Maksoitko asunnostasi liikaa?
Kysyn, koska itsellä kävi näin. Ostin yksiön Helsingistä vajaa 10 vuotta sitten. Silloin oli olevinaan kiire saada asunto, ja tarjosin noin 10 000 e liikaa, en siis tinkinyt pyyntihinnasta kuin pari tonnia vaikka olisi pitänyt tinkiä kymppi.. Tajusin asian vasta kun harkitsin ko. asunnon myyntiä ja välittäjät kertoivat että tuskin saan edes itse maksamaani summaa asunnosta takaisin. Nyt on taloyhtiön toimesta remontoitu kylppäri ja teetin samalla myös keittiön. Silti saisin asunnosta luultavasti korkeintaan saman summan kuin olen maksanut kämpästä + remonteista.
Tällä alueella ei kämppien hinnat ole juuri nousseet joten kaikki ei todellakaan vaurastu omistusasumisella edes Helsingissä..
Harmittaa mutta minkäs teet. Ainoa iloni on vanha laina joka on käytännössä ilmainen (marginaalista vähennetään korko).
Kommentit (40)
Piensijoittaja kirjoitti:
Millaisen asunnon hinta ei Helsingissä ole vuosikymmenessä 10.000€ noussut? Itse ostin nykyisen 14 vuotta sitten 269.000€:lla ja nyt tästä saisi 480.000€.
Niin, on varmaan noussut juuri tuon verran mitä maksoin liikaa plus ehkä remontit. Monessa lähiössä on tämä sama tilanne, ja nyt alkaa 10v horisontissa olla jo remontteja jotka pelottavat osaa ostajista ja alentavat hintaa. Talo rakennettu siis 80-luvulla.
Hieno juttu sinulle jos olet onnistunut ostamaan asunnon hyvältä alueelta. Ne on tietyt alueet mitkä on nousseet, moni polkenut paikallaan.
Ostin uudiskohteen pari vuotta sitten noin hintaan 370k ja nyt tästä ympärillä myydään vastaavia noin 41-420k. Eli hintakiito ylöspäin on jyrkkää, jopa siinä määrin, että harkitsen lähtöä muuten viihtyisältä alueelta.
En. Tosin olen aina ostanut asunnon asumista varten, en tehdäkseni voittoa.
Paha sanoa vielä kun nykyisessä asunnossa on tullut asuttua niin vähän aikaa. Mutta kyllä epäilys on, että tuksin tulen saamaan samaa hintaa mitä itse maksoin. Ja joskus joutuu kuitenkin suihkutilat remppaamaan eikä se tule olemaan halpaa.
Hyvä jos saat kuitenkin asunnosta todennäköisesti takaisin sen mitä olet maksanutkin+remontit, monella on käynyt paljon surkeammin kun asuntojen hinnat on tippuneet eri puolella Suomea.
Jossain sitä pitää kuitenkin asua, joten hyvinhän se on mennyt, jos ei ole jäänyt ainakaan miinukselle.
Todennäköisesti maksoin ylihintaa, koska ostin heti putkiremontin jälkeen ja hinta oli pikkuyksiön hinnaksi melkoinen. Asia ei harmita, koska tiedostin maksavani ylihintaa ja ostin asunnon pitkäaikaiseksi kodiksi, en myydäkseni sitä eteenpäin tai sijoitukseksi.
Monet vain luulevat asuntonsa arvon paljon korkeammaksi kuin todella onkaan. Eihän se ole hullu, joka pyytää, vaan se joka maksaa. Meidänkin naapurista meni asunto kaupaksi ainakin 30 tuhatta kalliimmalla, kuin mitä järkevä olisi suostunut maksamaan. Jos myyjä pitää korkeata hintaa, eikä sopivaa ostajaa löydy, niin asunto saattaa jäädä roikkumaan pitkäksikin aikaa myyntiin. Noita näkee aika usein, kun tulee aina vain uudestaan muutaman kuukauden tai vuodenkin jälkeen myyntiin hinta hiukan alennettuna, kun aluksi pyydettiin liikaa hintaa, niin senjälkeen vaikea myydä. Hyvällä tuurilla on asuntokaupoissa molemmin puolin paljon merkitystä, vaikka muutoin asuntokauppa taitolaji onkin. Täytyy myös huomioida se seikka, että tyytymätön ostaja helpommin alkaa reklamoimaan kaupasta, esim. kosteus-, home- tai muiden vaurioiden takia.
Paras neuvo kuitenkin on ostajalle, että älä kadu ostostasi, vaan ole tyytyväinen, että sait siihen hintaan, ellei muuta ongelmaa ole. Myyjälle taas, että on turha harmitella niitä muutamia tonneja, jotka olisi voinut vielä pyytää lisää ja olla tyytyväinen, ellei ostaja halua reklamoida "piilovioista".
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos saat kuitenkin asunnosta todennäköisesti takaisin sen mitä olet maksanutkin+remontit, monella on käynyt paljon surkeammin kun asuntojen hinnat on tippuneet eri puolella Suomea.
