Mikä vaivaa ihmistä, joka menee KAIKESTA puolustuskannalle?
Jokainen varmasti (?) tuntee ihmisen, joka jokaisesta negatiivisesta asiasta ikään kuin alkaa puolustella itseään.
Tai vaihtoehtoisesti esim. henkilöä ei valita kovasti haluamaansa työpaikkaan, joten "no sehän olikin ihan p*skapaikka, tää mun nykynen on miljoon kertaa kivempi, ei vois vähempää kiinnostaa"
Tai jos joku vaikka vähän kritisoi vaikkakin juuri työpaikalla, niin heti ollaan kovin sanoin hyökkäämäsä takaisin ja otetaan itseensä ilmeisesti ne jutut.
Kärsivätkö tälläiset ihmiset heikosta itsetunnosta vai onko nämä jotain narsismin piirteitä?:D
Itsellä on yksi uusi tuttava, kovin läheisiä ei olla koska en vain kestä tähä henkilöä, käyttäytyy juuri siis niinkuin yllä mainitsin..
Kommentit (32)
Huono itsetunto ja tyytymättömyys omaan elämäänsä veikkaisin. Oma äitini on sellainen, joka on mielestään AINA oikeassa ja jos jotenkin kykenet osoittamaan, että hän saattaisi olla väärässä, niin äitee vetää loukkaantuu syvästi. Myös jokaista mielipidettään pitää perustella ja vääntää sitä kuin vähäjärkiselle, jos et ole hänen kanssaan samaa mieltä.
Äitini on aina kärsinyt heikosta itsetunnosta ja on todella tyytymätön elämäänsä tällä hetkellä. Paha vaan, että hän purkaa vittuuntumisensa omista valinnoistaan meihin lapsiin, jotka olemme kuulemma syypää IHAN KAIKKEEN.
Joo. Huono itsetunto ja vittumainen elämäntilanne. Eiköhän siinä ole aika hyvä keittiöpsykologinen diagnoosi.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 10:57"][quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 10:50"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 10:48"]Mä en tiedä mikä vaivaa, tunnen yhden ihmisen jolle ei voi puhua mitään, koska se on aina kaikesta eri mieltä, on äärimmäisen jyrkkä mielipiteissään, löytää kaikesta jotain negatiivista tai on tietävinään kaikesta kaiken. Ei vaan jaksa. Helvetin raskas tyyppi. [/quote] Joo, samanlaiset kokemukset mulla. Nimenomaan erittäin raskas ihminen.. Miten olet menetellyt? Pidätkö suusi supussa vai käyttäydytkl vain ihan normaalisti ja kestät sitten mahdolliset takaisin naljailut? [/quote] Koetan vältellä ihmistä parhaani mukaan. Eihän keskustelusta mitään tule kun toinen on ihan periaatteesta aina eri mieltä ihan naurettavistakin asioista. Ja semmoinen valtava omahyväisyys paistaa läpi puheesta, huh huh mikä ihminen. [/quote] Tuo omahyväisyys oli hyvä sana! Juuri se kuvaa myös tätä tuntemaani henkilöä hyvin
[/quote]
Ikävää, että tuollaisia ihmisiä on. Aina kannattaa kuitenkin ensin katsoa eikä hutkia miten sattuu. Ehkä olette lähestyneet tapausta väärin?
[/quote]
En oikein voi käsittää sitäkään että miten ihminen voi "vahingossa" antaa itsestään tuollaisen kuvan..? :/
No mä en kyllä anna ikinä ihmisten nähdä loukkaantumistani tai yritän peitellä sen, mutta muuten otan itseeni ihan kaikesta. Luulen että syynä on isä joka oli etäinen ja kriittinen eikä tykännyt musta yhtään. Lapsena ajattelin että isä vihaa minua, nykyään enemmänkin että se oli vain ajattelematon ja ylikriittinen ja persoonallisuutemme eivät sopineet yhteen. Nyt aikuisenakin yritän edelleen olla joutumatta isän kanssa kahden koska jos hän tulee puhumaan minulle, se on aina jotain negatiivista. Moitetta teoistani, epäilystä että tulen epäonnistumaan.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 10:48"]
Mä en tiedä mikä vaivaa, tunnen yhden ihmisen jolle ei voi puhua mitään, koska se on aina kaikesta eri mieltä, on äärimmäisen jyrkkä mielipiteissään, löytää kaikesta jotain negatiivista tai on tietävinään kaikesta kaiken. Ei vaan jaksa. Helvetin raskas tyyppi.
