Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksoitko asunnostasi liikaa?

Vierailija
26.08.2021 |

Kysyn, koska itsellä kävi näin. Ostin yksiön Helsingistä vajaa 10 vuotta sitten. Silloin oli olevinaan kiire saada asunto, ja tarjosin noin 10 000 e liikaa, en siis tinkinyt pyyntihinnasta kuin pari tonnia vaikka olisi pitänyt tinkiä kymppi.. Tajusin asian vasta kun harkitsin ko. asunnon myyntiä ja välittäjät kertoivat että tuskin saan edes itse maksamaani summaa asunnosta takaisin. Nyt on taloyhtiön toimesta remontoitu kylppäri ja teetin samalla myös keittiön. Silti saisin asunnosta luultavasti korkeintaan saman summan kuin olen maksanut kämpästä + remonteista.

Tällä alueella ei kämppien hinnat ole juuri nousseet joten kaikki ei todellakaan vaurastu omistusasumisella edes Helsingissä..

Harmittaa mutta minkäs teet. Ainoa iloni on vanha laina joka on käytännössä ilmainen (marginaalista vähennetään korko).

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 10 000. Välittäjä kusetti meitä hoopoja ensikertalaisia että oli muka kilpailua. Uudet naapurit kertoi että vanhat asukkaat sanoi ennen poismuuttoaan että tuli vain yksi tarjous eli se meidän 😑

Vierailija
22/40 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti maksoin ylihintaa, koska ostin heti putkiremontin jälkeen ja hinta oli pikkuyksiön hinnaksi melkoinen. Asia ei harmita, koska tiedostin maksavani ylihintaa ja ostin asunnon pitkäaikaiseksi kodiksi, en myydäkseni sitä eteenpäin tai sijoitukseksi.

Mikä järki ostaa pikkuyksiö pitkäaikaiseksi kodiksi

koska Helsingissä on niin kalliit asunnot että monella ei ole varaa suurempaan.

Osa maalaisista on hassua porukkaa. Ihmettelevät helsinkiläisten pieniä asuntoja, joiden hinnat kuitenkin aina nousevat. Itse asuvat isoissa taloissaan, joita ei välttämättä ikinä saa myytyä, jos elämäntilanne muuttuu.

Niin, se lohtu tässä on että ainakin saisin kämpän myytyä ja omani pois jos nyt päätän myydä. Varmaan vaikeampaa jossain syrjäseudulla. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 10 000. Välittäjä kusetti meitä hoopoja ensikertalaisia että oli muka kilpailua. Uudet naapurit kertoi että vanhat asukkaat sanoi ennen poismuuttoaan että tuli vain yksi tarjous eli se meidän 😑

Mulla sama juttu, tämä on ensiasuntoni. Seuraavalla kerralla tiedän paremmin. Välittäjät sanovat AINA että on paljon kiinnostuneita ja tarjouksia ihan just tulossa.

ap

Vierailija
24/40 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Tavallaan vaikea sanoa, kun samalla alueella on myynnissä vain paljon kalliimpia taloja (tyyliin tuplahinta siihen nähden mitä me maksettiin, mutta talotkin ovat ökytaloja). Mutta maksettiin vähän päälle 200 000 ja Helsinkiin ajaa puolessa tunnissa, tontti on iso mutta talo vanha eli maksettiin lähes pelkästään tontista loppupeleissä.

Sinällään ei väliä, luulen että asutaan tässä seuraavat 30 vuotta koska sijainti/tontti on huippu ja talon saa tarvittaessa vaikka vaihdettua. Eläkkeellä voisi sitten muuttaa syrjemmälle jos jaksaa.

Vierailija
25/40 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama juttu, tämä on ensiasuntoni. Seuraavalla kerralla tiedän paremmin. Välittäjät sanovat AINA että on paljon kiinnostuneita ja tarjouksia ihan just tulossa.

ap[/quote

Kun ostin ensiasuntoni, kävin katsomassa varmaan kahtakymmentä asuntoa, joten minulla oli melko hyvä käsitys alueen hintatasosta. Ei ole kiinteistövälittäjän vedätettävissä. Samoin tein kahden seuraavankin muuton yhteydessä.

Vierailija
26/40 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä narutettiin maksamaan 20 000 enemmän - oli muka kilpailua... Mutta pakkoraossa työn perässä muuttaessa oli maksettava, vuokralle ei kannata muuttaa. Myös panttikirjoista saattoi huomata talon "arvon" nousseen reippaasti valmistumisajan arvosta. Kyllä talot on etelässä kullan arvoisia...

Toisaalta omastakin saatiin enemmän kuin osattiin odottaa. Hurjat kulut tulee kuitenkin vielä päälle sikamaisen hintaisesta kiinteistövälityksestä ja varainsiirtoverosta. Aika kallista maksella nettopalkasta...

Vierailija
27/40 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä narutettiin maksamaan 20 000 enemmän - oli muka kilpailua... Mutta pakkoraossa työn perässä muuttaessa oli maksettava, vuokralle ei kannata muuttaa. Myös panttikirjoista saattoi huomata talon "arvon" nousseen reippaasti valmistumisajan arvosta. Kyllä talot on etelässä kullan arvoisia...

Toisaalta omastakin saatiin enemmän kuin osattiin odottaa. Hurjat kulut tulee kuitenkin vielä päälle sikamaisen hintaisesta kiinteistövälityksestä ja varainsiirtoverosta. Aika kallista maksella nettopalkasta...

