Jyrä työkaverina, miten tulla toimeen?
Sain jokin aika sitten firmaamme työparikseni tyypin, joka ensivaikutelmana vaikutti olevan oikea unelmatyyppi: kova ammattilainen, mukava ja sosiaalinen. Aika pian tästä tyypistä (nainen) alkoikin tulla painajainen. Muut eivät osaa tehdä mitään, hän kirjoittaa työntekijöiden tekemiä raportteja uusiksi, vaatii saada materiaalit tarkistettavakseen , muokkailee niitä ja kertoo suoraan työntekijöille, että he tekevät niin huonoa työtä ettei heitä huolisi kukaan töihin (hän tietää, koska löytyy kuulemma niin paljon kokemusta). Minulle hän on periaatteessa kertonut etten osaa puhua asiakkaiden kanssa, en kirjoittaa kunnollista tekstiä ja ideoilleni hän pyrskähtelee kokouksissa. Joinakin kausina olen hänen mielestään huipputyyppi ja hän onkin ystävällisesti kertonut, missä vahvuuteni olisivat - kuulemma olen hyvä siivoamaan ja laittamaan ruokaa ja enkö haluaisikin alkaa tekemään sellaista työtä, jossa olisin oikeastihyvä (hän ilmeisesti tuntee minut paremmin kuin itse). Kaikesta huolimatta tämän tyypin kanssa on pakko olla ainakin silloin tällöin tekemisissä, koska en halua lähteä työstäni. Kaiken lisäksi hän onnistuu näyttäytymään tärkeille tahoille edelleen oikeana unelmien työntekijänä, ja minua varmaan luultaisin hulluksi ojs kertoisin tällaisesta. En vain jaksa häntä ja haluan tehdä omaa juttuani hänen tietämättä mistää asioistani - mutta miten käsitellä tätä tyyppiä, miten rajata hänet kauemmaksi?
Kommentit (9)
Käsitellä tyyppiä? Nokian nuoriso-ohjaajalla kaksi sivallusta reiteen, yksi kummallekin puolelle.
Jos ei tehoa, sivalletaan myös käsivarsiin. Käsittely toistetaan tarvittaessa.
Voisiko raportit tehdä muokkaamattomaan muotoon ettei niitä pääse enää käsittelemään. Onko hän esimiesasemassa? silloin todennäköisesti näkee asiat eri kantilta kuin sinä ja voihan siinä sinun osaamattomuudessa olla perääkin, mistä sen tietää.... tai sitten on vaan k*****ä.
Onko tää se Jaajon palkkaama kumitissi?
Tuohan selvää epäasiallista käytöstä. Jos on samalla tasolla sinun kanssa, niin voi kyllä sanoa suoraan että on täällä muutkin ammattilaisia. Jos useampi kertoo esihenkilölle asiattomasta käytöksestä, on heidän sitä suuremmalla syyllä puututtava tähän. Jos ei puututa, niin pelasta itsesi ja vaihda paikkaa.
Itse olisin ihan tyytyväinen jos joku korjaisi raportit kuntoon kun ei pahemmin kiinnosta raportointi.
Onko tämä sama ap, jonka toinen työkaveri menee aina siitä mistä aita on matalin? Aika hyvä provoasetelma, saadaan kummatkin puolet esiin.
Millä oikeudella kollegasi muokkaa toisten tekemisiä? Ellei hänellä ole virallista oikeutta, työkaverit voivat nostaa metelin. "Väärin korjattu", "En tarkoittanut tuota". Jos ongelma on vain sinulla, pyri välttämään töidesi hänen silmiensä alle joutumista.
Yleensä työpaikoissa pidempään olleet vastustavat päsmäröintiä. Alun jälkeen muutokset eivät välttämättä enää saa vastakaikua. Jos aito tapaus, kirjoita ihmeessä päivityksiä tilanteesta.
Erikoista, jos kehtaa kritisoida työpaikalla pidempään ollutta asiakaspalvelusta ja ideoista. Onko hänellä koeaika jo mennyt?
Sanot, jotta jos ei kysytä mielipidettä niin ole hiljaa ja tee omat työsi.