[/quote]
Olen tismalleen tuollainen!
EI ole virallisesti diagnosoitu, mutta arvelen että minulla on epävakaa persoonallisuushäiriö tai jokin vastaava. Siihen kuuluu juuri helvetillisen huono itsetunto ja kyvyttömyys luottaa ihmisiin.
Kun on pakko olla vain itsensä varassa ja aina pelätä pahinta, muuttuu kauheaksi ihmiseksi. Tavallaan se on traagista, koska alunperin sellainen ihminen on ollut olosuhteiden uhri ja sitten uhrista on tullutkin itse hirviö. Minulla siis alkoholistiperhtausta.
Pelkäsin ensimmäiset seitsemäntoista vuotta elämästäni, tappaako isä itsensä vai äidin. On varmaan helppo ymmärtää, miksi niistä lähtökohdista kasvaa kieroon.
Missään tapauksessa en toivo omaa kohtaloani kenellekään. En myöskään vaadi, että kukaan ymmärtää huonoa käytöstä. Tarkoitan vain, että kaikkeen on syynsä ja että elämä on paskaa sellaiselle, joka siihen kierteeseen joutuu. Moni joutuu tahtomattaan, kuten minä.
Jos se yhtään lohduttaa, kaltaiseni hankala ihminen kärsii itse rangaistuksen sillä että jotuu olemaan se ihminen joka tekee väärin ja yöt läpeensä häpeää sitä ja näin lisää sitä vihan, häpeän ja itsesuojelun kehää. Ehkä tällä puolustuskannelle menijällä on jotain samanlaista epätasapainoista taustaa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 11:12"]
Mä en tiedä mikä vaivaa, tunnen yhden ihmisen jolle ei voi puhua mitään, koska se on aina kaikesta eri mieltä, on äärimmäisen jyrkkä mielipiteissään, löytää kaikesta jotain negatiivista tai on tietävinään kaikesta kaiken. Ei vaan jaksa. Helvetin raskas tyyppi.
[/quote]
EI ole virallisesti diagnosoitu, mutta arvelen että minulla on epävakaa persoonallisuushäiriö tai jokin vastaava. Siihen kuuluu juuri helvetillisen huono itsetunto ja kyvyttömyys luottaa ihmisiin.
Kun on pakko olla vain itsensä varassa ja aina pelätä pahinta, muuttuu kauheaksi ihmiseksi. Tavallaan se on traagista, koska alunperin sellainen ihminen on ollut olosuhteiden uhri ja sitten uhrista on tullutkin itse hirviö. Minulla siis alkoholistiperhtausta.
Pelkäsin ensimmäiset seitsemäntoista vuotta elämästäni, tappaako isä itsensä vai äidin. On varmaan helppo ymmärtää, miksi niistä lähtökohdista kasvaa kieroon.
Missään tapauksessa en toivo omaa kohtaloani kenellekään. En myöskään vaadi, että kukaan ymmärtää huonoa käytöstä. Tarkoitan vain, että kaikkeen on syynsä ja että elämä on paskaa sellaiselle, joka siihen kierteeseen joutuu. Moni joutuu tahtomattaan, kuten minä.
Jos se yhtään lohduttaa, kaltaiseni hankala ihminen kärsii itse rangaistuksen sillä että jotuu olemaan se ihminen joka tekee väärin ja yöt läpeensä häpeää sitä ja näin lisää sitä vihan, häpeän ja itsesuojelun kehää. Ehkä tällä puolustuskannelle menijällä on jotain samanlaista epätasapainoista taustaa.
[/quote]
Epävakaastakin voi parantua. Ei syytä olla puolustustkannalla :) Olet mitä olet ja kehityt tai kehität miten osaat. Et voi tehdä enempää kuin pystyt! Yritä kääntää häpeä voimavaraksi. Muilla on oikeus karsastaa sinua, olethan vittumainen tapaus, mutta odottakoon vaan kunnes ajan saatossa saat karsittua vahingollisia käytösmalleja! Sinä pystyt siihen.
