Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te ÄIDIT olette niin imetysvastaisia?

Vierailija
25.09.2014 |

Jos joku erehtyy ketjuissa puhumaan imetyksestä positiiviseen sävyyn, tulee samantien pirusti alapeukkuja. Onko niin, että äidit, jotka eivät VIITSINEET imettää kokevat nyt jälkeenpäin alemmuutta asiasta? Eli onko siis hyökkäys paras puolustus? Heti, kun joku sanoo, että on imettänyt esim vuoden, niin johan lynkataan. Outoa.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 21:47"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 21:32"] [quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 21:13"]Yleensä kun se vauva-aika on ohi sitä jotenkin laskeutuu maan pinnalle takasin ja tajuaa, että ei tuokaan nyt mikään elämää suurempi juttu kumminkaan ole. Niin kuin ei ne kestovaipatkaan. Tai se tekeekö itse kaikki mössöt. Nämä on näitä asioita, jotka on maailman tärkeimpiä sen vuoden ajan, sitten sitä muistaa että ainiin elämää oli tämän muumilandian ulkopuolellakin. Siksi niitä paatoksella jauhavia ei oikein jaksa enää. Se menee ohi tuo höösämisvaihe. [/quote] Mä ainakin muistan lopun elämääni omat imetykseni ja sen tuoman hyödyn lapselleni. [/quote] Juuri tällaisia ihmisiä pidän vähän pöpeinä. Tutkimukset kertovat marginaalisen pienestä imetyksen hyödystä ja siitä sitten taputellaan itseään selkään. Nämä taputtelijat ovat lähes poikkeuksetta niitä, jotka eivät koskaan edes tehneet työtä imetyksen eteen, vaan heillä se oli helppoa. Ymmärrän, että jostain se onnistumisen kokemus ja itsensä hyvänä pitämisen tunne pitää saada, mutta onko oikeasti ihmisiä, joilla helppo imetys on elämässä asia joka yltää sille listalle? [/quote] Taas hyökkäys, mistäköhän kertoo ;)

[/quote] Ei tuo ollut hyökkäys, vaan ihan rehellinen mielipiteeni. Omassa imetyksessäni ei ollut ongelmia, mutten taputtele itseäni siitä selkään. Kuten en mistään muustakaan simppelistä jokapäiväisestä vauva-arjen asiasta kuten vaipanvaihdosta tai hyvin nukkuvasta lapsesta. 

Vierailija
22/37 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 22:08"]Jo neuvolasta tuo syyllistäminen alkaa.
[/quote]

Mulle sattui aivan ihana neuvolantäti joka antoi jopa esitteitä erillaisista vauvanmaidoista ja tuttipulloista.
[/quote]
Mulle valitettavasti ei. Vaikka imetin itse, niin terkan asenne äitejä kohtaan jotka ei täysimettäneet oli tuomitseva. Toi sen aika selkeästi esille. Sama th myös syyllisti ystävääni joka ei pystynyt imettämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tunne ketään imetysvastaista. Eikä täällä palstallakaan niitä paljon ole, on vain niitä joilla se imetys ei ole mennyt hyvin, ja joita ärsyttää toisten ylenmääräinen hehkutus kuinka ihanaa ja tärkeää se on. Ja sitten täällä pyörii niitä hihhuleita jotka imettää lapsia jotka osaavat itse pyytää tissiä ja on suu täynnä hampaita ja juoksentelevat ympäriinsä... Vaikka imetys on ok pienen vauvan kohdalla, jos se onnistuu, taaperoimetys on vaan turhaa ja pervoa.

Vierailija
24/37 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä on niin arka aihe?! Eikö pääasia ole että vauva SAA ravintoa ja muuta tärkeää hoivaa, sylittelyä ym. Tärkeintä on että yrittää tehdä parhaansa lapsensa eteen! Arvostan kaikkia äitejä jotka niin tekevät, imetti tai ei.

