Vihdoin paino tippuu! Aloitin raudan, thyroxinin ja maitohappobakteereiden syömisen. Johtuuko siitä?
Viime keväästä saakka yritin laihduttaa kun olin lihonut niin paljon ja nopeasti elämänmuutoksien keskellä.
Pyöräilin päivittäin 10 km (ei paljoa mutta liikuin kuitenkin), pätkäpaastoilin ja söin erittäin terveellisesti. Paino tippui silloinkin kyllä mutta todella hitaasti ja välillä turhautti.
No sitä jatkui joitakin kuukausia ja paino oli tippunut tuolla tavalla hurjat 4kg. Se oli outoa mielestäni, ettei enempää lähtenyt.
Hölläsin ja nautin kesästä, join ja söin mitä huvitti ja kuinka paljon huvitti.
Sä
Väsymystä kyllä ollut jo pitkään sekä erilaisia oireita. Pistin stressin piikkiin ja kilpirauhasen vajikseen.
No päätin kuitenkin kesän aikana alkaa syömään maitohappobakteereita, ei vielä helpottanut mitenkään erityisesti viikkojen jälkeen. Sitten lisäsin thyroxinia ja lopuksi vielä rautaa (koska ferritiini oli joskus 30).
Oli pakko saada väsymystä ja aivosumua haltuun.
Nyt joidenkin viikkojen jälkeen paino on alkanut tippumaan nopeaa vauhtia. Vajaa viikko sitten söin pizzaa, suklaata yms ja join alkoholia. Sitten taas syönyt terveellisemmin.
Paino tippuu koko ajan. Kolme kiloa lähtenyt parissa viikossa, joka päivä näkyy muutosta alaspäin.
En liiku kovinkaan paljoa ja syön ihan ok terveellisesti, välillä epäterveellisesti kuitenkin.
Voisiko johtua tästä kombosta? Nälkääkään en oikein tunne samalla tavalla kuin aikaisemmin.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
se kyllä pitää paikkansa. Itse aloin syömään ulkomailta ostettuja maitohappobakteereja ja vatsa hävisi, 4 kiloa tosta vain.
Minkä merkkisiä?
Onnistuu myös ihan itsekurilla. Kukaan ei tunge väkisin sitä ruokaa kenenkään pötsiin, jos tää nyt jollekulle vielä yllätys oli...
T. - 50 kg, ja ylpeä siitä
Kun aloin syödä rautaa, lakkasi lihominen. Ja nyt olen laihtunut 10 kg pahimmista ajoista, kun ennen rautaa lihoin 20 kg parissa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
No minä syön vain lacto seven merkkistä maitohappobakteereita mutta toimii ilmeisesti ihan hyvin.
Ap
Olen syönyt maitohappobakteereita vuosikausia, eikä ole ollut painoon mitään vaikutusta. Syön siksi kun maha reistaa ibs:n vuoksi.
Kannattaa seurata miten paino kehittyy. Itsellä tyroksiinitasojen jojoillessa vajaa-liikatoiminnan välillä, niin painon pudotus tarkoitti lihaskatoa ja lisäys lihasvoiman palautumista. Vyötärön mitta säilyi koko ajan samana, kuten myös kehonkoostumusvaaan antama rasvaprosenttikin.
Multivitamiinia kun olen syönyt säännöllisesti, niin makeanhimo helpottaa. Olen jostain lukenut, kun elimistön vitamiinien ja hivenaineiden saanti on kunnossa, vie se ruokahimoja pois. En sitten tiedä onko tuota tieteellisesti todistettu.
Naama pysyy kunnossa sinkkilisällä ja maidon ja juuston karttelulla.
Vatsan olen saanut litteämmäksi jättämällä rukiin pois ruokavaliosta. Ja ihme kyllä leivänhimo on helpottanut.
Tänä aamunakin paino tippunut kilon edellisestä punnituksesta. Siis pari päivää sitten.
Tuntuu hurjalta vaikka osa on nestettä mutta verrattuna tuohon kevään laihdutusurakkaan niin nyt lähtee kyllä ihan eri tavalla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako thyroxinia syödä muuten vaan? Alan kokeilla samaa sillä paino ei ole tippunut urheilusta ja pätkäpaadstosta huolimatta.
Siis se on reseptilääke. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ollut jo 10 vuotta.
Nostin annosta hieman.
