Vihdoin paino tippuu! Aloitin raudan, thyroxinin ja maitohappobakteereiden syömisen. Johtuuko siitä?
Viime keväästä saakka yritin laihduttaa kun olin lihonut niin paljon ja nopeasti elämänmuutoksien keskellä.
Pyöräilin päivittäin 10 km (ei paljoa mutta liikuin kuitenkin), pätkäpaastoilin ja söin erittäin terveellisesti. Paino tippui silloinkin kyllä mutta todella hitaasti ja välillä turhautti.
No sitä jatkui joitakin kuukausia ja paino oli tippunut tuolla tavalla hurjat 4kg. Se oli outoa mielestäni, ettei enempää lähtenyt.
Hölläsin ja nautin kesästä, join ja söin mitä huvitti ja kuinka paljon huvitti.
Sä
Väsymystä kyllä ollut jo pitkään sekä erilaisia oireita. Pistin stressin piikkiin ja kilpirauhasen vajikseen.
No päätin kuitenkin kesän aikana alkaa syömään maitohappobakteereita, ei vielä helpottanut mitenkään erityisesti viikkojen jälkeen. Sitten lisäsin thyroxinia ja lopuksi vielä rautaa (koska ferritiini oli joskus 30).
Oli pakko saada väsymystä ja aivosumua haltuun.
Nyt joidenkin viikkojen jälkeen paino on alkanut tippumaan nopeaa vauhtia. Vajaa viikko sitten söin pizzaa, suklaata yms ja join alkoholia. Sitten taas syönyt terveellisemmin.
Paino tippuu koko ajan. Kolme kiloa lähtenyt parissa viikossa, joka päivä näkyy muutosta alaspäin.
En liiku kovinkaan paljoa ja syön ihan ok terveellisesti, välillä epäterveellisesti kuitenkin.
Voisiko johtua tästä kombosta? Nälkääkään en oikein tunne samalla tavalla kuin aikaisemmin.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Eikös joku telkkarissa laihduttanut ollut alunperin lihonut suolistobakteerien puutteen takia, tai se oli lääkärin diagnoosi.
Syökää jugurttia ja hapanjuurileipää.
Kiitos ei. Leipää+maitotuotteita-kombolla kärsin ennen närästyksestä jatkuvasti ja paino nousi.
Eli sinulla on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta ja kun sen korjaamiseksi ottaa riittävän annoksen tyroksiinia, vajaatoiminta poistuu ja alkaa laihtua normaalisti, kun laihduttaa. Tämä on se oletusarvo ja niin on käynytkin. Nuo lisäravinteet eivät liity asiaan mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap vielä linjoilla? Miten olet ajoittanut lääkkeiden ottamisen? Mulla on kans tyroksiini kilpirauhasen vajaatoimintaan. Väsymys ja aivosumu ei ole lähtenyt minnekään, vaikka lääkitys on ollut jo vuosia. Pohdin kans raudan syömistä, kun varastorauta oli noin 30, jos tuo johtuukin raudan puutteesta. Mihin aikaan otat eri lääkkeet? Voisin kokeilla myös noita maitohappobakteereja.
Thyroxinia otan aamuisin herättyäni. Olen lisännyt annosta maltillisesti ensin 25 mikrog lisää joka toinen päivä ja nykyään joka päivä.
Annostus on siis alunperin ollut 100 mikrog eikä ole oireet sillä siis kadonnut ja arvot pysyneet vajiksella. Koskaan t4v ei ole valitettavasti noussut lääkityksestä huolimatta. Tsh on kyllä laskenut.
No sitten kun olen ollut todella maassa pitkän aikaa, sanat unohtuu, lähimuisti surkea, laihtuminen hankalaa (olen alle 30v.) ja lisäksi aivosumu on ollut järjetön. Oireet ovat joskus ihan hirveitä. Oli pakko tehdä jotain asialle!