-eräs imettäjä

Vierailija
25/37 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan kuulijan omasta perspektiivistä kiinni millä tavalla asian kuulee ja tulkitsee. Minulle sana lihava on vain pulleaa ja ylipainoista tarkoittava sana, ei herätä mitään erityisempiä tunteita. Mutta laiha taas kalskahtaa loukkaavalta, koska olen kärsinyt laihuudesta ja siihen sanaan kiteytyy paljon tunteita.

Jos joku sanoo, että imetys onnistui ja miten kivaa se on, kun lapsi on saanut parasta ravintoa ja äiti jaksoi kaikki tissiraivarit ja märkivät nännit, niin heti joku hyökkää vihaisena, kun taas niin syyllistetään, vaikka ketään ei oltais syyllistetty, vaan imettäjä on vain aidosti riemuissaan, onnellinen ja kiitollinen. Olisi niin kiva keskustella ja jakaa kokemuksia imetyksestä, mutta se on mahdotonta, kun syyllistyvät syyllistyy ja vetää herneet nenään ja keskustelu on sen jälkeen mahdotonta.

Vierailija
26/37 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaaargh mikä kestoaihe, mutta niin koukuttava...Minulla on tähän oma näkemykseni, jota mielelläni myös jaan muille. On fakta, että tutkimukset osoittavat äidinmaidon olevan lapselle se paras mahdollinen ravinto (oxitosiin-hormoonin tuotanto, allergiat, astma, syöpä, makuihin tottuminen ym..miljoona asiaa) mitä voi olla. Tätä tuskin kukaan haluaa kiistää. Äideiltä ei voi loppua maito rinnasta niin kauan kuin täysimetetään, ja jos äiti on muuten terve.

Suurin ongelma on se, että naiset eivät saa tarpeeksi tukea ja tietoa imetyksestä. Oma äiti, anoppi, puoliso ym.. eivät kannusta äitiä imettämään, koska he eivät itsekkään tiedä sen positiivisista vaikutuksista lapsen ja äidin elämään. 90% äideistä lähtee sairaalasta imettävänä äitinä, mutta näistä yli puolet lopettavat ensimmäisen 3kk aikana. Suurin syy lopettamiseen on riittämättömyyden tunne omasta maidosta. Lapselle tulee tiheän imun kausi, jolloin ollaan vaikka 2 päivää tissillä putkeen. Äiti uskoo, että lapsi ei saa tarpeeksi maitoa. Joku lähtee kauppaan ostamaan korviketta. Vauva on nyt syönyt tissimaitoa koko illan ja saa vielä korviketta päälle. Lopputulos on se, että vauva nukkuu vihdoin ne 5 tunnin yöunet ja äiti uskoo, että se nukkuu siksi että nyt on maha täynnä. Todellisuus on se, että lapsella on maitokooma eli överit. Nukkuu sen takia, että on aivan ähky. Tiheän imun kaudella vauva tilaa maitoa lisää imemällä rintaa, koska kasvaa itse taas lisää. Joskus tiuhaa imemistä selvitellään myös mahdollisilla pään paineen kivuilla synnytyksen jälkeen. Imeminen saattaa helpottaa kipua. 

Minä toivoisin naisten arvostavan enemmän omia kykyjään imettäjinä ja kannustavan toisiaan siihen. Joskus se saattaa olla vaan vaikka imuotteesta kiinni, jonka voi korjata soittamalla imetystukihenkilölle. Etsikää apua, mutta älkää luovuttako!

Vierailija
27/37 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jokainen varmasti ymmärtää, että jo ravitsemuksellisesti rintamaito on lapselle parasta. On vanhemman vastuu miettiä asioita myös siltä kantilta. Toki imetys ei aina ole mahdollista ja silloin on turvauduttava korvikkeisiin. Niitäkin voi tehdä itse, jos haluaa ja jaksaa miettiä lapselle terveellisimpiä vaihtoehtoja.

Vierailija
28/37 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 22:31"]

Aaaargh mikä kestoaihe, mutta niin koukuttava...Minulla on tähän oma näkemykseni, jota mielelläni myös jaan muille. On fakta, että tutkimukset osoittavat äidinmaidon olevan lapselle se paras mahdollinen ravinto (oxitosiin-hormoonin tuotanto, allergiat, astma, syöpä, makuihin tottuminen ym..miljoona asiaa) mitä voi olla. Tätä tuskin kukaan haluaa kiistää. Äideiltä ei voi loppua maito rinnasta niin kauan kuin täysimetetään, ja jos äiti on muuten terve.

Suurin ongelma on se, että naiset eivät saa tarpeeksi tukea ja tietoa imetyksestä. Oma äiti, anoppi, puoliso ym.. eivät kannusta äitiä imettämään, koska he eivät itsekkään tiedä sen positiivisista vaikutuksista lapsen ja äidin elämään. 90% äideistä lähtee sairaalasta imettävänä äitinä, mutta näistä yli puolet lopettavat ensimmäisen 3kk aikana. Suurin syy lopettamiseen on riittämättömyyden tunne omasta maidosta. Lapselle tulee tiheän imun kausi, jolloin ollaan vaikka 2 päivää tissillä putkeen. Äiti uskoo, että lapsi ei saa tarpeeksi maitoa. Joku lähtee kauppaan ostamaan korviketta. Vauva on nyt syönyt tissimaitoa koko illan ja saa vielä korviketta päälle. Lopputulos on se, että vauva nukkuu vihdoin ne 5 tunnin yöunet ja äiti uskoo, että se nukkuu siksi että nyt on maha täynnä. Todellisuus on se, että lapsella on maitokooma eli överit. Nukkuu sen takia, että on aivan ähky. Tiheän imun kaudella vauva tilaa maitoa lisää imemällä rintaa, koska kasvaa itse taas lisää. Joskus tiuhaa imemistä selvitellään myös mahdollisilla pään paineen kivuilla synnytyksen jälkeen. Imeminen saattaa helpottaa kipua. 

Minä toivoisin naisten arvostavan enemmän omia kykyjään imettäjinä ja kannustavan toisiaan siihen. Joskus se saattaa olla vaan vaikka imuotteesta kiinni, jonka voi korjata soittamalla imetystukihenkilölle. Etsikää apua, mutta älkää luovuttako!

[/quote]

Mä voin kyllä rehellisesti sanoa, että just ton tissillä roikkumisen takia en halunnut imettää joten kumpikin lapsi on saanut korviketta heti syntymästään lähtien. 

Imetysasiassa kukin tehkööt kuten itse parhaaksi näkevät. Pääasia on se, että vauva saa riittävästi ruokaa.

Vierailija
29/37 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin ystävän esikoisen synnyttyä hänen ja hänen ystävien (muutama myös oma tuttu) keskustelua imetyksestä. Kaikki olivat ihan kauhuissaan, että ihanko tosissaan joku muka imettää suositusten mukaan 4-6kk, sehän on ihan sairasta. Osa oli imettänyt 2kk ja osa jopa 6kk. Näiden aikojen jälkeen siis lopettaneet kokonaan, osa täysimettänyt ja osa taas käyttänyt lisäksi korviketta tai aloittanut kiinteät jo 3kk lapsella. Tämä ystäväni suunnitteli jaksavansa max 2kk.

Kysyvät kasteet kääntyivät lopulta minuun, kun en ollut sanonut mitään ja kerroin imettäneeni esikoista 10kk ja kuopusta 12kk. Olivat aivan järkyttyneitä. Pahoitteluni vaan, kun olen aivan sairas äiti.

Itselleni on aivan sama imettääkö joku vai ei. Se on täysin jokaisen oma asia. Tuota en kuitenkaan ymmärrä, että äitejä pidetään huonoina omien valintojen takia tai jopa sairaina. Oli syynä imettäminen tai imettämättömyys.

Vierailija
30/37 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se toisen imetys kellekään kuuluu? Toinen imettää toinen ei, ei ne syyt kellekään kuulu. Näissä jutuissa rassaa se fanaattisuus, että pitää imettää, pystyy jos haluaa. Mitä jos ei kiinnosta? Normaaleja lapsia kaikista kasvaa.

