Millainen kannettava tietokone opiskeluun? En ymmärrä tietokoneista paljoakaan
Olen miettinyt aloittavani aikuislukion, tai ylipäätään jonkin uuden koulutuksen. Käytännössä harkitsemiini koulutusvaihtoehtoihin nykyään tarvitsee mukana kulkevan tietokoneen, jollainen minun tarvitsisi muutenkin itselleni hankkia. Mitä ominaisuuksia koneelle pitäisi ottaa huomioon, onko esim. jotain yleisiä erityisvaatimuksia että sen pitäisi pystyä pyörittämään tietynlaisia ohjelmia joita mikä tahansa läppäri ei pysty? Kevythän sen ainakin täytyisi olla, mutten oikeastaan ymmärrä sen pidemmälle. Mitä tietokoneita teillä on vastaavanlaisessa käytössä?
Kommentit (60)
Jos tahtoo hyvän koneen suht halvalla niin Verkkokaupan outletista bongailemaan.
Itse löysin 17" i7-läppärin muutama vuosi sitten kuudella sadalla ja tämä on ihan toimiva yhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panosta hieman prosessoriin ja muistiin. Mieluusti vähintään Intelin valikoimasta i5 ja muistia vähintään 8GB. Muutamankaan vuoden takuu on aina hyvä juttu, joska halvat koneet voivat rikkoutua kalliita suuremmalla todennäköisyydellä.
Pötyä. Ei niitä kalliita tehdä yhtään sen "kestävämmistä" komponenteista.
Komponentit voivat olla kestoltaan samoja, mutta runko yms. ihan eri luokkaa. Työläppärinä ollut vuosia kalliimmasta päästä olevia Lenovoja. Näin kun vertaa halppisversioihin, niin kyllä siinä kestävyydessä on paljon eroa.
En tiedä käytetäänkö aikuislukiossa sitä abittia, mutta jos käytetään, niin varmiastaa koneen sopivuus siihen. Se on niin sysisurkeasti tehty ohjelma, että täytyy tarkkaan valita kone joka sitä suostuu pyörittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panosta hieman prosessoriin ja muistiin. Mieluusti vähintään Intelin valikoimasta i5 ja muistia vähintään 8GB. Muutamankaan vuoden takuu on aina hyvä juttu, joska halvat koneet voivat rikkoutua kalliita suuremmalla todennäköisyydellä.
Pötyä. Ei niitä kalliita tehdä yhtään sen "kestävämmistä" komponenteista.
Komponentit voivat olla kestoltaan samoja, mutta runko yms. ihan eri luokkaa. Työläppärinä ollut vuosia kalliimmasta päästä olevia Lenovoja. Näin kun vertaa halppisversioihin, niin kyllä siinä kestävyydessä on paljon eroa.
No tartteeko sen aikuislukiolaisen paiskoa sitä konetta?
Vierailija kirjoitti:
Keskity prosessoritehoon... keskity grafiikkaan ... kertokaas mitä se aikuisLUKIOopiskelija siinä läppärillä ajaa mikä niin kovasti tarvitsisi prossatehoa vai vikkelää grafiikkaa.
Ei mitään.
Jos johonkin kannattaa keskittyä niin siihen että se näyttö on jotenkuten katsottava.
Kirjat on nykyään oikeastaan kaikki digitaalisia ja niitä pitää muistiin mahtua paljon. Videota pitää myös yleensä pyörittää. Ja koneen on oltava toimiva ja yo-kirjoituksiin kelpaava 3-4 vuoden päästäkin.
Ja jotkut - ajatteles - ottaa lukiossa myös esim. kuvaamataitoa, jossa paikoin tehdään juttuja omalla koneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskity prosessoritehoon... keskity grafiikkaan ... kertokaas mitä se aikuisLUKIOopiskelija siinä läppärillä ajaa mikä niin kovasti tarvitsisi prossatehoa vai vikkelää grafiikkaa.
Ei mitään.
Jos johonkin kannattaa keskittyä niin siihen että se näyttö on jotenkuten katsottava.
