v*ttu kun ei vaan jaksa lenkkeillä ja syödä terveellisesti
Motivaatio taas jossain ihan hukassa. 7000 askelta (pieni lenkki ja kauppakäynti) tänään ja kaupasta tarttui irtokarkkeja ja jäätelöä. No, onhan perjantai, mutta itse huomaan, että taas alkaa lipsua ja pahasti. Herkut maistuu ja lenkkeily ei. Heinäkuun helteillä katosi motivaatio (helteen vuoksi kuukauden tauko liikunnasta) sitä ennen n. 14-17 000 askelta päivässä ja tarkka ruokavalio. -16 kg Nyt ei tahdo löytyä sitä intoa millään. En tajua miten voi näin jyrkästi vaihdella, että lopahtaa into liikkumiseen kokonaan. Muita? Kokemuksia?
Kommentit (29)
Mulla on kausia, kun liikkumisen into lopahtaa täysin. Ja tämä tapahtuu myös niiden lajien kohdalla, josta olen kiinnostunut. Sama tapahtuu muissakin asioissa elämässäni, kuten maalamisessa tapahtuu ihan hirveä motivaatio kuolema enkä koske kuukausiin edes pensseliin.
En oikein tiedä mikä motivaation tappaa tai miten sen saisin takaisin. Kai se vain kuuluu ihmisen elämään?
Liikunnassa helpotti säännölliset harrastukset. Nyt koronan takia kaikki paikat ollut kiinni, mutta suosittelen ohjattua liikuntaa kun se tulee taas mahdolliseksi.
Joskus on itselläkin motivaatio hukassa. Tykkään uida ja surffata mutta mulla ne on hirveän vaivan takana, uiminenkin. Kun surffata ei voi Suomessa kunnolla.
Mulla menee töihin ja liikuntaan koko päivä 12-14 h. Olen välillä aivan p₩¥$n/a. Kotityöt jää. Jalat on kipeät.
Itsellekin tulee tauko helteellä koska iho ei kestä hellettä. Talvisin tulee taukoa liukkauden takia. En vaan pysty juoksemaan nastakengillä. Suosikkiaika Suomessa onkin kevät ja syksy.
Otetaan nyt niskasta kiinni kun on hyvä ulkoiluilma. Lenkkeily ei mun mielestä ole koskaan niin kivaa kuin syyskuussa ja lokakuussa.
Entä kuntosali? Tanssi? Itse vihaan kaikkea ryhmäliikuntaa. Tykkäisin tanssia mutta en mene tanssitunnille koska mulla on pahoja keskittymisvaikeuksia. Kotona ei voi tanssia koska asun kerrostalossa.
Tee vaikka sopimus itsesi kanssa käyt 4-5 kertaa viikossa lenkillä. Pari pvää tai yhden jumppaat kotona. Katso vaikkapa Youtube videoita. Yhden päivän pidät taukoa, tai kaksi.
Voitko esim kuunnella lenkillä Bookbeatiä tai jotain podeja tai musiikkia? Löytyisikö sulle lenkkikaveria? Löytyisikö läheltäsi jotain koirakaveria jota voisit lenkittää?
Asu työpaikastasi sopivan matkan päässä. Jos kävely vie noin 45 min., kävele matka molempiin suuntiin.
Ei se pierujooga ole sama kun normaali missä ei istuta. Joogamaton tarvitset myös.
Työmatkoja ei kannata tehdä vaikeaksi. 3 kertaa viikossa riittää, että liikkuu. Ja herkkuja kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa ikinä lopettaa liikkumista, muuten se jää ja on ongelmallista aloittaa uudestaan. Pakotan itseni pyöräilemään työmatkat neljä kertaa viikossa. Viikonloppuisin teen molempina päivinä pitkän kävelylenkin tai toisena juoksulenkin ja toisena kävelylenkin. Paljon proteiinia ja rasvaa, vähän hiilihydraatteja ruokavalioon. Jos jotain herkkua on pakko saada, se on pähkinäsuklaata. Ravintolisinä on rauta, D-vitamiini, B-vitamiini ja maitohappobakteerit. Rutiineista ei voi poiketa.
Miksi pitäisi pakottaa? Joskus on hyvä vain huilata nimittäin ylikuntoon pääsee jos ei ikinä pidä kunnolla vaikka huiliviikkoja treenistä.
Kiitos teille kaikille asiallisista ja tsemppaavista vastauksista! Tuli oikein hyvä mieli, kun luin ne. Paljon oli hyviä neuvoja ja ajattelemisen aiheita. Eiköhän se siitä taas lähde!
-Ap
Huilipäivä voi olla mutta ei kahta, eikä ikinä viikkoa. Yritäpä vaan päästä viikon "huilin" jälkeen takaisin kiinni rutiineihin.
Vierailija kirjoitti:
Emmääkää. Syön keksejä ja juon spritea ja hyvää on. Jos huomenna alkais lenkkeilemään. Pitäis vaan löytää semmonen paikka, että kukaan ei olisi näkemässä. Metsässä joutuu hirvikärpäshyökkäyksen kohteeksi ja taas kävelyteillä on kaiken maailman lapsiperheitä ja koiranulkoiluttajia.
Ei ole oikein missään hyvä, maalla on niitä hirvikärpäsperheitä ja kaupungissa lapsiparvia... vai oliko se toisinpäin...
👍äitini laihdutti 25 kg laittoi ruokavalion uusiksi ja oli painonvartijoissa. Ei ikinä ole lenkkeilyt huonojen polvien takia.