Ap
Ei tyroksiiniannosta ole tarkoitus itse muuttaa ja se sinun "hieman" (mitä tarkoittaa?) voi vaikuttaa oloon ja arvoihin jo huomattavasti. Ei se mikään laihdutuslääke ole.
Vierailija kirjoitti:
En minä nyt niin paljoa ole nostanut thyroxinia. Ei ole liikatoiminnan oireita vaan edelleen vajiksen oireita. Syön nyt rautaa kuurin ja katson miten vaikuttaa.
Huomaan positiivisia muutoksia kuitenkin muutenkin kuin vain painonlaskussa.
Ap
Minkälaiset labra-arvot sulla on? Jos tyroksiiniannos ei ole ollut riittävä, niin voihan sulla olla vajiksen oireita siitä huolimatta. Lääkärit tuijottavat sitä TSH:ta usein turhan tarkkaan. Fiksumpaa olisi silti ollut keskustella lääkärin kanssa annosmuutoksesta eikä sählätä sen kanssa omin päin.
Vierailija kirjoitti:
Saako thyroxinia syödä muuten vaan? Alan kokeilla samaa sillä paino ei ole tippunut urheilusta ja pätkäpaadstosta huolimatta.
No, ei saa ja onneksi et Suomessa laillisesti saakaan sitä popsittavaksesi, jos ei ole lääkärin toteamaa tarvetta. Ymmärrätkö, että sen ainoa vaikutus kropassasi ei ole painon putoaminen? Et varmastikaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikös joku telkkarissa laihduttanut ollut alunperin lihonut suolistobakteerien puutteen takia, tai se oli lääkärin diagnoosi.
Syökää jugurttia ja hapanjuurileipää.
SuolistoHORMONIEN puutteen. Ihan eri asia
Onko ap vielä linjoilla? Miten olet ajoittanut lääkkeiden ottamisen? Mulla on kans tyroksiini kilpirauhasen vajaatoimintaan. Väsymys ja aivosumu ei ole lähtenyt minnekään, vaikka lääkitys on ollut jo vuosia. Pohdin kans raudan syömistä, kun varastorauta oli noin 30. Mihin aikaan otat eri lääkkeet? Voisin kokeilla myös noita maitohappobakteereja.
Vierailija kirjoitti:
On katsottu arvot viime keväänä. Silloin laskettiin annosta ja toisten vaivojen vuoksi toinen lääkäri taas halusi nostaa lääkitystäni. Jokainen lääkäri tulkitsee arvoja eri tavalla ja toiset eivät ota oireita huomioon. Olen sen verran monta vuotta kyllä sairastanut, että uskallan nostaa annosta hyvin maltillisesti jos siltä tuntuu ja tästä kerron aina lääkärille kun tulee puheeksi.
Viimeksi arvot olivat lääkityksellä tosiaan siis tsh 1,4 ja t4v 13,9.
Ap
Hyvä että nostit, arvot ovat selvästi huonot. Muista kuitenkin olla varovainen ja tarkkailla, ettei liikatoiminnan oireita ilmaannu ( liika toimeliaisuutta, käsien vapinaa ym.)
Vierailija kirjoitti:
Ei saa.
Onko ap vielä linjoilla? Miten olet ajoittanut lääkkeiden ottamisen? Mulla on kans tyroksiini kilpirauhasen vajaatoimintaan. Väsymys ja aivosumu ei ole lähtenyt minnekään, vaikka lääkitys on ollut jo vuosia. Pohdin kans raudan syömistä, kun varastorauta oli noin 30, jos tuo johtuukin raudan puutteesta. Mihin aikaan otat eri lääkkeet? Voisin kokeilla myös noita maitohappobakteereja.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu myös ihan itsekurilla. Kukaan ei tunge väkisin sitä ruokaa kenenkään pötsiin, jos tää nyt jollekulle vielä yllätys oli...
T. - 50 kg, ja ylpeä siitä
Reippaasti meni sulla kyllä nyt aloituksen pointti yli ymmärryksen mut onnea painonpudotuksesta silti! Tuo on hyvä saavutus!
Ohis
Älä valehtele. Eivät vaikuta. Kyseessä ollut tapaus kärsi nimenomaan suolistohormonien puutteesta. Sinä sotkit nyt päässäsi suolistobakteerit ja -hormonit, etkä halua millään myöntää omaa mokaasi.