Jossain sitä pitää kuitenkin asua, joten hyvinhän se on mennyt, jos ei ole jäänyt ainakaan miinukselle.
Sen mitä maksoin saan nyt joka tapauksessa eikä tälle enää mitään voi. Tietenkin oon maksanut tätä nyt monta vuotta pois, ja saan sitten ne rahat takaisin käytettäväksi uuteen asuntoon.
Eihän ap:n tilanne ole ollenkaan paha! Jos saisi saman mitä ostaessa niin olisin tyytyväinen. Monella syrjäkylältä asunnon ostaneella arvo on laskenut kuin lehmän häntä.
Sikäli itsellä sama tilanne kuin ap:llakin. Ostimme Tampereelta omakotitalon liki 15 vuotta sitten. Meidän alueella ei asuntojen hinnat ole juuri nousseet. Saataisiin tästä suunnilleen sama kuin ostaessakin, ehkä 20-30 te enemmän mutta se on mennyt jo remppoihin. En silti koe että oltaisiin tehty huonot kaupat tai maksettu liikaa. Sijainti ei vaan ollut paras mahdollinen arvonnousun kannalta. Kodiksi tämä kuitenkin ostettiin, hyvin on viihdytty ja koska lainakin maksettu jo pois, on asuminen nyt hyvin edullista.
Hyvä huomio kuitenkin ap:lta että ei asunnon arvo aina nouse. Ei, vaikka olisi Helsingissä.
Ehkä juuri jonkun kymppitonnin saatoin maksaa ylihintaa. Ei haittaa, kämppä kelpo alueelta Helsingistä hyvästä taloyhtiöstä, niin se syöpyy kyllä hyvin pois ennen myyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti maksoin ylihintaa, koska ostin heti putkiremontin jälkeen ja hinta oli pikkuyksiön hinnaksi melkoinen. Asia ei harmita, koska tiedostin maksavani ylihintaa ja ostin asunnon pitkäaikaiseksi kodiksi, en myydäkseni sitä eteenpäin tai sijoitukseksi.
Miten pikkuyksiössä jaksaa asua kauan? Vuosi ehkä menisi, ei pitempään.
En. Ostettiin 2013 kerrostaloasunto 400.000€, nyt samoja myynnissä 670.000€. Meillä on siinä vuokralaiset, emme ole myymässä. Ostettiin kolme kerrostaloasuntoa lapsillemme hintaan 246.000- 273.000€, nyt samoissa taloyhtiöissä vastaavat myynnissä 480.000-573.000€. Ostettiin oma talo kolmisen vuotta sitten hintaan 1.950.000€, naapuri myi juuri samanlaisen 2.600.000€.
Eli omasta mielestäni ihan hyviä sijoituksia, tosin ei niillä niin kauan mitään rahallista arvoa ole kun, niissä asutaan eikä myydä.
Maksoin 40t vähemmän mitä pyyntihinta oli.
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki ostaa pikkuyksiö pitkäaikaiseksi kodiksi
En maksanut silloin liikaa, koska se nyt vain sattui olemaan silloinen hintataso ja asuntoja tältä alueelta oli vähemmän myynnissä. Nyt 10 vuotta myöhemmin hinta on laskenut ja remontteihin mennyt ehkä 5000 e, mutta toisaalta olen noiden vuosien aikana maksanut lainan melkein kokonaan pois. En katso asuntoa niinkään sijoituksena vaan kotina, vaikka aionkin sen myydä lähivuosina. Olen viettänyt täällä elämäni onnellisimmat vuodet :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koska Helsingissä on niin kalliit asunnot että monella ei ole varaa suurempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koska Helsingissä on niin kalliit asunnot että monella ei ole varaa suurempaan.
Osa maalaisista on hassua porukkaa. Ihmettelevät helsinkiläisten pieniä asuntoja, joiden hinnat kuitenkin aina nousevat. Itse asuvat isoissa taloissaan, joita ei välttämättä ikinä saa myytyä, jos elämäntilanne muuttuu.
En, arvo on noussut ja kysytyllä alueella
Maksoin kai ylihintaa normaaliin markkinatilanteeseen verrattuna, mutta tällä hetkellä katsottuna tein harvinaisen edulliset kaupat. Ostin oman kolmioni täysin rempattuna viime marraskuussa 145 tuhannella, yläkerran naapurit myivät oman remppaamattomansa juuri 163 tuhannella. Aika saa näyttää miten arvo kehittyy tai pysyy. Nyt olen lähinnä tyytyväinen etten enää vuokraa, ja kk-menotkin ovat puolet siitä mitä talon vuokralaiset maksavat.
Olen myös onnellinen että maksoin ison osan käteisellä - jos asuntomarkkinat heittävät ihan häränpyllyä ja hinta tippuisi vaikka kolmanneksen, en silti jäisi velkaloukkuun.
Millaisen asunnon hinta ei Helsingissä ole vuosikymmenessä 10.000€ noussut? Itse ostin nykyisen 14 vuotta sitten 269.000€:lla ja nyt tästä saisi 480.000€.