Vierailija
31/37 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

A

Vierailija
32/37 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 21:00"]Jos joku erehtyy ketjuissa puhumaan imetyksestä positiiviseen sävyyn, tulee samantien pirusti alapeukkuja. Onko niin, että äidit, jotka eivät VIITSINEET imettää kokevat nyt jälkeenpäin alemmuutta asiasta? Eli onko siis hyökkäys paras puolustus? Heti, kun joku sanoo, että on imettänyt esim vuoden, niin johan lynkataan. Outoa.
[/quote]
Itsehän tuossa jo tuot tuon asenteesi esille. Mielestäsi imetys on jostain viitsimisestä kiinni.

Vierailija
33/37 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 22:39"]

Mitä se toisen imetys kellekään kuuluu? Toinen imettää toinen ei, ei ne syyt kellekään kuulu. Näissä jutuissa rassaa se fanaattisuus, että pitää imettää, pystyy jos haluaa. Mitä jos ei kiinnosta? Normaaleja lapsia kaikista kasvaa.

[/quote]

Miten kukaan ikinä voisi oppia mitään uutta, jos mikään oma juttu ei toisille kuuluu? Nämä jos jotkut saa kuulua muille ja herättää keskustelua. Ajattelitko että olet aiheeseen jo niin perehtynyt ettei mitään uutta opittavaa voi enää olla? 

Vierailija
34/37 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lynkkaa ketään, mutta imetin itse lastani vain puoli vuotta (ja sekin osittaisimetyksellä), sillä hän ei oppinut kunnolla imuotetta, oli kuitenkin rinnalla jatkuvasti ja nukkui todella huonosti. Halusin tehdä muutakin kuin istua ja valvoa yöt läpeensä. Jos tämä on sitä, etten viitsinyt imettää enempää, niin sovitaan sitten vaikka niin.

Vierailija
35/37 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys loppui, koska en jaksanut sitä vaikeutta. Reissattiin mummoloiden ja kodin väliä, en saanut olla rauhassa ja opetella imetystä tarpeeksi. Lisäksi rintakumia tarvittiin aina, ei mitään mahdollisuuksia ilman. Oma äitikin tuli kommentoimaan että "no onpas erikoiset nännit, ihmekös kun ei onnistu", nosti hirveesti itseluottamusta tässä asiassa.

Sen takia nämä keskustelut kiusaa, koska oikeasti tiedän, että olisin voinut yrittää enemmän varmaan silti. Näistä keskusteluista tulee aina vaan enemmän "huono äiti"-fiilis, ihan kuin en olisi itkenyt tämän asian kanssa jo ihan tarpeeksi aikaisemminkin. Mutta kiva että jotkut tulee vielä ilkkumaan ja kyselemään "kolahtiko?". No mä voin suoraan sanoa, että KYLLÄ, kolahti. Kiitos kun lyöt lyötyä.

Vierailija
36/37 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva tarvitsee ruokaa. Ei sen valia tuleeko se pullosta vai tissista. PISTE.

Vierailija
37/37 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 22:50"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 22:39"]

[/quote]

Miten kukaan ikinä voisi oppia mitään uutta, jos mikään oma juttu ei toisille kuuluu? Nämä jos jotkut saa kuulua muille ja herättää keskustelua. Ajattelitko että olet aiheeseen jo niin perehtynyt ettei mitään uutta opittavaa voi enää olla? 

[/quote]

Kaikki äidit ja varmaan suurinosa lapsettomistakin naisista on jo kuullut kaiken mahdollisen imettämisestä. Tuo tuputus ärsyttää, koska kaikki ovat jo kuulleet kaikki nuo asiat. Kaikki tiheätimut, terveysvaikutukset ja kaiken muunkin. Ei tarvitse pitää idioottina ja toistaa ja toistaa ja toistaa. Jos joku ei imetä se ei johdu siitä etteikö olisi kuullut kaikkea tuota valistusta. Menkää kehitysmaihin tiedottamaan lukutaidottomille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi