Kumman työn valitsen? Neuvoja!
Olen siis yliopisto-opiskelija, ja pitäisi valita kahden osa-aikatyön välillä. Kumman valitsisin? Vaihtoehdot ovat:
1. Työ pienessä kahvilassa:
+ Saa itse vaikuttaa paljon työvuoroihini
+ Sijainti keskustassa
- Työssä ollaan yksin
- Työ ei tarjoa mitään vaihtuvuutta
2. Työ kylpylähotellin respassa:
+ Paljon monipuolisempi työ, jossa oppii uutta
+ Työkavereita on paljon, tunnen esimiehen ja tiimissä on loistava yhteishenki
+ Ison hotelli- ja ravintolaketjun jäsen, joka tarjoaisi jatkossa mahdollisuuksia muissakin toimipisteissä
- Työajat vaihtelevat ja saattavat tulla lyhyellä varoitusajalla
Palkka on molemmissa suunnilleen sama. Onko hyviä neuvoja tai omia kokemuksia vastaavista töistä tai tilanteista? Kiitos!
Kommentit (19)
Kylläpäs respaankin pääsee helposti töihin. En tiennytkään...vai onko nämä työt epäpäteville opiskelijoille eli ei täyttä palkkaa
Ei sentään vastaanottovirkailijan palkkaa. Se nimike tulee olemaan joku aulapalvelutyöntekijä, joka on enemmän sellainen avustava rooli. -AP
Niin, ja monenlaista työkokemusta on kyllä pohjalla, osa hyvinkin vastuullista. Myös jotain aiempaa ravintola-alalta, ja osa tuota aulan työtä on esim. kahvilan hoitoa. - AP
Mä kallistuisin tuon respa homman puolelle, olisi varmaan viihtyisämpi ja turvallisempi työ kuin tuollaisessa pienyrityksessä. Ja kyllä tuollainen hotellin respan työ on jatkon kannalta arvokkaampaa työtä. Ja lisäksi sulla olis varmaan hyvät mahkut tehtä loma-aikoihin täyspäiväsesti kunnon tiliä tuolla hotellissa.
Riipuu elämäntilanteestasi ja tavoitteistasi työelämän suhteen. Jos tavoitteissasi on kehittää itseäsi ja mahdollisesti edetä, valitsisin 2. vaihtoehdon. Jos sinulle riittää, että on töitä tai yksityiselämässäsi on työntekoa (vaihtuvat vuorot) rajoittavia tekijöitä valitsisin 1. vaihtoehdon.
Tosi mielelläni tekisin molempia, mutta opiskelujakin pitää hoitaa, eikä kummallekaan paikalle olisi todellakaan hyvä vaihtoehto sellainen työntekijä, joka on nimenomaan kovassa apukäsien tarpeessa palkattu - mutta joka ei pysty kunnolla sitoutumaan ja olemaan saatavilla. :/ Tämä on tietysti positiivinen ongelma, olen tosi kiitollinen kun saan työtä, mutta tietysti ikävää tehdä valinta.
2. Sen itse valitsisin, jos olisi koulutusta tuolle alalle.
Koulutusta ei ole kummallekaan alalle, vaan opiskelen kasvatusalaa. Tietysti kokemus respassa tehtävästä asiakaspalvelutyöstä on hyödyllistä monenlaisissa töissä myöhemmin. -ap
Työvuoroihin vaikuttamisen mahdollisuus on kyllä tosi iso plussa.
Itse miettisin myös työpaikkojen asiakaskuntaa. Jos on puhelias ihminen niin pienessä kahvilassa ei välttämättä tarvitsisi ollakaan niin yksin; monet asiakkaat haluavat todennäköisesti jutella vähän niitä näitä. Itsekin olen opiskelija ja minulle työvuoroihin vaikuttaminen on todella tärkeä asia. Toisaalta jos tunnet jo kylpylähotellin henkilökuntaa ja pidät heistä, voi työ olla todella mukavaa. Lisäksi isoissa ketjuliikkeissä on yleensä ihan mukavat henkilökunta-alennukset.
Kakkonen. Ekassa läkähdyt kuoliaaksi tylsyyteen ja työ saattaa päättyä koska vain.
Se elä olisi opiskelijalle hyvä, jos työvuoroihin voit vaikuttaa. Opiskelijalla muu elämä sosiaalista. Kylpylö turvallinen, mutta älytntä olisi, että opinnot körsisi työn takia. Opinnot on ynnön. kumpi tukee enemmän opintoja? Kukkaan päösisi kesätöihinni? Onko 2. Vaihtoehdossa yhtään mahd. Vaikuttaa työaikaan?
On hieman mahdollisuutta, mutta vähemmän kuin kahvilassa. -ap
Hotellityö voi olla todella rankkaa ja p*rseestä. Toisaalta niin voi kahvilatyökin. On tosiaan työyhteisöstä paljolti kiinni.
Opiskelijoita käytetään helposti hyväksi työmarkkinoilla, ja sitten porukka ei valmistu koulusta. Valitse vähiten kuormittava työ.
Muista, että opiskelut tulee kuitenkin sijoittaa ykköseksi! Jos et voi vaikuttaa työvuoroihin, tulee ongelmia. Kasvatustieteissä on tietääkseni paljon pakollisia juttuja.
T.Yliopisto-ope
Kahvilatyöntekijänä kannatan ehdottomasti toista vaihtoehtoa.