Kuivaliha. Siis se "jerky". Miten siitä valmistetaan ruokaa?
Eli jos haluaisi maatossa tehdä ruokaa tuosta, niin miten se tapahtuu?
Kommentit (27)
Itse olen joko syönyt sellaisenaan, tai lisännyt vaikka nuudelien tai pikariisin ja esim. Lämmin Kuppi-kastikkeen joukkoon. Laitan siis sen lämmin kuppi jauheen sinne riisin tai nuudelien sekaan, lisään vettä jos tarvii ja kuivalihat samaan joukkoon. Ei ne siinä kyllä juuri pehmene, enkä ole koskaan esim koittanut liottaa niitä etukäteen, mutta ihan hyvin on toiminut.
Laita jerky yön yli veteen likoomaan. Seuraavana päivänä se on valmista ruuanlaittoon. Se on siis tosiaan kypsää ja valmiiksi maustettua, joten se lisätään ruokaan vasta loppuvaiheessa.
Puukolla veistelee pientä silsua siitä ruuan sekaan, tai vain haukkaa palan ja muuta ruokaa perään lusikalla/haarukalla.
Se nimenomaan syödään sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Se nimenomaan syödään sellaisenaan.
Onko siihen jotain sääntöjä? Kai sitä voi vedessä ennallistaakin?
Vierailija kirjoitti:
Laita jerky yön yli veteen likoomaan. Seuraavana päivänä se on valmista ruuanlaittoon. Se on siis tosiaan kypsää ja valmiiksi maustettua, joten se lisätään ruokaan vasta loppuvaiheessa.
Jerky ei ole kypsää vaan kuivattua vähärasvaista lihaa, useimmiten nautaa.
Jerky ei kaipaa mitään valmistamista, tai lisukkeita. Se nautitaan silleen. Suoraan paketista.
Vierailija kirjoitti:
Jerky ei kaipaa mitään valmistamista, tai lisukkeita. Se nautitaan silleen. Suoraan paketista.
Jokainen taaplaa tyylillään.
On retkeilijöitä joille syöminen on vain polttoaineen tunkemista suuhun.
On myös retkeilijöitä joille iso osa retkeilyä on monipuolinen herkkujen kokkailu luonnossa.
Jerkyä voi käyttää molempiin suuntauksiin, toisessa polttoaineena toisessa ainesosana kokkailussa. Esim näin syksyllä lämmin jerkylihakeitto on aikast mukava lounas, omasta mielestäni mukavampi kuin mutustaa pelkkää kuivalihankänttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha kypsyy kuivauksen aikana, joten on kypsää. Kuivattuja, kypsiä lihatuotteita on myös siasta ja kanasta.
Jerkyn vartta on ihana nuoleskella;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen taaplaa tyylillään.
On retkeilijöitä joille syöminen on vain polttoaineen tunkemista suuhun.
On myös retkeilijöitä joille iso osa retkeilyä on monipuolinen herkkujen kokkailu luonnossa.
Jerkyä voi käyttää molempiin suuntauksiin, toisessa polttoaineena toisessa ainesosana kokkailussa. Esim näin syksyllä lämmin jerkylihakeitto on aikast mukava lounas, omasta mielestäni mukavampi kuin mutustaa pelkkää kuivalihankänttyä.
Polttoaineruokailijoita on olemassa, mutta minusta jerky on ihan sellaisenaankin hyvänmakuista. Ehkä keitto on vielä parempi, en ole maistanut.
Sonja kirjoitti:
Mä haluun jerkyä!
Jerk off Sonja.
Olen keittänyt jerkyä papujen kanssa, siis tehnyt chili con carne jossa jerky on se karne. Pienehköinä palasina, keittelen vajaan puoli tuntia. Lidlistä löytyvää pehmeämpää jerkyä olen käyttänyt myös KuppiKuumien kanssa. Nämä siis telttaillessa kaasugrillillä. Jerky on hyvä lisä perus retkimuoniin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha kypsyy kuivauksen aikana, joten on kypsää. Kuivattuja, kypsiä lihatuotteita on myös siasta ja kanasta.
Sulla menee nyt iloisesti jerky ja esim ilmakuivattu prosciutto sekaisin, kyse on ihan eri asioista ja eri prosesseista. Eikä prosciuttokaan ole kypsää lihaa, se on kypsytettyä lihaa.
Jerkyä voit itsekin tehdä kotona naudasta päivässä, uunissa tai hyötykasvikuivurissa kuivaamalla.
Voit toki yrittää tehdä prosciuttoakin jos sinulla on sopivat olosuhteet mutta prosessi kestää pari kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
80e kilo ihanan kallista.
Jos olet kunnon eräjorma niin maustamattoman (no, vähän suolaa ja pippuria mulla) kuivalihan valmistaminen yleiskäyttöön retkelle omassa uunissa on hyvin yksinkertaista ja lisäksi todella taloudellista. Itse olen tehnyt näin jo vuosia.
Erä-Jorma kirjoitti:
Olen keittänyt jerkyä papujen kanssa, siis tehnyt chili con carne jossa jerky on se karne. Pienehköinä palasina, keittelen vajaan puoli tuntia. Lidlistä löytyvää pehmeämpää jerkyä olen käyttänyt myös KuppiKuumien kanssa. Nämä siis telttaillessa kaasugrillillä. Jerky on hyvä lisä perus retkimuoniin!
Puolituntia on kyllä ihan liian pitkä aika ainakin retkikeittimellä, jos ei halua kantaa kilokaupalla kaasupulloja. Minkä nimistä tuo Lidlin jerky on, jos muistat?
Yleensä jerkyä syödään ihan silleen. Voisihan sitä tietysti murustaa vaikka pottumuusin sekaan.