Miten saan oikeutta, kun remppamies teki surkeaa jälkeä ja oharit
Käytin paikallista pienyrittäjää kodin remontointiin. Yrittäjä aloitti työt ja ehti muutamia päiviä touhuta kotonani. Työt piti jatkua viikonlopun jälkeen, mutta yrittäjä ei tullut paikalle. Ensin ilmoitti olevansa flunssassa, sen jälkeen joutuneensa sairaalaan. Jossain vaiheessa oli autoonkin murtauduttu ja työkalut viety... Lähetin viestejä, joihin vastasi viiveellä ja ilmoitti olevansa edelleen sairaana. Yrittäjä ei ollut kertaakaan itse aloitteellinen sopiakseen jatkosta. Runsaan kuukauden kuluttua yrittäjä aktivoitui somessa ja mainosti palvelujaan. Oli siis palannut töihin, mutta ei meille jatkamaan sovittua, keskenjäänyttä remonttia. EIKÄ MITÄÄN YHTEYDENOTTOA ASIAN SOPIMISEKSI. Muutaman kerran vastasi ja kertaalleen lupasi maksaa saamansa materiaalirahat. Rahoja ei koskaan kuulunut. Käytännössä tämä tarkoitti, että me asuimme kesän ylin auki revityssä asunnossa. Tässä vaiheessa voi sanoa, että oli onni, että työt keskeytyivät jo alussa, sillä jälki osoittautui surkeaksi. Remontti jatkuu nyt ammattitaitoisen ihmisen toimesta, mutta työt on aloitettava korjaamalla edellisen amatöörin jälkiä. Tämä tietysti maksaa ylimääräistä! Olen saanut kontaktin muutamaan hänen asiakkaaseen ja ohareita on tehty muillekin. Lisäksi olemme vaihtaneet kuvia työn jäljestä ja pahaa jälkeä on tehty muuallakin.
Rikosilmoitus ei tässä tilanteessa vie asiaa eteenpäin. Kuluttaja-asiamieheen on oltu yhteydessä. Minulle tämä kusetus on periaatteellinen juttu, joten en todellakaan aio jättää asiaa tähän. Muutaman satkun menetys ei tässä haittaa, mutta en aio alistua tähän tilanteeseen. Se vituttaa, että minulle jäi jopa yrittäjän sotkut siivottavaksi ja me jäimme kolmeksi kuukaudeksi remontin keskelle. Aijällä ei ole munaa vastata puheluihin tai viesteihin.
Yrittäjä edelleen myy palvelujaan ja on kusettanut mm iäkästä ihmistä. Olen työni puolesta ollut ihan riittävästi tekemisissä patologisten valehtelijoiden ja elämäntapaluusereiden kanssa. Siviilielämässä olen tottunut vahvoihin, suoraselkäisiin miehiin. Otan vastaan hyviä ehdotuksia miten voin saada oikeutta asiassa. Luonnollisesti toimin lain puitteissa. Rahan takaisin saaminen ei ole pointti, mutta toivon, että kukaan muu ei enää joudu uhriksi.
Ehkä joku turkulainen tunnistaa tästä yrittäjän...
Kommentit (47)
Näissä remppareinoissa on kaikenmaailman viheltäjää ja koijaria.
Senttiakään en maksa etukäteen.
Ja jos tyyppiä ei näy sovittuun aikaan, niin se oli sitten siinä.
Turha tulla vikisemään että ollaan sovittu. Ollaan niin, sinun piti tulla kaksi kuukautta sitten, kiitos ja näkemiin.
Tai jos hommat jää kesken tai viivästyy ylettömästi, niin laskun kanssa tulee yllättäviä vaikeuksia.
Tai se yksi neropatti, jolla laskutus oli pikkaisen sovitun vastainen ja hatusta vedetty.
"Lasku pitääää maksaaaa", no ****** pidä, tämä kun ei ole ihan selvä juttu.
No, onneksi suurin osa on hoitanut asiansa ihan kunnolla.
Normipäivä remppareiskojen kanssa.
Olemme teettäneet OK-taloomme erinäisiä töitä: pihakivetys, pihasuunnitelma, asfaltointi, sisäremontit, sähkötyöt jne... On käsittämätöntä miten huonosti osa yrittäjistä hoitaa viestinnän. Yhteydenottopyyntöihin ei vastata, luvataan palata asiaa ja jättää tarjous, mutta mitään ei kuulu.. Ei ole onneksi kokemusta vastaavasta, mutta ihmettelen suuresti miten huonosti moni pienyrittäjä hoitaa asiakaskontaktit. On ihan ok, jos tarjottu työ ei kiinnosta, ei ole aikaa tms. Mutta pitää pystyä kommunikoida tämä asiakkaalle! Monella yrittäjällä on myös yhteydenottopyyntölomake nettisivustoilla, mutta näihin ei kuitenkaan koskaan vastata. En etsi halvinta, olen valmis maksamaan keskihintaa paremminkin, jos saan hyvän ja luotettavan työntekijä. Onneksi on löytynyt myös huippuja ja työt sujuneet hienosti. Ja kerran kun tehdään oharit, jätetään vastaamatta tms, niin en todellakaan käänny enää ko yrittäjän puoleen. Nykysienä some-aikana on käsittämätöntä, että jotkut yrittäjät sössivät asiakassuhteensa näin. Kyllähän sana kulkee - niin hyvä kuin huono.
Rakennusala on täynnä moraalittomia huijareita. Älä koskaan luota kehenkään automaattisesti. Sopimuksekset kirjallisena, muuten se on oikeudessa sana sanaa vastaa. Valvo tekemisiä ja puutu laiminlyönteihin heti niiden ilmaannuttua. Sopimuksiin myös aikataulut välivaiheineen. Huonoista kokemuksistasi jätä tietoa saatavaksi muille, toki lain sallimissa rajoissa. Tähän netti tarjoaa kyllä väyliä.
AP etsii edelleen luovia ja kekseliäitä ideoita. Tavoite siinä, että uusia asiakkaita ei joutuisi uhriksi. Ja niitä ilmeisesti riittää.
Käy laskemassa sen pakun renkaista ilmat. Ei pääse heti aamusta taas kusettamaan ketään.
Pitää tehdä urakkasopimus, jossa mahdollisimman tarkasti määritellään, mitä pitää tehdä ja missä ajassa. Nämä eivät tosiaan ole rikosasioita. Varsinkaan jos ei ole mitään paperilla ja nimiä alla.
Silloin voi sentään riita-asiana käräjille viedä, jos ei muuten suju sopiminen.
Ohessa yksi linkki keskusteluihin:
https://keskustelu.suomi24.fi/koti-ja-rakentaminen/rakentaminen-ja-remo…
Kerro mikä firma. Olen turkulainen.
Vierailija kirjoitti:
Ohessa yksi linkki keskusteluihin:
https://keskustelu.suomi24.fi/koti-ja-rakentaminen/rakentaminen-ja-remo…
AP kiittää :) Vauva-palstaan voi aina luottaa.
Ensinnäkin olet tyhmä, kun otit pikkuyrittelijän hoitamaan hommaa. Aina pitää ottaa ison yrityksen tyyppi, koska isolla yrityksellä on paljon menetettävää, jos tulee ongelmia.
Toiseksi, itse olen teettänyt ISON remontin joitain vuosia sitten, eli tiedän mistä puhun..
Remonttiin kuului siis kolmion remppaus lattiasta kattoon, keittiö mukaan lukien, ainoastaan kylppäriin ei koskettu. Eli homma oli valtava ja asuin siellä remontin keskellä.
Kolmanneksi en muista mitä piti kirjoittamani, mutta ehkä opit, että jos jatkossa teetät remontteja, otat aina tekijän isosta, tunnetusta yrityksestä.
Minulla oli aivan katastrofaalinen remontti, mutta hoidin homman kuntoon ulkopuolisella avulla.
Siis ei se ulkopuolinen apu tehnyt remonttia, vaan oli siellä tarkastamassa sitä luokattoman surkeaa työnjälkeä ja sen johdosta asiat sitten korjattiin. Lopputulos oli nätti ja tyylikäs, mutkien kautta. Jonkun pikkuyrittelijän kanssa olisi varmasti ollut vieläkin valtavammat ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin olet tyhmä, kun otit pikkuyrittelijän hoitamaan hommaa. Aina pitää ottaa ison yrityksen tyyppi, koska isolla yrityksellä on paljon menetettävää, jos tulee ongelmia.
Toiseksi, itse olen teettänyt ISON remontin joitain vuosia sitten, eli tiedän mistä puhun..
Remonttiin kuului siis kolmion remppaus lattiasta kattoon, keittiö mukaan lukien, ainoastaan kylppäriin ei koskettu. Eli homma oli valtava ja asuin siellä remontin keskellä.
Kolmanneksi en muista mitä piti kirjoittamani, mutta ehkä opit, että jos jatkossa teetät remontteja, otat aina tekijän isosta, tunnetusta yrityksestä.
Minulla oli aivan katastrofaalinen remontti, mutta hoidin homman kuntoon ulkopuolisella avulla.
Asiaton kirjoitus. AP:tä on kusetettu ja sinä vielä kaupan päälle syyllistät ja vidduilet hänelle. Uhrille.
Jos ottaa pienen yrityksen tekemään, niin siinä on aina henkilöriski suurempi. Se ainoa työntekijä jos on huono tai sairastuu, niin hommat jää tekemättä.
Isommissa firmoissa taas hinta pompsahtaa, kun on läskiä johtoportaassa. Mutta yleensä ukkoja löytyy, vaikka joku sairastuu tai ratkeaa ryyppäämään.
Suomessa on kuluttajansuoja liian huono. Ja vaikka kuinka valitetaan, homma saa jatkua. Esim juhlapukuliike.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/13975760/haapukuliike-minnalisa
En osa neuvoa. Nuo on hankala juttuja. Rakennusalalla hyvät tekijät menevät mielellään suurten firmojen suurille työmaille, kun saavat enemmän rahaa.
Kuluttajaviranomainen levitteli käsiään joten laitoimme lakimiehen asialle. Lesta saamassa verikoirat peräänsä.
No ihan ensimmäisenä teet rikosilmoituksen.