Nimin. Vastaavanlaisista olosuhteista lähtöisin oleva (entinen) mt-tapaus
[/quote]
Näin. Minun itsetunto-ongelmat haittaa lähinnä itseäni, mutta on silti ollut raskasta olla oman elämänsä pahis 40 vuotta kun ei vain kykene moniin asioihin kovasta yrityksestä huolimatta. T. Tuo isäänsä väistelevä
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 11:01"]
Huh, siis niitä on muitakin kuin minun yks tuttu. Kaikki on tällä ihmisellä paremmin kuin koskaan, mutta en uskalla mistään sanoa oikein mitään, kun joka asiaan on oikea, parempi versio hänellä. Yhteydenpito on jäänyt viime aikoina, oon niin monesti loukkaantunut. Jyrkkä, raskas tyyppi. Ennen naurettiin paljon yhdessä. Nyt hän jyrää ja minä nieleskelen, aika tyhmää.
[/quote]
Tuttu tunne. Aivan samanlainen ihmissuhde itsellänikin; juuri kun luulen että kaikki on nyt kivasti välillämme ja voimme taas lähentyä, tulee kuvailemasi kaltainen takapotku. Koko ajan saa olla miettimässä mikä ihme tätä tapausta riivaa? Olisiko parempi lopettaa yhteyden pito, vaikka varmaan kaipaamaan jäisinkin?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 11:19"]
[/quote]
[/quote]
Epävakaastakin voi parantua. Ei syytä olla puolustustkannalla :) Olet mitä olet ja kehityt tai kehität miten osaat. Et voi tehdä enempää kuin pystyt! Yritä kääntää häpeä voimavaraksi. Muilla on oikeus karsastaa sinua, olethan vittumainen tapaus, mutta odottakoon vaan kunnes ajan saatossa saat karsittua vahingollisia käytösmalleja! Sinä pystyt siihen.
Nimin. Vastaavanlaisista olosuhteista lähtöisin oleva (entinen) mt-tapaus
[/quote]
Kiitos rohkaisevista sanoistasi! Nämä antoivat toivoa! t: se, jolle kommentoit.
Mahtavaa, upeaa elämää sinulle! Sinusta huomaa, että olet pystynyt voittamaan vaikeutesi ja siksi tai juuri nimienomaan kokemiesi vaikeuksien johdosta osaat ymmärtää muita ihmisiä ja olla empaattinen. Se on hieno lahja, ole ylpeä itsestäsi, että sinulle on se!
Aloittajan aloitus ja jatkovastaukset ikävä kyllä herättävät minussa tunteen työpaikkakiusaajasta, joka on ottanut jonkun ihmisen silmätikukseen ja nyt palstallakin etsimällä etsii hänestä vikoja joihin tökätä. Mitä voitat tällä? Anna ko. ihmisen olla rauhassa. Käyttäydy itse kohteliaasti. Et voi vaatia, että kaikki ihmiset miellyttäisivät sinua. Mistä tiedät, millainen elämä tai kolhut ovat hänestä muovanneet sen, mikä hän on, ja nyt sitten kerrot, että vielä työkavereiden kanssa häntä ihmettelette. Tarvitset siis vielä kavereita vahvistamaan negatiivista käsitystäsi hänestä. Anna olla. Jätä hänet rauhaan. Työpaikassa tehdään työtä eikä seurustella. Työpaikka ei ole viihtymistä, vaan työntekoa varten.
Aloittajan kannattaisi ensin miettiä omaa itsetuntoaan. Huh huh.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 11:25"]
Kiitos rohkaisevista sanoistasi! Nämä antoivat toivoa! t: se, jolle kommentoit.
Mahtavaa, upeaa elämää sinulle! Sinusta huomaa, että olet pystynyt voittamaan vaikeutesi ja siksi tai juuri nimienomaan kokemiesi vaikeuksien johdosta osaat ymmärtää muita ihmisiä ja olla empaattinen. Se on hieno lahja, ole ylpeä itsestäsi, että sinulle on se!
[/quote]
Nyt on mukava jatkaa töitä :) Kaikkea hyvää <3
Ei siinä oo muuta kuin munan puutetta (vitsi vitsi mutta vois ollakki) kun alkaa nuttura kiristää, kumma kun näitä hapannaamoja on joka työpaikalla, sote-alalla vielä enemmän, ei ikinä pääse karkuun vaikka minne menisi töihin ja pahinta on että koko työyhteisö vaan sietää näitä kiukuttelijoita. Ajattelin että jos nauhoittaisi vaikkapa kahvihuonekeskustelua ja antaisi kuunnella uudelleen, tajuaako tämmöinen ihminen puhentyylinsä ja osaako tunnistaa sen tavan millä toisille puhuu ja alkaisiko sitten vasta hävettää kun ei muuten tajua..