaverini käydessään keittiössä havaitsi ikkunaan vilastessaan hämmentävän näyn. Kaverini huusi meille kovaan ääneen, että "jumalauta jätkät äkkiä kattoon, .....lassa (pienen asuntoalueemme nimi, ei siis paikkakunnan) on elävä neekeri!" No mehän ryntäsimme kaikki keittiön ikkunaan tuijottamaan tätä eksoottista ihmetystä. Ja toden totta siinä meidän pihakadullamme tepasteli yönmusta afrikkalaisen näköinen nuorehko mies. Koskaan ei selvinnyt, mitä tämä yönmusta mies asuinalueellamme teki, se kun ei ole läpikulkuväylä, vaan päättyvä tie. Juttua tuosta eksoottisesta tapauksesta riitti kuitenkin pitkäksi aikaa. Tällaista siis 70-luvulla sisäsuomalaisen pikkukaupungin pienessä omakotimiljöössä. Tämä taisi olla meille kaikille ensimmäinen kerta kun näimme ilmielävänä mustan miehen ja vieläpä kotikadullamme!
Ajatella, kyllä olet eksoottisia otuksia elämässäsi kohdannut! Ensin neekeri ja sitten heti 40 vuotta myöhemmin (ehkä) lestadiolaisperhe!
Mikä siinä näyssä nyt niin hämmensi?
t. lestadiolaisperheen äiti
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:24"]Mikä siinä näyssä nyt niin hämmensi?
[/quote]No ootte te kyllä aika erikoisia.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:24"]
Mikä siinä näyssä nyt niin hämmensi?
[/quote]
No, se että aiemmin suurimmat näkemäni perheet oliva neljälapsisisia, enkä ollut tuollaista dalttonilaumaa koskaan nähnyt, kuullut vain juttuja niistä. Enkä siis koskaan ole myöskään nähnyt ilmieleävänä livenä kasvoista kasvoihin yhtään lestadiolaista, ainoastaan kuullut kummallisia juttuja heidän omituisista elintavoistaan. Veikkaan, että aika monelle tämänkin palstan lukijalle olisi melkoisen eksoottista nähdä ensimmäistä kertaa vaikkapa amisheja, kun taas amishien asuinalueilla eläville se olisi jokapäiväistä kauraa.
Kyllähän ne alkuun näyttivät oudoilta, nämä suuret perheet siis. Itse olen muuttanut aikuisena pohjanmaalle ja täällä niitä kyllä riittää. Äiti ja toistakymmentä lasta perässä. Eniten säälittää niin nuorilta, lähes lapsilta näyttävät "teiniäidit" joilla jo 3-4 lasta ja seuraava jo mahassa . Lapsi per vuosi ehtivät tekemään lähemmäs parikymmentä.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:23"]
Ajatella, kyllä olet eksoottisia otuksia elämässäsi kohdannut! Ensin neekeri ja sitten heti 40 vuotta myöhemmin (ehkä) lestadiolaisperhe!
[/quote]
Niin, nykyteinin lienee vaikea tajuta, että 70-luvulla ja moninpaikoin vielä 80-luvullakin, etenkin pienemmillä paikkakunnilla tummaihoinen ihminen oli äärimmäisen harvinainen ja sitä kautta myös erittäin eksoottinen näky.
Samallalailla myös pohjanmaalaisen ja lappilaisen on vaikea käsittää, että täällä etelänpänä on paljon paikkakuntia, missä lestadiolaisista ei ole kuin luettuja ja kuultuja juttuja, eli ei minkäänlaista käytännön kokemusta. Kun tällainen paljon puhuttu, mutta ei koskaan nähty valtava perhe pölähtää hämäläisen pikkukaupungin kauppaan, niin onhan se eksoottinen ja hämmentävä näky.
Ei hän välttämättä lasta ollut :D minuakin on monesti luultu lestaksi, kun kuusipäisen revohkani kanssa liikun :P
Ajatella, noin ison lapsikatraan kanssa kaupassa! Ilmeisesti ihan hyvin kuitenkin käyttäytyivät, kun et siitä maninnut. Hattua nostan tälle äidille! Kuinka moni teistä lähtisi noin monen kanssa ostoksille?
Ja kiva sulle ap, että olet nyt yhtä kokemusta rikkaampi :)
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:23"]
[/quote]
Niin, nykyteinin lienee vaikea tajuta, että 70-luvulla ja moninpaikoin vielä 80-luvullakin, etenkin pienemmillä paikkakunnilla tummaihoinen ihminen oli äärimmäisen harvinainen ja sitä kautta myös erittäin eksoottinen näky.
[/quote]Niinpä. Mä vieläkin muistan, kun näin pikkupaikkakunnalla kasarin lopussa/ysärin alussa ekaa kertaa tummaihoisen miehen. Olin tuolloin joku 5-vuotias, jos sitäkään, ja tämä oli joku kiertävä taulukauppias tms. Oltiin äitin ja mummon kanssa ulkona mehua keittämässä, kun mies tuli pihaan. Pelkäsin häntä niin, että menin parkuen piiloon keinun taakse. Mies vielä kurkkasi piilopaikkaani, että "voi, mikä siellä oikein on", siitähän huuto vain yltyi. :D Ei tainnut olla helppoa hänellä moisessa takapajulassa.
