Metformin normaali-/alipainoisella PCOSlaisella?
Kysymys siis kuuluu: onko metformin-lääkkeestä ollut hyötyä kiertojen tasaamiseen/ovuloimiseen normaalipainoisella? Sain clomifen lääkityksen ovuloimattomuuteen, mutta mulle se ei sopinut (kehittyi aivan liian monta munarakkulaa jo minimilääkitykselläkin). Nyt mulle määrättiin metforem 175 mg x2 /vrk. Onko miten todennäköistä, että sen avulla voisi raskautua? Mulla siis PCOS, mutta olen lähes alipainoinen. Miehellä oligoteratozoospermia.
Pohdiskelee Fanny79
Kommentit (7)
Itse olen normaalipainoinen, ehkä vähän alipainoinen.
Aluksi söin metformiinia ( mulla siis pco) 3 x500mg/pvä.
Tätä siis pelkästään pari kuukautta. Ei saaneet kuukautisia tulemaan joten terot ja clomit otettiin käyttöön.
Clomeista sain kamalat sivuoireet, eikä ne edes toimineet.
Nyt olen piikittänyt puregonia ja rakkuloita tuli 5.
Kuitenkin lääkäri kehoitti metformiinia jatkamaan, koska se voi hillitä monien rakkuloiden kasvamista samassa kierrossa.
Mullahan on ollut se ongelma että metformiini aiheuttaa kamalaa väsymistä ja heikotusta jo yhdellä tabletilla. Silti olen sitä koittanut syödä.
Siis 750 mg x2 /vrk. En tiedä mistä se 175 mg sinne eksyikin. Mulla myös aiheuttaa kovaa väsymystä ja lievää pahoinvointia. Toivottavasti oireet menevät nopeasti ohi. Onko teillä tarkkailtu veren sokeripitoisuutta? Siis voiko laskea liian matalalle, kun lääke on kuitenkin tarkoitettu alentamaan korkea veren sokeria.
Fanny79
Uusimpien tutkimusten mukaan metformiini on hyvä lääke myös normaali- tai hiukan alipainoisille PCO-potilaille. Joko yksinään tai muiden hoitojen (esim. clomifeeni, IVF) tukena. Veren sokeriarvoja ei tarvitse seurata, sillä metformiini ei niitä liian alas laske. Ainoastaan suuria alkoholiannoksia kannattaa välttää metformiinihoidon aikana, sillä alkoholilla myös verensokeria laskeva vaikutus. Ns. " normaalit ruokajuomat" ihan ok.
Mulla väsymys kestänyt koko sen ajan kun metformiinia olen syönyt eli puoli vuotta. Välillä on päiviä tai viikkoja että on parempi olo, mutta kaiken kaikkiaan olen väsynyt ja kaupassa käyntikin tuntuu vaikealta. Ei meinaa saada aikaiseksi mitään.
Kun pidin parin viikon paussin niin olo muuttui taas normaaliksi.
Lääkärini sanoi että metformiin ei alenna verensokeria niinkuin yleensä luullaan. Tämä väsymyskään ei aihuituisi verensokerin laskusta vaan siitä että lääke syö kaloreita. Siksi pitäisi syödä jatkuvasti ja kunnolla.
Itse pyysin metformiinia nimen omaan sen takia että nastenklinikan jonkun lääkärin mukaan se voi alentaa PCO-potilaiden keskenmenoja (jotka normaalia yleisempiä) 73% jopa 10%.
Edellisellä lääkäri kerralla lääkäri toisessa lapsettomuusyksikössä kieltäytyi kirjoittamasta metformiini lääketä, kunnes viimeisimmällä käynnillä vaadin sitä. Vetosin tuohon tehtyyn tutkimukseen. Tutkimus löytyy googlettamalla metformiini + PCO niin ensimäisenä siinä...
[color=blue] Kuinka paljon olette saaneet sivuoireita? [/color]
Olen muutenkin herkkä lääkkeille (oksensin terolutista aamuisin ), ja nyt metformiini väsyttää, päätä särkee, ja vatsa sekaisin... Otan lääkkeen aina ruokailun yhteydessä. Mikä neuvoksi, että töissä jaksaisi? Kuinkakohan kauan sitä pitää syödä ennen kuin helpottaa?
Hei,
Olen syönyt annoksella 3 x 500 mg. Otan aamupalalla, töiden jälkeen syötyäni ja illalla ennen nukkumaanmenoa. Alussa väsymys oli kova, mutta sattui lomaviikolle, ja nukuin päiväunet :)
Alkuviikot oli etovaa oloa, vatsaoireita ei juurikaan. Erityisesti olen huomannut että aika usein pelkkä makean ajattelu saa etovan olon aikaiseksi, joten herkutella ei tee mieli, esim. joitain makeita kakkuja ja suklaajäätelöitä en ole juurikaan kyennyt syömään (mikä tietysti on hyvä). Ruisleipä maistuu lähinnä parhaimmalle...Toisaalta varoo sitä ettei olo tulisi heikoksi, mutta aina ei syöminenkäään paranna oloa, ehkä olen sitten jo liian myöhäisessä syömisen kanssa ja pitäisi ehkä harkita töissä välipalan syömistä. Joskus taas aterian jälkeen tulee huono olo eli en ole oikein päässyt perille, miten olisi parasta suhteuttaa syöminen (tai ruokavalio ylipäänsä) ja lääkkeenotto. Toinen oire on se että mulle tulee ehkä vähän poskiin ja päähän sellainen hassu tunne jota on hankala selittää, mutta on selvästi tämän lääkkeen aiheuttama.
Mullakin on ollut selvästi parempia jaksoja, jolloin ei edes huomaa että syö koko lääkettä, tämä viikko taas huonompi ja vähän jo vaaditaan sisuakin, että jaksaa. Väsymyskin on jaksottaista, mutta alussa oli selvästi siis pahinta.
Olen siis normaalipainoinen, mutta keskivartalolla on keskittymä, niin kuin kuvaan kuuluukin. Olen syönyt lääkettä n. 2 kuukautta, ja olisi kyllä todella mielenkiintoista kuulla, onko joku käynyt esim. ultrassa ja onko voitu havaita rakkuloiden vähentyneen pelkän ko. lääkkeen käytöllä? Mulla ei ainakaan eka kierto lyhentynyt vaan selvästi piteni uusiin lukemiin, mutta odottelen nyt toisen kierron pituutta mielenkiinnolla...
Valitettavasti en osaa kysymykseesi vastata, mutta kiinnitin tuohon annosmäärään huomiota.
Onkohan mulla jotenkin jätti suuri annostus kun on 3krt 500mg/pv:ssä.????
Ei ihme että on vähän sivuoireita...