Kirjat on nykyään oikeastaan kaikki digitaalisia ja niitä pitää muistiin mahtua paljon. Videota pitää myös yleensä pyörittää. Ja koneen on oltava toimiva ja yo-kirjoituksiin kelpaava 3-4 vuoden päästäkin.
Ja jotkut - ajatteles - ottaa lukiossa myös esim. kuvaamataitoa, jossa paikoin tehdään juttuja omalla koneella.
Kirjat? Huoh. Ne nyt vie kaikkein vähiten tilaa.
Vierailija kirjoitti:
EI eMCP
EI eMMC
vaan NVMe-SSD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään.
Minä olen käynyt yliopiston ja ammattikorkean IT-opetusta melkein markettikoneilla jo aikaa sitten. Lukiossa pärjää varmasti aika köpöllä koneella.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä käytetäänkö aikuislukiossa sitä abittia, mutta jos käytetään, niin varmiastaa koneen sopivuus siihen. Se on niin sysisurkeasti tehty ohjelma, että täytyy tarkkaan valita kone joka sitä suostuu pyörittämään.
Tietysti käytetään, viimeistään ylioppilaskirjoituksissa. Ihan kurssikokeitakin saatetaan tehdä Abitissa, myös aikuislukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI eMCP
EI eMMC
vaan NVMe-SSD
Mieluusti, mutta ihan perus SSDkin käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään.
Kirjat vie paljon tilaa?
Raamattu on kolme megatavua.
Porukat luulee että lukioon tarvitaan jotain highend-läppäreitä koska teini kotona sanoo niin.
Haje Lenovo Thinkpad tai vastaava. Putsattu yrityskone, ihan eri tasoa kuin marketin samanhintaset.
Siis käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Porukat luulee että lukioon tarvitaan jotain highend-läppäreitä koska teini kotona sanoo niin.
Joo, meilläkin teini olisi halunnut MacBookin. En ostanut, sillä tiesin, ettei kummallakaan meistä riitä osaaminen sen ja Abitin yhteensopivuusongelmien ratkaisemiseen, itse kun olen aina käyttänyt vain Windowsia ja tyttö itse ei tajua tietokoneista tuota taivaallista.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän vanhat? Itselläkin keski-ikäisellä on ollut läppäri jo 20 vuotta...
Vierailija kirjoitti:
Haje Lenovo Thinkpad tai vastaava. Putsattu yrityskone, ihan eri tasoa kuin marketin samanhintaset.
Siis käytettynä.
Mä luin kerran jutun, jossa jonkun lukion IT-yhteyshenkilö (en muista oliko joku oppilas-tutor vai ihan työntekijä) kertoi kolmen tyypin koneiden olevan huonoimipia lukiokannettavia: Halvimmat Asukset/ Acerit jne, Applen koneet sekä jostain syystä kunnostetut yrityskannettavat.
Perus-Lenovot ja HP:t ovat kuulemma toimintavarmimpia ja näihin löytyy ne tarvittavat ajurit helpoiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän vanhat? Itselläkin keski-ikäisellä on ollut läppäri jo 20 vuotta...
Teini-iän jälkeen sitten ostetaan sellainen läppäri kuin minkä on halukas itse maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/68419/qdhxr/Asus-X415-14-kannet…
Siinä peruskäyttöön sopiva, h. 450e. Halvempaa ei kannata hommata.
Älä viitti. Yliopistossa opiskelevana yksikään läppärini ei ole maksanut edes uutena yli 300€. Viimeisin ostettu Tokmannilta käytettynä kolme vuotta sitten hintaan 180€. Toimii edelleen.
Olen asentanut ja ratkonut ongelmia sadoissa kannettavissa urani aikana. Alla neuvoni:
- Älä osta alle 500€ kannettavaa. Ne ovat heppoisia ja tehty huonolaatuisista osista.
- Jos budjetti antaa myöden, hanki joku 800-1100 euron hintaluokasta. Tarjouksista saat tällaisia myös edullisemmin.
- RAM muistia vähintään 16GB. (8GB muistilla kone hyytyy jos on 1-2 muistisyöppöä ohjelmaa päällä)
- SSD vähintään 500GB (täyttyy yllättävän nopeasti kun on ohjelmia, kuvia, yms.)