No ensin tosiaan aloitin thyroxinin lisäksi syömään maitohappobakteereita, nostin annosta ja kun sekään ei vielä kuukausien jälkeen tuonut helpotusta niin aloitin sen raudan syömisen.
Nyt on sitten jo todella muuttunut olotila kaikinpuolin parempaan. Koen oloni hyväksi ihan aidosti vaikka edelleen kärsin ajoittain aivosumusta mutta en niin pahasti tai usein.
Raudan otan aamupäivällä. Rautavalmisteessa on mukana c - vitamiinia ja katson, että maitotuotteiden käytössä on väliä tunti tuon rautavalmisteen kanssa.
Tämä annostuksen nosto on omalla vastuullani ja minä itse tiedän vointini paremmin kuin kukaan muu.
Ap
Niin ja maitohappobakteerin otan aamuin ja illoin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikös joku telkkarissa laihduttanut ollut alunperin lihonut suolistobakteerien puutteen takia, tai se oli lääkärin diagnoosi.
Minkä merkkistä hapanjuurileipää suosittelette ( mikä ois hyvä)???
(Entä jogurtti?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä merkkistä hapanjuurileipää suosittelette ( mikä ois hyvä)???
(Entä jogurtti?)
Musta tuntuu, että mulla auttaa mikä vaan jogurtti. Tosin kovin makeista en tykkää.
Eri
Rauta vaikuttaa lukemattomiin toimintoihin elimistössä ja raudanpuute on omiaan hidastamaan niitä. Eli kyllä, jos syö rautaa kun on raudanpuutetta, saa esim. hormonitoimintakin boostia, josta taas seuraa mm. laihtumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap vielä linjoilla? Miten olet ajoittanut lääkkeiden ottamisen? Mulla on kans tyroksiini kilpirauhasen vajaatoimintaan. Väsymys ja aivosumu ei ole lähtenyt minnekään, vaikka lääkitys on ollut jo vuosia. Pohdin kans raudan syömistä, kun varastorauta oli noin 30, jos tuo johtuukin raudan puutteesta. Mihin aikaan otat eri lääkkeet? Voisin kokeilla myös noita maitohappobakteereja.
Thyroxinia otan aamuisin herättyäni. Olen lisännyt annosta maltillisesti ensin 25 mikrog lisää joka toinen päivä ja nykyään joka päivä.
Annostus on siis alunperin ollut 100 mikrog eikä ole oireet sillä siis kadonnut ja arvot pysyneet vajiksella. Koskaan t4v ei ole valitettavasti noussut lääkityksestä huolimatta. Tsh on kyllä laskenut.No sitten kun olen ollut todella maassa pitkän aikaa, sanat unohtuu, lähimuisti surkea, laihtuminen hankalaa (olen alle 30v.) ja lisäksi aivosumu on ollut järjetön. Oireet ovat joskus ihan hirveitä. Oli pakko tehdä jotain asialle!
No ensin tosiaan aloitin thyroxinin lisäksi syömään maitohappobakteereita, nostin annosta ja kun sekään ei vielä kuukausien jälkeen tuonut helpotusta niin aloitin sen raudan syömisen.
Nyt on sitten jo todella muuttunut olotila kaikinpuolin parempaan. Koen oloni hyväksi ihan aidosti vaikka edelleen kärsin ajoittain aivosumusta mutta en niin pahasti tai usein.
Raudan otan aamupäivällä. Rautavalmisteessa on mukana c - vitamiinia ja katson, että maitotuotteiden käytössä on väliä tunti tuon rautavalmisteen kanssa.Tämä annostuksen nosto on omalla vastuullani ja minä itse tiedän vointini paremmin kuin kukaan muu.
Ap
Thyroxinia on myös pienempänä 25 mikrog tablettina, jos ilmenee myöhemmin, että oikea annos olisi entisen ja nykyisen puolivälistä ja tarvittaisiin hienosäätöä. Tämänkin tabletin voi tarvittaessa jakaa.
Oho, tulikin kahteen kertaan, kun sivusto näytti siltä, ettei viesti ollut lähtenyt 🙈