Miksi suomalaiset kaihtavat kauneutta?
Suomalaiset ovat mieltyneet rumiin kerrostaloihin ja tuulipukuihin eivätkä käy taidenäyttelyissä eivätkä hanki taidetta kotiinsa. Suomalaiset kuuntelevat iskelmää ja suomirokkia.
Yleistys toki, mutta eikö tossa oo perää?
Kommentit (8)
Ihan hyvä etteivät kaikki ole mitään konformisteja, koreilijoita tai trendipellejä, vaan jokainen on omansa näköinen.
Mitä kauneuteen tulee, niin edelleenkin vallalla on "rumat ne vaatteilla koreilee". Oot jotenkin huonompi ja pinnallisempi, jos tykkäät laittautua ja pukeutua normiarkena. Mulle on niuhotettu jopa siitä, kun olen mökillä saunan jälkeen kuivannut hiuksiani hiustenkuivaajalla. Käsittämätöntä.
Mutta, kun ikää tulee lisää, niin vähemmän jaksaa välittää toisten negatiivisista asenteista.
Tuohon taide asiaan sanoisin, että ehkä on enemmän varakkaiden juttu ostaa sitä kotiinsa. Itse esteetikkona tykkäisin siitä elämyksestä, mutta lompakko ei anna myöten.
Ja joskus sen betonilähiön on kelvattava. Ei meillä kaikilla ole älliä opiskella korkealle hyvätuloiseen ammattiin, jotta pystyisi ostamaan sen jugendtyylisen huoneiston.
Tämä on sen verran kallis maa, ja kallistuu koko ajan, että ihmiset eivät pysty toteuttamaan itseään siten kuin haluaisivat.
Huonommalle väelle tulee paha mieli jos jollain menee vähänkin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä etteivät kaikki ole mitään konformisteja, koreilijoita tai trendipellejä, vaan jokainen on omansa näköinen.
Mutta eivätkö nuo mainitsemasi konformistit, koreilijat ja trendipellet toteutua itseään niinkuin haluavat? Ovat omansa näköisiä. Sinun täytyy vaan hyväksyä, että on erilaisia ihmisiä.
Heikompi aines ei saa valittaa. Ne ovat saaneet persupiikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eivätkö nuo mainitsemasi konformistit, koreilijat ja trendipellet toteutua itseään niinkuin haluavat? Ovat omansa näköisiä. Sinun täytyy vaan hyväksyä, että on erilaisia ihmisiä.
Minun ongelmani ei ole koskaan olleet erilaiset ihmiset, sama ei suinkaan mene aina toisinpäin.
Käytännöllisyys ja tarve mukautua äärimmäisiin sääolosuhteisiin selittää sen, miksi pukeutumisessa suositaan täällä mukavuutta ja toimivuutta kauneuden kustannuksellakin.
Mutta mikä selittää mieltymyksen musiikkiin, joka ei ole ainakaan klassisen kauneuskäsityksen mukaista? Toisaalta, kuuntelevatko suomalaiset geneeristä räminämusiikkia masentavin sanoituksin ja yksitoikkoista humppaa oikeasti enemmän kuin muut ihmiset maailmassa?
Jos lähdetään siitä, että aloituksen väite pitää paikkansa, eli että kuuntelevat, niin syynä voisi olla, että suomalaiset arvostavat rehellisyyttä. Niinhän se usein on: elämä on rankkaa, rujoa, vaivaista. Mitä sitä peittelemään?
Onhan esim. suomalainen elokuvakin tunnettu maailmalla karusta, naturalistisesta tyylistä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Minä olen esteetikko, mutta en silti käy taidenäyttelyissä. En ymmärrä sitä.
Kyllähän perinteisesti meitä on enemmän ohjannut käytännöllisyys kuin kauneus. Ehkä elämä on sen verran kovaa täällä pohjolassa.