Olet varmasti nähnyt lestadiolaisia aiemminkin. Et vain ole kiinnittänyt heihin mitään huomiota, kun kyseessä ei ole ollut suurperhe yhtenä joukkona liikenteessä. T. Maastoutuva vl-nainen
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 22:35"]
Olet varmasti nähnyt lestadiolaisia aiemminkin. Et vain ole kiinnittänyt heihin mitään huomiota, kun kyseessä ei ole ollut suurperhe yhtenä joukkona liikenteessä. T. Maastoutuva vl-nainen
[/quote]
Kuten jo sanoin, asun pienellä paikkakunnalla kaukana lestadiolaisalueista. Kyllä kylillä olisi juoruttu, jos tänne joku lesta olisi muuttanut. Tämä näkemäni tapaus on niin tuore vielä, ettei juorutoimistot ole kerinneet rekisteröimään sitä, mutta aika nopeasti tulen kuulemaan kyllä, oliko kyse ihan oikeista elävistä lestadiolaista.
Siis täh, ootteko ihan tätä päivää? Miksi luulette suurperheen aina olevan joku lestaperhe?
Minulla on kahdeksan alle 13vuotiasta muksua ja odotan kaksosia, enkä ole lesta, perheemme ei edes kuulu kirkkoon, hui! En ole koskaan nähnyt lestadiolaisperhettä, ovatko he jotenkin erikoisia?
Minulla on myös aina kaikki muksut mukana kaupassa ja kiesus, kuin varsinkin vanhemmat papparaiset jäävät töllöttämään, eivät sano mitään ,seisovat vain suu auki toljottamassa. Minua se ei häiritse, mutta lapsia kyllä.
Pitää varmaan hankkia paita, jossa lukee EMME OLE LESTOJA!!!
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 00:10"]Siis täh, ootteko ihan tätä päivää? Miksi luulette suurperheen aina olevan joku lestaperhe?
Minulla on kahdeksan alle 13vuotiasta muksua ja odotan kaksosia, enkä ole lesta, perheemme ei edes kuulu kirkkoon, hui! En ole koskaan nähnyt lestadiolaisperhettä, ovatko he jotenkin erikoisia?
Minulla on myös aina kaikki muksut mukana kaupassa ja kiesus, kuin varsinkin vanhemmat papparaiset jäävät töllöttämään, eivät sano mitään ,seisovat vain suu auki toljottamassa. Minua se ei häiritse, mutta lapsia kyllä.
Pitää varmaan hankkia paita, jossa lukee EMME OLE LESTOJA!!!
[/quote]No miksi ihmeessä sitten on pitänyt mennä hankkimaan moinen kakaralauma? Sano nyt vielä, että olet yh.
Itse asun keskellä tiheintä lestadiolaisaluetta, vaikka en ko. lahkoon kuulukaan. Suurin osa naapureista on lestadiolaisia, joten joka puolella viipottaa eri-ikäisiä tenavia. Koskaan ei ole ollut ongelmia heidän kanssaan. Positiivistä myöskin ettei kesäisin tarvitse kuunnella naapureiden känniörvellystä, ja suviseurojen aikaan on todella rauhallista.
Tätä taustaa vasten aloitus kuulostaa melko huvittavalta. Toivottavasti erilaisten ihmisten kohtaaminen avartaa aloittajan maailmankatsomusta ja suvaitsevaisuuttakin.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 00:30"]
Itse asun keskellä tiheintä lestadiolaisaluetta, vaikka en ko. lahkoon kuulukaan. Suurin osa naapureista on lestadiolaisia, joten joka puolella viipottaa eri-ikäisiä tenavia. Koskaan ei ole ollut ongelmia heidän kanssaan. Positiivistä myöskin ettei kesäisin tarvitse kuunnella naapureiden känniörvellystä, ja suviseurojen aikaan on todella rauhallista.
Tätä taustaa vasten aloitus kuulostaa melko huvittavalta. Toivottavasti erilaisten ihmisten kohtaaminen avartaa aloittajan maailmankatsomusta ja suvaitsevaisuuttakin.
[/quote]
Tämän kirjoittaja kuulostaa enemmän kuin paljon juurikin itse lestadiolaiselta tai vähintäänkin tavan luterilaiselta uskovaiselta, joka puolustaa ylipäätään uskovaisia (kristittyjä), koska kokee, että kirjoitus on jotenkin tehty hyökkäyksenä uskovaisuutta ja kristinuskoa vastaan.
Mistä ihmeestä päättelit, että aloittaja suhtautuu lestoihin kielteisesti, tai ylipäätään mitenkään muuten kuin uteliaan kiinnostuneesti? Minä en ainakaan kokenut kirjoitusta kielteisenä, vaan että kirjoittaja toi esiin sen tosiasian, että se mikä monille on tuttuakin tutumpaa, voi toisille olla täysin vierasta ja outoa, sekä ennen kokematonta. Minäkin olen etelän kaupungista enkä tiedä ainoatakaan lestaa, enkä ole koskaan lestojen suurperheitä nähnyt ja olisihan se kieltämättä hieman erikoinen näky, kun sellainen suurperhe ensimmäisen kerran vaikkapa lihatiskillä viereen pölähtäisi.
Aloitus on aika mauton. Aloittaja koettaa olla hauska, mutta onnistuu siinä huonosti. Kaikenlainen toisten ihmisten vähättely, irvailu heidän kustannuksellaan jne. tuntuu tosi vastenmieliseltä. En ole vl. Kasvamista aloittajalle!
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 01:13"]
Aloitus on aika mauton. Aloittaja koettaa olla hauska, mutta onnistuu siinä huonosti. Kaikenlainen toisten ihmisten vähättely, irvailu heidän kustannuksellaan jne. tuntuu tosi vastenmieliseltä. En ole vl. Kasvamista aloittajalle!
[/quote]
Eikös vl-porukka tee sen irvailun ihan itse? Vai olikos ne pedofilia ja insestiasiat sitä sisäistä huumoria? Entäs pelastuskokoukset, huumoria myös?
Ei kai ne kuolleitakaan ollut?