Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys ja pahoinvointi?

Vierailija
26.08.2021 |

Täysimetän 5kk vauvaani. Minulla on ollut pitkään lievää pahoinvointia, mutta nykyään pahoinvointi on jo hallitsevaa. Hampaittenpesu on hankalaa ja ruoka on väkisillä nieltävä kun oksettaa. Oksennusta ei onneksi ole ainakaan vielä tullut, vaikka ruoka nousee usein ylös kurkkuun asti. Raskauden mahdollisuus on, mutta testi negatiivinen. Voiko testi näyttää negaa vaikka olisin raskaana? Mietin että voiko imetyshormonit häiritä raskauden näkymistä testissä. Onko muilla kokemuksia imetyspahoinvoinnista?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi näyttää negaa, vaikka olisit raskaana, mutta olen kyllä kuullut myös tuosta imetyksen aiheuttamasta pahoinvoinnista.

Vierailija
2/10 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla imetys huimasi. Varsinkin alussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetän 9kk vauvaa ja minulla on jatkuvaa pahoinvointia, mutta minulla se johtuu siitä, että olen oikeastikin raskaana. Näkyi testissä asialliseen aikaan, että ainakaan minulla ei haitannut näkymistä testissä.

Onko pahoinvointia aina vai liittyykö esim. siihen, että imetyksen päätteeksi olet niin nälkäinen, että oksettaa? Minulla oli nimittäin tätä satunnaisesti, mutta sen erottaa kyllä tästä raskauspahoinvoinnista, kun olo on kuin olisi kestokrapula 24/7 ja jos ehtii tulla yhtään nälkä, on kahta kauheampi olo ja meinaa laatta oikeasti lentää.

Mutta tuosta "ruoka nousee usein ylös kurkkuun asti"-kommentistasi tuli mieleen, että voisi olla refluksia, eli se ruoka oikeasti nousee kurkkuun asti ja usein polttelee (närästää) matkallaan pitkin ruokatorvea ja kurkkua. Joskus tuntuu vain lähellä kurkkua poltteena. Itse kärsin tästäkin. Puhkesi viime raskausaikana ja ei täysin lakannut raskauden jälkeenkään. Nyt uudelleen raskaana refluksi on päivittäistä, jatkuvasti käristää ruokatorvea ja muuta ei-niin-mukavaa. Ajattelin pyytää ultran yhteydessä lekurilta Omeprazol-reseptin, mitä käytin viime raskaudessakin. Ei noita käsikauppalääkkeitä viitsi päivittäin litratolkulla lipittää, eikä myöskään kärsiä koko aikaa.

Vierailija
4/10 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas pitkään pahoinvointia on ollut? Sinuna testailin vielä uudestaan. Kyllä tuo aika vahvasti viittaisi raskauteen. En tiedä vaikuttaako imetys todellisuudessa raskaushormonien määrään, mutta itselläni oli niin, että ekan kohdalla raskaustesti näytti hyvin vahvaa positiivista, kun kuukautiset olivat vain päivän myöhässä. Kahden muun lapsen kohdalla olen vielä imettänyt edellistä lasta, kun olen ollut raskaana ja vaikka oli jotain lieviä oireita, niin ekat testit olivat negoja ja kun plussa tuli, niin se oli tosi haalea, että piti varmistaa vielä ja silti aika hitaasti vahvistui. Tosiaan, tuli mielikuva, että ihan kuin raskaushormonit olisivat nousseet jotenkin huonommin kuin ilman imetystä.

Vierailija
5/10 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa imetys pahoinvointi, löytyy tietoa. Toki raskaus on ihan mahdollinen sekin.

Vierailija
6/10 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista! Raskaustestejä olen tehnyt useampia monen kuukauden aikana, ei edes haamun varjoa näy. Selvästi kuitenkin hyvin samanlaista on kuin raskauspahoinvointi. Olen miettinyt myös tuota refluksijuttua. Ruoka nousee kurkkuun ihan sellaisenaan, ei yhtään polta. Aamulla pahoinvointi on pahinta, ja helpottaa vähän kun syö. Mutta koko päivän on se oksetus, joudun käyttämään täysmehuja aterioiden yhteydessä että saan ruuan alas. Vauva ei syö yöllä ollenkaan. Toisaalta ei tunnu liittyvän yhtään imettämiseen tuo pahoinvointi, mutta imetyshormonit tuli ekana mieleen. Imettäessä on mukava olla eikä siinä okseta. Syön ja juon säännöllisesti.

Ap

Vierailija
7/10 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksi voi oireilla monin eri tavoin. Ainahan sitä voi kokeilla syömällä vaikka kahden viikon kuurin esim. Losecia. Jos oireet poistuvat, todennäköisesti on refluksia. Losecia saa ihan käsikauppalääkkeenä, mutta voi olla, että siinä on maininta, että ei saa ilman lääkärin määräystä syödä imetyksen aikana. Mä oon syönyt tuon tyypin lääkkeitä imetyksen aikana ja lääkärin määräyksestä, että ovat tutkittuja kyllä, mutta joskus käsikauppalääkkeissä on tämä juttu. Jos tuo merkintä on, kannattaa varmasti kuitenkin jutella lääkärin kanssa.

Refluksi pitää todeta lääkärissä ja tähystyksellä, mutta tuollaisella kuurilla voi saada osviittaa siitä, voiko kyse olla refluksista. Varsinainen refluksin hoito vaatii muutakin kuin lääkityksen ja sen voi saada myös oireettomaksi ilman lääkkeitä. Mulla oli närästystä raskauden aikana, mutta toisen raskauden jälkeen se ei kadonnutkaan. Johtui raskauksien aiheuttamasta vatsanportin löystymisestä.

Vierailija
8/10 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus voi olla niin alussa että ei vielä näy testeissä.

Vierailija
9/10 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa saatko tarpeeksi vitamiineja, kyllä niitä kannattaa imettäessä tankata lisää aivan samoin kuin raskaana ollessa. Juo paljon vettä ja muista syödä säännöllisesti ja energia pitoisesti. Imetys kuluttaa valtavasti ja ravinto on äidille todella tärkeää.

Vierailija
10/10 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä vielä: nyt oireita on tullut lisää. Pääkipu, ripuli, hengenahdistus, uupumus... Huomenna illalla koronatestiin.

- Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan