Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjääkö yksinasuva n 900€/kk?

Vierailija
24.09.2014 |

Vuokraan menee 450€, eli elämiseen jäisi vähän alta 500€ kuukautta kohden. Olen opiskelija. Syön terveellisesti, paljonko teillä yksinasuvilla menee ruokaan rahaa? Saanko alle satasella viikon sapuskat (muutakin kun jauheliha-makaronimössöjä)

:-)

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokran jälkeen jää käteen 300 kuussa. Pärjään!

Vierailija
22/30 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 08:45"][quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 08:36"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 08:25"]Viranomaisten mielestä tuolla pärjää. Olet toimeentukitulorajoilla. Saatko asumistukea, jos saat niin oliko se jo huomioitu? Eikös toimeentulotuki ole jotain vajaa 500€, eli sen verran pitäisi jäädä käytettäviin pakollisten asumismenojen jälkeen. [/quote] toimeentulotuki on kyllä kiinni jokaisen yksilöllisistä menoista ja tuloista. Yksinhuoltajana itselläni tt tuki oli 1300€/kk. Sen lisäksi oli asumistuki, kh tuki, lapsilisä. Niin eipä kyllä ollut rahahuolia. Parisuhteessa tylttömän miehen kanssa tt tuki oli 200€/kk ja tietty miehen ollessa töissä päätös putos nollaan. En tule koskaan ymmärtämään olen yh ja köyhä lausetta :D Mitä aloittajaan tulee. Itse opiskelijana jäi vuokran jälkeen käteen 230€ eli helvetin hyvin on asias! Mistä tollaset saatkin? Ellet ole töissä?

[/quote]

Siis pelkkää toimeentulotukea 1300 euroa ja nuo muut lisät siihen päälle? Miten ihmeessä? Millaisen suurperheen elätit yksin?

Olen itse ollut hetken aikaa yh hoitovapaalla (yksi lapsi, asunto Helsingissä) ja sain hoitorahan, asumistuen,lapsilisän, minimielatustuen ja muistaakseni toimeentulotuen määrä oli joitain kymppejä. Mutta siis kaikki yhteensä reilu tonni kuukaudessa. Vuokraan meni jo yli 600 euroa tuosta.
[/quote] kaksi lasta mulla vain oli :D itsekkin ihmettelin summaa, mutta minkäs teet. Siitä on jo vuosia aikaa enkä muista tarkkaan mistä raha koostui, mutta sossun tt tuki päätöksessä se silloin oli tuo summa jäi vajetta. Silloinen asunto maksoi noin 800€/kk ja siihen sain asumistukea noin 500€, mutta sossu katsoi sen koko 800€ asumiskuluiks, jolloin sossu kattoi sen vajeen asumisesta. Sitten oli sähkölasku, vesilasku ja lääkekulut. Nekin sossu maksoi. tuloni oli noin 500 kh tukea ja reilun 200€ lapsilisää. Elatuksia ei ollut. Lapsilisää ei sossu muistaakseni laske tuloksi joten tuo 500 oli ainoa mikä jäi perus elämiseen. Ja 1100 vähintään olisi pitänyt jäädä. Jolloin 1100-500=600. Tuo 600€ plus kaikki laskut ja lääkkeet jne niin päätökseen tuli nelinumeroinen summa tt tukea tililleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 08:45"][quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 08:36"] [quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 08:25"]Viranomaisten mielestä tuolla pärjää. Olet toimeentukitulorajoilla. Saatko asumistukea, jos saat niin oliko se jo huomioitu? Eikös toimeentulotuki ole jotain vajaa 500€, eli sen verran pitäisi jäädä käytettäviin pakollisten asumismenojen jälkeen. [/quote] toimeentulotuki on kyllä kiinni jokaisen yksilöllisistä menoista ja tuloista. Yksinhuoltajana itselläni tt tuki oli 1300€/kk. Sen lisäksi oli asumistuki, kh tuki, lapsilisä. Niin eipä kyllä ollut rahahuolia. Parisuhteessa tylttömän miehen kanssa tt tuki oli 200€/kk ja tietty miehen ollessa töissä päätös putos nollaan. En tule koskaan ymmärtämään olen yh ja köyhä lausetta :D Mitä aloittajaan tulee. Itse opiskelijana jäi vuokran jälkeen käteen 230€ eli helvetin hyvin on asias! Mistä tollaset saatkin? Ellet ole töissä? [/quote] Siis pelkkää toimeentulotukea 1300 euroa ja nuo muut lisät siihen päälle? Miten ihmeessä? Millaisen suurperheen elätit yksin? Olen itse ollut hetken aikaa yh hoitovapaalla (yksi lapsi, asunto Helsingissä) ja sain hoitorahan, asumistuen,lapsilisän, minimielatustuen ja muistaakseni toimeentulotuen määrä oli joitain kymppejä. Mutta siis kaikki yhteensä reilu tonni kuukaudessa. Vuokraan meni jo yli 600 euroa tuosta. [/quote] kaksi lasta mulla vain oli :D itsekkin ihmettelin summaa, mutta minkäs teet. Siitä on jo vuosia aikaa enkä muista tarkkaan mistä raha koostui, mutta sossun tt tuki päätöksessä se silloin oli tuo summa jäi vajetta. Silloinen asunto maksoi noin 800€/kk ja siihen sain asumistukea noin 500€, mutta sossu katsoi sen koko 800€ asumiskuluiks, jolloin sossu kattoi sen vajeen asumisesta. Sitten oli sähkölasku, vesilasku ja lääkekulut. Nekin sossu maksoi. tuloni oli noin 500 kh tukea ja reilun 200€ lapsilisää. Elatuksia ei ollut. Lapsilisää ei sossu muistaakseni laske tuloksi joten tuo 500 oli ainoa mikä jäi perus elämiseen. Ja 1100 vähintään olisi pitänyt jäädä. Jolloin 1100-500=600. Tuo 600€ plus kaikki laskut ja lääkkeet jne niin päätökseen tuli nelinumeroinen summa tt tukea tililleni.

