Kuivaliha. Siis se "jerky". Miten siitä valmistetaan ruokaa?
Eli jos haluaisi maatossa tehdä ruokaa tuosta, niin miten se tapahtuu?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Erä-Jorma kirjoitti:
Olen keittänyt jerkyä papujen kanssa, siis tehnyt chili con carne jossa jerky on se karne. Pienehköinä palasina, keittelen vajaan puoli tuntia. Lidlistä löytyvää pehmeämpää jerkyä olen käyttänyt myös KuppiKuumien kanssa. Nämä siis telttaillessa kaasugrillillä. Jerky on hyvä lisä perus retkimuoniin!
Puolituntia on kyllä ihan liian pitkä aika ainakin retkikeittimellä, jos ei halua kantaa kilokaupalla kaasupulloja. Minkä nimistä tuo Lidlin jerky on, jos muistat?
Joku Jetboil ohjaa niin tehokkaasti kaasupolttimen lämmön keittoastiaan että voit haudutella suurimman osan siitä puolesta tunnista pelkillä tankkihuuruilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erä-Jorma kirjoitti:
Olen keittänyt jerkyä papujen kanssa, siis tehnyt chili con carne jossa jerky on se karne. Pienehköinä palasina, keittelen vajaan puoli tuntia. Lidlistä löytyvää pehmeämpää jerkyä olen käyttänyt myös KuppiKuumien kanssa. Nämä siis telttaillessa kaasugrillillä. Jerky on hyvä lisä perus retkimuoniin!
Puolituntia on kyllä ihan liian pitkä aika ainakin retkikeittimellä, jos ei halua kantaa kilokaupalla kaasupulloja. Minkä nimistä tuo Lidlin jerky on, jos muistat?
Joku Jetboil ohjaa niin tehokkaasti kaasupolttimen lämmön keittoastiaan että voit haudutella suurimman osan siitä puolesta tunnista pelkillä tankkihuuruilla.
Voi olla, minulla ei ole sellaista hienoa lämpörivallista systeemiä, vaan pelkkä erillinen kattila ja pulloon ruuvattava simppeli keitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erä-Jorma kirjoitti:
Voi olla, minulla ei ole sellaista hienoa lämpörivallista systeemiä, vaan pelkkä erillinen kattila ja pulloon ruuvattava simppeli keitin.
Siihen joku folio ympärille tuulensuojaksi niin kyllä 230g pöntöllä ainakin viikonloppureissun tekee vaikka kokkaa kaikki ateriat pitkän kaavan mukaan.
Monet tekee itse kuivattua jauhelihaa retkelle. Ihan tavallisessa uunissa pellille levitettynä ja pitkään matalassa lämmössä kuivaamalla. Siitä tulee kuivaa ripoteltavaa murua. Sitä kun laittaa keittojen ja patojen sekaan niin jaksaa taivaltaa. Kunnon tuhtia ruokaa pitää olla jottei väsähdä kesken seikkailun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erä-Jorma kirjoitti:
Siihen joku folio ympärille tuulensuojaksi niin kyllä 230g pöntöllä ainakin viikonloppureissun tekee vaikka kokkaa kaikki ateriat pitkän kaavan mukaan.
Joo, tuulensuojan olen askarrellut, pitäisi vielä jaksaa tehdä sellainen kattilasuoja (eng. pot cozy), johon kattilan voi lämmittämisen jälkeen laittaa hautumaan ilman että lämpö karkaa. Alumiinipinnoitetusta ohuesta solumuovista sellaisen voi askarrella ja sillä voi myös saada polttoaineen kulutusta vähennettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita jerky yön yli veteen likoomaan. Seuraavana päivänä se on valmista ruuanlaittoon. Se on siis tosiaan kypsää ja valmiiksi maustettua, joten se lisätään ruokaan vasta loppuvaiheessa.
Jerky ei ole kypsää vaan kuivattua vähärasvaista lihaa, useimmiten nautaa.
Liha kypsyy kuivauksen aikana, joten on kypsää. Kuivattuja, kypsiä lihatuotteita on myös siasta ja kanasta.
Sulla menee nyt iloisesti jerky ja esim ilmakuivattu prosciutto sekaisin, kyse on ihan eri asioista ja eri prosesseista. Eikä prosciuttokaan ole kypsää lihaa, se on kypsytettyä lihaa.
Jerkyä voit itsekin tehdä kotona naudasta päivässä, uunissa tai hyötykasvikuivurissa kuivaamalla.
Voit toki yrittää tehdä prosciuttoakin jos sinulla on sopivat olosuhteet mutta prosessi kestää pari kuukautta.
Mikä ero sun mieletä on kypsällä ja kypsytetyllä lihalla?
Järkkyä!