Tavallaan lohdullista kuulla että muillakaan ei ole mennyt ihan putkeen. Julkisesti näistä asioista huutelevat lähinnä ne jotka ovat tehneet ison tilin. ap

28/40 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista neliöhintaa maksoit, Ap?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
29/40 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maksettu, voittoa tulisi mukavasti jos myyntiin pistäisi.

Vierailija
30/40 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksanut liikaa. Haluttiin juuri tietty, kulttuurihistoriallinen talo, mutta siitä oli tehty jo 2 muuta tarjousta. Tietysti me korotettiin. Kun jouduin työttömäksi, ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin myydä. Vanha talo vaatii remontteja ja pankki haluaa asuntolainansa takaisin. Ei me myydessä saatu lähestulkoonkaan sitä, mitä oltiin itse maksettu, mutta saatiin kuitenkin 8 ihanaa vuotta tunnelmallisessa kodissa. Sen pihapiiri oli niin ihana, etten maailmassa viihtyisämpää paikkaa tiedä. Ei niiden vuosien arvoa voi rahassa mitata. Kun ostat vanhan talon, sen ostaessaan jo tietää, että arvo on laskeva.

Vierailija
31/40 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kyseli, että onko muut maksaneet asunnosta liikaa ja täällä porukka vaan hehkuttaa kuinka oman asunnon arvo on noussut. Sitähän ap kysyi.

Maksoin ensiasunnosta n. 10-20.000 e liikaa. Takkiin tuli myydessä, mutta ei voi mitään - kodiksi sen paikan ostin. Toki olisi ollut kiva seuraavaa asuntoa ostaessa, että olisi jäänyt käteen vähän enemmän rahaa siitä edellisestä.

Vierailija
32/40 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä alueella asuntojen arvo on noussut todella mukavasti viimeisen 10vuoden aikana. Hintojen pitäisi suorastaan romahtaa, jotta menisi tappiolle...

Vierailija
33/40 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten rakennutettiin ja nyt katsoin, että lähellä oli suunnilleen saman kokoisia uudiskohteita huonommalla tontilla myynnissä 50 000e kalliimmalla. Edellisestä asunnosta taidettiin maksaa vähän ylihintaa, saatiin siitä 10 vuoden jälkeen sama hinta kuin maksettiin + mitä remontteihin oli mennyt.

Vierailija
34/40 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kyseli, että onko muut maksaneet asunnosta liikaa ja täällä porukka vaan hehkuttaa kuinka oman asunnon arvo on noussut. Sitähän ap kysyi.

Maksoin ensiasunnosta n. 10-20.000 e liikaa. Takkiin tuli myydessä, mutta ei voi mitään - kodiksi sen paikan ostin. Toki olisi ollut kiva seuraavaa asuntoa ostaessa, että olisi jäänyt käteen vähän enemmän rahaa siitä edellisestä.

Ymmärrän senkin, että on mukava saada kertoa onnistuneensa siinä missä joku toinen ei onnistunut. Nyt olen viisastunut sen verran, että toista kertaa en enää maksa liikaa. Ja tosiaan ainakin omani saan nyt pois, liian kovasta hinnasta riippumatta oon säästänyt tässä asumisen aikana noin 60 000 euroa verrattuna vuokra-asumiseen (laskettu vähentämällä vuokrasta vastike+lainan korot). ap

Vierailija
35/40 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vähän, jos myyjä olisi odottanut vielä vuoden/kaksi myyntinsä kanssa, niin olisi saanut helposti 20.000 enemmän.

Vierailija
36/40 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvo on kaksinkertaistunut, mutta ei sillä ole mitään vaikutusta, kun en ole asuntoa myymässä. 

Vierailija
37/40 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pohjoisessa kerrostalokopit ei maksa kuin 50 tuhatta hyväkuntoiset. 200 tuhatta saa jo melko uuden omakotitalon isolla tontilla.

Vierailija
38/40 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin. Olin yli 40-vuotias ensiasunnon ostaja ja välittäjä sai minut uskomaan, että asunto menee heti jos en tarjoa. Mietin olikohan siellä joku valeostajakin paikalla näytössä, kun oikein sanoi, että tuo mies jättää tarjouksen pyyntihinnalla. Minä siis tarjosin pyyntihintaa enemmän ja sain asunnon.

Tavallaan aina harmittaa kun asiaa mietin, mutta yritän olla miettimättä. Mukava tässä kuitenkin on asua ja kodiksi asunnon alunperinkin ostin.

Maksoin arviota 20 000 - 30 000 liikaa....

Vierailija
39/40 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksoin. Olin yli 40-vuotias ensiasunnon ostaja ja välittäjä sai minut uskomaan, että asunto menee heti jos en tarjoa. Mietin olikohan siellä joku valeostajakin paikalla näytössä, kun oikein sanoi, että tuo mies jättää tarjouksen pyyntihinnalla. Minä siis tarjosin pyyntihintaa enemmän ja sain asunnon.

Tavallaan aina harmittaa kun asiaa mietin, mutta yritän olla miettimättä. Mukava tässä kuitenkin on asua ja kodiksi asunnon alunperinkin ostin.

Maksoin arviota 20 000 - 30 000 liikaa....

Otan osaa. Juuri näin välittäjät kusettavat asiakkaita, luomalla kiireen ja kilpailun tuntua jota ei todellisuudessa ole. Mutta näistä huolimatta tämä tulee ainakin mulla selvästi edullisemmaksi kuin vuokra

ap

Vierailija
40/40 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, juuri näin minäkin ajattelen, eli vuokra-asuntoon vertaan. Asuin siis 40-vuotiaaksi asossa ja siihenkin verrattuna kuukausikulut ovat, ainakin vielä näillä koroilla, edullisemmat.