Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulkitse nämä super oudot ja ahdistavat uneni!

Vierailija
24.09.2014 |

Minulla on pari unta, jotka toistuvat. Eivät siis aina juuri samanlaisina, mutta asetelma on aina sama. Viime yön unessa yhdistyivät nämä molemmat asetelmat!

Olen nyt alkanut ihmetellä, mitä nämä toistuvat unet merkitsevät. Yrittääkö alitajuntani tms. lähettää minulle jotain viestiä? Mitä minun pitäisi älytä?

Asetelmat ovat siis nämä kaksi:

1. Yritän kiivetä portaita, mutta jalkani ovat aivan voimattomat. Kiipeäminen on aivan ylivoimaisen raskasta. Yritän molemmin käsin kaiteesta kiinni ottaen raahautua eteenpäin, mutta kätenikin tuntuvat todella voimattomilta. Portaiden kiipeäminen ei meinaa onnistua sitten millään ja olen todella huolestunut, miksi olen niin voimaton. (viime yönä portaat olivat kerrostalossa, joskus ne ovat olleet esim. puistossa olevat portaat)

2. Olen julkisessa tilassa vessassa, yleensä kakkoshädällä. Istun pöntöllä, kun joku aukaisee oven, lukko ei toimikaan. Joudun aina käsin pidättelemään ovea kiinni, ja vaikka huudan ovea tempovalle vessan olevan varattu, ei sillä ole vaikutusta. Ymmärrettävästi tällainen tilanne on uniminälleni nolostuttava ja ahdistava. (viime yönä olin kaverini luona vessassa ja oven tempojana oli kaverini kissa (!). Monesti vessa on ollut baarissa, ravintolassa tms.)

Olisin todella kiinnostunut kuulemaan tulkintoja näistä unista. Jotakinhan näiden täytyy merkitä, kun nämä niin usein toistuvat!

Olisi myös kiinnostavaa kuulla, millaisia toistuvia unia muilla on ja miten ne tulkitsette.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta kuulostaa että sinulla on voimakasta stressiä ja ahdistusta elämässäsi. Ehkä myös käsittelemätöntä häpeää (vessassa paljastuminen). 

Vierailija
2/8 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Sinulla on jollain tapaa tilanne, jossa et koe pääseväsi eteenpäin vaikka ponnistelet. Unien tällainen symboliikka voi viitata joko ihan ulkoisen elämän tapahtumiin, esim. vaikka töissä etenemiseen, tai sitten se voi viitata omaan henkisen kasvun prosessiin jossa ei pääse eteenpäin. Yleensä unennäkijä itse, kun on ainoa joka tuntee oman ajatus- ja tunnemaailmansa, sekä sen mitä hänen elämässään tapahtuu, pystyy tulkitsemaan parhaiten (ja jopa ainoana) tällaisen unen, että mihin se viittaa, kunhan miettii rauhassa missä asioissa nyt ei vaan pääse eteenpäin.

2. Sinulla on joku asia, joka on yksityinen ja jota et halua "julkisuuteen", ja sinussa on myös pelkoa että se jollain tapaa kuitenkin paljastuu. Tämäkin asia voi liittyä joko ulkoiseen elämään, esim. historiaasi, tai viitata luonteenpiirteisiin tai ominaisuuksiin jotka haluat kätkeä muilta ja pelkäät niiden esiin tuloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nähnyt samantapaista unta monta kertaa. Yritän kovasti liikkua, mutta en jaksa liikuttaa jalkoja eteenpäin muuta kuin todella hitaasti ja tahmeasti vaikka pinnistelen kaikilla voimillani. Joskus yritän juosta karkuun jotain, mutta en pääse, tai on muuten kiire jonnekin, mutta en pystykään liikkumaan mihinkään.

Toinenkin silloin tällöin toistuva painajainen on, mutta se on jo niin hirveä, etten viitsi kertoa sitä edes tässä. Pitäisitte seinähulluna.

Vierailija
4/8 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 09:52"]

Oon nähnyt samantapaista unta monta kertaa. Yritän kovasti liikkua, mutta en jaksa liikuttaa jalkoja eteenpäin muuta kuin todella hitaasti ja tahmeasti vaikka pinnistelen kaikilla voimillani. Joskus yritän juosta karkuun jotain, mutta en pääse, tai on muuten kiire jonnekin, mutta en pystykään liikkumaan mihinkään.

Toinenkin silloin tällöin toistuva painajainen on, mutta se on jo niin hirveä, etten viitsi kertoa sitä edes tässä. Pitäisitte seinähulluna.

[/quote]

Kerro vaan, en pidä sinua hulluna. Olen itse nähnyt mitä kauheimpia unia vauvan teloituksesta zombeihin (ja tuo vauvan teloitus oli umpihullu uni vaikka en itse hullu olekaan) :(

Vierailija
5/8 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika helppo tapaus. Ikääntyminen ja vanhuus pelottaa sinua ja niiden mukanaan tuomat vaikeudet.

Vierailija
6/8 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 09:21"]

No minusta kuulostaa että sinulla on voimakasta stressiä ja ahdistusta elämässäsi. Ehkä myös käsittelemätöntä häpeää (vessassa paljastuminen). 

[/quote]

Minulla on ahdistusta (ja masennusta)! En ole ajatellut, että nuo unet voisivat liittyä siihen. Ajattelitko siis, että tuo portaita nousemisen vaikeus kuvastaisi ahdistusta?

Itse asiassa (käsittelemätöntä) häpeääkin on. En nimittäin pysty hyväksymään omaa ujouttani ja tunteellisuuttani (minulle tuotiin lapsuudessa selväksi, että nämä ovat erittäin huonoja piirteitä, samoin kuin tunteiden osoittaminen). Aikuisena olenkin aina kokenut huonommuudentunnetta siitä, etten ole sosiaalinen ja rempseä. Tämän voi kai laskea häpeäksi? Tosin en ymmärrä, miksi tämä purkautuu unessa näinkin nolona tilanteena :D

Kiitos kaikille, jotka ovat vastanneet! Nyt tuntuu, että alan löytää jotain mieltä näille unille. Aiemmin olen vain ihmetellyt, miksi näen toistuvasti tällaisia unia.

Vierailija
7/8 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 10:08"]

Aika helppo tapaus. Ikääntyminen ja vanhuus pelottaa sinua ja niiden mukanaan tuomat vaikeudet.

[/quote]

No jotenkin en koe, että nämä olisivat vielä näin 34-vuotiaalle ajankohtaisia, mutta eihän sitä tiedä?

ap

Vierailija
8/8 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta unesi ovat outoja, eivät "super outoja".