Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten korkealla on turvallista lentää Afganistanin taivaalla?

Vierailija
26.08.2021 |

Eikö tykkien patruunat helpostikin lennä 10 kilometrin korkeudelle?
Eli viisainta lienee kiertää koko maa.
Mutta panssarivaunun tykin piippua
ei saa käännettyä niin jyrkästi pystyyn, joten niiden luodit tuskin ovat vaaraksi

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeutta en tiedä.

Sen tiedän, että noilla on hyvät aseet.  Tästä tänään raportoidusta epäillään ISIS-K:ta, josta on ennenkin varoitettu, ei siis Talebaneja (joiden vihollinen tuo toinen on, vaikka onkin ehdottanut, että Talebanit armahtaisivat heidätkin ja hallittaisiin maata yhteisvoimin).

En tiedä miten tuo kone lensi, mutta muuten koneet pyrkivät sukeltamaan kentälle ja taas nousemaan mahdollisimman "pystysuoraan" eli pitämään ja saavuttamaan mahdollisimman suuren korkeuden.   Ainakin monet sotilaskoneet myös ampuvat soihtuja (flares), jolloin ei ole niin helppo saada sihtiä kohdalleen.

Jotkut maat vetävät jo joukkoon lentokentältä pois, mm Turkki on jo kuljettanut tänään sotilaita pois.   Samaan aikaan Talebanit käyvät keskusteluja Turkin kanssa siitä mahdollisuudesta, että Turkki auttaisi kentän toiminnan ylläpitäisessä 31.8.2021 jälkeen.      -     Yes, Turkki on ollut ja on tälläkin hetkellä vielä kuten muutkin NATOn operaation osana Afganistanissa.

Vierailija
2/2 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmatorjunta yltää matkalentokorkeuteen eli yli 10 km korkeuteen (esimerkkinä Malaysian airlines Ukrainassa kesällä 2014). Kuitenkin kyseisten järjestelmien käyttöön tarvitaan jonkinlainen koulutus, ihan arvailemalla niitä ei saa ampumaan haluttuun suuntaan. Tuo koulutus on käytännössä mahdollista saada vain toimimalla itse sotilastehtävissä tai joltakulta, joka on niissä tehtävissä ollut.

Nousun ja laskeutumisen aikana kone luonnollisesti on matkalentokorkeutta alempana, eli siihen voi yltää muillakin kuin ilmatorjuntajärjestelmillä. Tavallisella rynnäkkökiväärilläkin voi yltää hyvin matalalla lentävään koneeseen, mutta suurta vahinkoa sillä tuskin saa aikaan. Luodinreikä on pieni ja osuma johonkin kriittiseen komponenttiin on epätodennäköistä. Lisäksi useimmille järjestelmille on varajärjestelmä.

Ainoa kohta, johon osuessaan voisi luodin olettaa saavan aikaan suurehkoa vahinkoa, on ohjaamon tuulilasi. Se voisi säröytyessään haitata suuresti lentämisen kannalta tärkeiden näköhavaintojen tekemistä, mikä puolestaan voisi mahdollisesti johtaa onnettomuuteen. Kuitenkin nykyaikaisella koneella voi laskeutua pelkkien mittarien ja navigaatiolaitteiden varassa näkemättä ulos ollenkaan. Toisaalta voisi luoti huonolla tuurilla osua lentäjäänkin, mutta siihenkin on varajärjestelmä (toinen lentäjä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla