Aiheuttaako USA:n poliittinen kriisi Suomen hävittäjähankintaan muutoksia?
Trumpin aikana alkanut USA:n uskottavuuden lasku on jatkunut Bidenin aikana. On ilmeistä että USA tulee vetäytymään enemmän kuoreensa jatkossa. Itse NATO:n kannattajana olen aiemmin ollut F-35 hävittäjän kannalla, mutta mieleni alkaa liikkumaan vahvasti eurooppalaisen vaihtoehdon suuntaan. Onko muilla suosikkihävittäjä vaihtunut poliittisen ilmaston näin muuttuessa?
Kommentit (25)
Yhdysvaltain kansallisessa turvallisuusstrategiassa maalle määritetyt suurimmat uhkat ovat Kiina ja Venäjä eikä enää ääri-islamistten ei-valtiollisten toimijoiden harjoittama terrorismi. Yhdysvaltain strateginen painopistesuunta on sen myötä siirtynyt jo muutaman vuoden ajan pois Lähi-idästä läntiselle Tyynellemerelle ja erityisesti Kiinan suuntaan. Yhdysvallat ei ole vetäytymässä kuoreensa vaan varautuu liittolaistensa kanssa lähitulevaisuudessa käytävään kamppailuun toista suurvaltaa vastaan ja estämään sen pyrkimykset globaaliin hegemoniaan.
"Kiinasta tuli huikean nopeasti Yhdysvaltain vihollinen numero yksi – Trumpin vaihtuminen Bideniin ei pehmentänyt USA:n näkemystä Kiinan uhasta"
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta ja F35 tullaan valitsemaan.
mies53v
Juuri näin.
F-35 on yksi niistä välineistä, joiden avulla pystytään rakentamaan uskottava monikansallinen ilmapuolustus Euroopan alueelle. Se tietysti huolettaa joitakin tahoja.
Itse hävittäjäkone on vain osa laajempaa järjestelmää, johon kuuluu erilaiset asejärjestelmä ja tietoliikenne ja erilaiset tietojärjestelmät ja miten se kone integroituu osaksi näitä järjestelmiä.
Koneiden vertailu täysin siviilipohjalta on todella vaikeaa. Ja suuri osa tiedoista on vielä salaisia.
Töh? Täh?