Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko joku joskus oikeasti saanut opolta jotain apua?

Vierailija
26.08.2021 |

Kolme lasta nyt käyneet peruskoulun ja lukion ja kaksi vaihtaria asuneet meillä, eikä yhdenkään koulun yhdestäkään oposta ole ollut minkäänlaista apua. Pelkkää ajanhukkaa.

Tuntuu että heillä on aina jokin oma visio, jota runttaavat väkisin tai sitten eivät kuuntele ollenkaan.

Yhdeltä vaihtarilta erikseen kysyi, että asuuko hän koulun lähellä, ei asu. Laati sitten lukkarin joka oli 8 - 16, mutta joka päivä keskellä päivää tuntikausien hyppytunteja kun "sinähän pääset kotiin hypärillä". No juu, ei päässyt ja toisekseen eihän se vaihtari saa mitään suomalaisesta koulusta kotona tai bussissa kököttämällä.

MIKSI heitä ylenesä on?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän yläasteen opo "pakko-ohjasi" tulevaisuudestaan epävarmoja oppilaita paikalliseen lukioon. Ei kartoittanut mieltymyksiä ja oli oikeastaan käännyttämässä ns. vähemmistötutkinnoista kiinnostuneita käymään ylioppilastutkinnon "kaiken varalta". Näin kaveripiirissä että osaa turhautti, kun olisivat halunneet aitoa keskustelua eikä kunnan asuttuna pitämisestä kiinnostunutta.

Vierailija
2/22 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa voi myös ihan itse tehdä sen lukkarinsa, jos opon tekemä ei ole hyvä. Omista vasta yksi on lukionkin suorittanut ja hän ainakin sai kyllä oikeasti apua niiden lukio-opintojen suunnitteluun omalta opoltaan. Jatko-opiskelut nyt eivät silllä tavalla heillä olleet edes keskusteluissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turhakkeita.

Vierailija
4/22 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa voi myös ihan itse tehdä sen lukkarinsa, jos opon tekemä ei ole hyvä. Omista vasta yksi on lukionkin suorittanut ja hän ainakin sai kyllä oikeasti apua niiden lukio-opintojen suunnitteluun omalta opoltaan. Jatko-opiskelut nyt eivät silllä tavalla heillä olleet edes keskusteluissa. 

Vaihtari oli tullut edellisenä päivänä Suomeen. Ei oikein voi olettaa, että hän siltä istumalta osaisi sen lukkarin tehnyt. Ja olin erikseen soittanut opolle, varannut ajan ja selittänyt mitä tarvitaan.

Vierailija
5/22 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä?? Kuka antaisi jonkun muun koskea lukkariinsa? Ei kai opo liity opiskeluun millään tavalla, siellä tunneilla pitää vain käydä istumassa.

Vierailija
6/22 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsin apua, en kysynyt, en saanut.

Vierailija
7/22 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun esikoistani ohjattiin ammattikouluun voimallisesti koko ysiluokka. Opo ei kysynyt edes keskiarvoa, eikä mitään mitä teini haluaisi. Jauhoi vain miten hänkin oli mennyt ammattikouluun ja niiiiin pitkälle päässyt.

Sama opo esitteli vanhempainillassa juurta jaksaen Ypäjän hevoslukion ja sirkuslinjan. Kuitenkni Helsingin keskustan hyvä yläkoulu, josta noin 90 prossaa jatkaa aina Helsingin lukioihin.

Vierailija
8/22 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisessä työpaikassani yläkoulussa opo kiersi opettajainhuoneessa mankumassa hulttio-oppilaille parempia arvosanoja. Moni opo kun haluaa olla kaikkien oppilaiden paras kaveri.

Yksikin jannu ei ollut kuvisopettajan mukaan tehnyt yhtäkään työtä valmiiksi, vaan piirteli lähinnä jotain härskejä sarjakuvia (myös muilla kuin kuvistunneilla), niin tälle olis opon mielestä pitänyt antaa kuviksesta kymppi, koska hän "tarvitsi sitä", halusi siis päästä opiskelemaan jotain piirtelyä. Kuviksen ope jopa antoi jannulle vielä tilaisuuden tehdä työt valmiiksi mutta eihän siitä mitään tullut. Opo nöksähti kuviksen opettajan yhteistyöhaluttomuudesta, kun kymppiä ei tosiaankaan tullut, ei lähellekään.

Vierailija
9/22 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisessä työpaikassani yläkoulussa opo kiersi opettajainhuoneessa mankumassa hulttio-oppilaille parempia arvosanoja. Moni opo kun haluaa olla kaikkien oppilaiden paras kaveri.

Yksikin jannu ei ollut kuvisopettajan mukaan tehnyt yhtäkään työtä valmiiksi, vaan piirteli lähinnä jotain härskejä sarjakuvia (myös muilla kuin kuvistunneilla), niin tälle olis opon mielestä pitänyt antaa kuviksesta kymppi, koska hän "tarvitsi sitä", halusi siis päästä opiskelemaan jotain piirtelyä. Kuviksen ope jopa antoi jannulle vielä tilaisuuden tehdä työt valmiiksi mutta eihän siitä mitään tullut. Opo nöksähti kuviksen opettajan yhteistyöhaluttomuudesta, kun kymppiä ei tosiaankaan tullut, ei lähellekään.

Joka syksyhän julkaistaan aina jokun opon marina siitä, miten he tietää mitä teini haluaa, eikä vanhempien pitäisi sekaantua asiaan. Tätä jaksan ihmetellä. miten joku uppo-outo ihminen muka tuntee teinin paremmin kuin tämän vanhemmat. Ihmekaipuuta superkaveruuteen.

Vierailija
10/22 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä?? Kuka antaisi jonkun muun koskea lukkariinsa? Ei kai opo liity opiskeluun millään tavalla, siellä tunneilla pitää vain käydä istumassa.

Joo, tosiaan omien lasten lukiossa ensimmäisen vuoden ensimmäisen jakson lukkari annetaan valmiina, loput tehdään itse. Ja niitä voi muokata vielä pitkin lukuvuotta tarvittaessa. Kesken jaksonkin, jos oikein vaikeaksi tilanne menee, mutta tietysti mielummin ei. Mutta parempi vaan valittaa, kuin korjata tilanne samantien-

Vierailija
11/22 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tosiaan omien lasten lukiossa ensimmäisen vuoden ensimmäisen jakson lukkari annetaan valmiina, loput tehdään itse. Ja niitä voi muokata vielä pitkin lukuvuotta tarvittaessa. Kesken jaksonkin, jos oikein vaikeaksi tilanne menee, mutta tietysti mielummin ei. Mutta parempi vaan valittaa, kuin korjata tilanne samantien-

Meillä kyse oli vaihtarista, joka oli tullut Aasiasta edellisenä päivänä. Koulu oli jo alkanut. Ei hänellä ollut minkään valtakunnan mahdollisuuksia laatia sitä omaa lukkariaan. Kyllä siihen se opo tarvittiin.

ap

Vierailija
12/22 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ai olet taiteellisesti lahjakas? Tämän kylän audiovisuaalilinja on juuri sinua varten" ja muita vaihtoehtoja ei edes harkittu..

Vierailija
13/22 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina ihmettelyt että mitä virkaa niillä on? En tiedä ketään kuka olisi saanut oikeasti jotain apua opolta

Vierailija
14/22 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ai olet taiteellisesti lahjakas? Tämän kylän audiovisuaalilinja on juuri sinua varten" ja muita vaihtoehtoja ei edes harkittu..

Jatkan vielä että siinä mielessä "onnistunut ohjaus" että lopulta tuolle linjalle päädyin kun en muutakaan keksinyt ja ala kiinnosti harrastusten kautta, valmistuin ja pääsin vielä töihinkin vaikka koulutus onkin useimmille suorin tie kortistoon. Mutta olisin ehkä kaivannut jonkinlaista rohkaisua/ohjausta katsella niitä muitakin paikkoja, ehkä jopa taidelukio ?? Joka sattui vain olemaan kauempana.

Vierailija
15/22 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyse oli vaihtarista, joka oli tullut Aasiasta edellisenä päivänä. Koulu oli jo alkanut. Ei hänellä ollut minkään valtakunnan mahdollisuuksia laatia sitä omaa lukkariaan. Kyllä siihen se opo tarvittiin.

ap

Mutta kun se tuli, sen olisi voinut palauttaa takaisin ja sanoa, että "teeppä uusi". 

Vierailija
16/22 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain apua sekä fysiikka/kemian opettajalta, kuten myös maantieto/bilsan opettajalta. Ne mainitsi sopivassa tilanteessa silleen toteavan kannustavasti, että mun kannattas ehkä miettiä kiinnostaako mua luonnontieteen kun ne näyttää sujuvan aika hyvin. 

Kiinnitiin sitten itsekin huomiota siihen, että opin sellaset jutut tosi helposti. Hakeudin alalle, valmistuin, nyt oon tyytyväinen kemisti. 

Opo puolestaan? Huokaus, täysi turhake.

Vierailija
17/22 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opojen tarkoitus on ilmeisesti ohjata oppilaita joidenkin tiettyjen olettamuksien mukaan. Ihan sama mitä numerot ovat, mutta tietyt tytöt ohjataan opiskelemaan lähihoitajiksi, koska heidän ajatellaan olevan hoivaajia.

Vierailija
18/22 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mutta kun se tuli, sen olisi voinut palauttaa takaisin ja sanoa, että "teeppä uusi". 

Tietenkin soitin opolle heti, kun vaihtari oli sen lukkarinsa kanssa tullut, ei mitään tulosta, sen jälkeen soitin rehtorille ja asia järjestyi.

Mutta jos osaisit lukea, ihmettelin sitä että miten hän voi ensin kysyä että asutko lähellä ja vaihtari vastaa että ei asu, hän tekee lukkarin joka perustuu lähellä asumiseen.

ap

Vierailija
19/22 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun esikoistani kehuttiin "käsistään näppäräksi" koko kouluaika. Koska hänet on adoptoitu Kiinasta ja sikäläiset nyt kuulemma ovat näppäriä.

Hän ei ole näppärä käsistään, oikeasti.

Vierailija
20/22 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtari oli tullut edellisenä päivänä Suomeen. Ei oikein voi olettaa, että hän siltä istumalta osaisi sen lukkarin tehnyt. Ja olin erikseen soittanut opolle, varannut ajan ja selittänyt mitä tarvitaan.

Siis vaihtari oli edellisenä päivänä tullut Suomeen ja samantien osasi varata ajan opolle seuraavaksi päiväksi? Sepä vasta vihmerä tyyppi! Meille vaihtarit on tulleet viimeistään viikkoa ennen koulun alkamista ja vasta kotiutumisen jälkeen ryhtyneet aikoja varaamaan.