[/quote]

Sossu laski siis asumiskulut väärin. Miten on mahdollista ettet saanut elareita?

Vierailija
24/30 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 08:45"][quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 08:36"] [quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 08:25"]Viranomaisten mielestä tuolla pärjää. Olet toimeentukitulorajoilla. Saatko asumistukea, jos saat niin oliko se jo huomioitu? Eikös toimeentulotuki ole jotain vajaa 500€, eli sen verran pitäisi jäädä käytettäviin pakollisten asumismenojen jälkeen. [/quote] toimeentulotuki on kyllä kiinni jokaisen yksilöllisistä menoista ja tuloista. Yksinhuoltajana itselläni tt tuki oli 1300€/kk. Sen lisäksi oli asumistuki, kh tuki, lapsilisä. Niin eipä kyllä ollut rahahuolia. Parisuhteessa tylttömän miehen kanssa tt tuki oli 200€/kk ja tietty miehen ollessa töissä päätös putos nollaan. En tule koskaan ymmärtämään olen yh ja köyhä lausetta :D Mitä aloittajaan tulee. Itse opiskelijana jäi vuokran jälkeen käteen 230€ eli helvetin hyvin on asias! Mistä tollaset saatkin? Ellet ole töissä? [/quote] Siis pelkkää toimeentulotukea 1300 euroa ja nuo muut lisät siihen päälle? Miten ihmeessä? Millaisen suurperheen elätit yksin? Olen itse ollut hetken aikaa yh hoitovapaalla (yksi lapsi, asunto Helsingissä) ja sain hoitorahan, asumistuen,lapsilisän, minimielatustuen ja muistaakseni toimeentulotuen määrä oli joitain kymppejä. Mutta siis kaikki yhteensä reilu tonni kuukaudessa. Vuokraan meni jo yli 600 euroa tuosta. [/quote] kaksi lasta mulla vain oli :D itsekkin ihmettelin summaa, mutta minkäs teet. Siitä on jo vuosia aikaa enkä muista tarkkaan mistä raha koostui, mutta sossun tt tuki päätöksessä se silloin oli tuo summa jäi vajetta. Silloinen asunto maksoi noin 800€/kk ja siihen sain asumistukea noin 500€, mutta sossu katsoi sen koko 800€ asumiskuluiks, jolloin sossu kattoi sen vajeen asumisesta. Sitten oli sähkölasku, vesilasku ja lääkekulut. Nekin sossu maksoi. tuloni oli noin 500 kh tukea ja reilun 200€ lapsilisää. Elatuksia ei ollut. Lapsilisää ei sossu muistaakseni laske tuloksi joten tuo 500 oli ainoa mikä jäi perus elämiseen. Ja 1100 vähintään olisi pitänyt jäädä. Jolloin 1100-500=600. Tuo 600€ plus kaikki laskut ja lääkkeet jne niin päätökseen tuli nelinumeroinen summa tt tukea tililleni.

[/quote]

Kyllä lapsilisät sossu laskee tuloksi yksinhuoltajakorotuksineen. Sossu laskee KAIKKI tulot tuloksi. En tiedä koska tuo tukesi on laskettu muka noin mutta taitaa olla sitten tosi kauan aikaa sitten tai sitten muistat jotain todellakin väärin. Sossun ja Kelan tuki menee tänäpäivänä ja mennyt jo vuosikausia seuraavalla laskukaavalla kahden lapsen yh:lle:

työmarkkinatuki nettona verojen jälkeen 670€ (tämän tilalle voi olla vaikka kotihoidontuki tai joku muu, ei niin väliä mikä summa kun tasataan loppulaskelmissa)

lapsilisät kahdesta lapsesta yh korotuksilla 300€

elatustuet (kelan minimit jos isä ei maksa) 300€

asumistuki 700€ (ei niin väliä paljon on loppulaskelmissa se tasataan)

Eli tuet yhteensä on 1970€

Näistä tuloista vähennetään vuokra 900€ ja toimeentulotuen perusosa joka on yhdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle n. 1100€ ja saadaan tulos -30 eli vajetta syntyy vain 30€ eli tämän verran yksinhuoltaja saa toimeentulotukea noiden Kelan tukien lisäksi. Vuokra on maksettava itse näiden tukisummien kanssa. Tämän lisäksi sossu maksaa sähkölaskut ja terveydenhoitomenot plus lääkkeet julkisella puolella.

Vierailija
25/30 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 13:21"]

[/quote]

Sossu laski siis asumiskulut väärin. Miten on mahdollista ettet saanut elareita?
[/quote] mitenniin laski? Kyllä koko vuokra on asumiskulua, jos katsotaan, että perheellä on oikeus asuntoon esim neliöiden perusteella.

Sovimme isän kanssa etten tarvitse elareita.

Vierailija
26/30 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ja juuri ehkä pärjää, mutta mitään ylimääräistä ei ole vara ostaa. Vuokran lisäksi tulee varmaan sähkölasku ja puhelinlasku? ja jos bussikortin tarvii niin sekin vielä.

Vierailija
27/30 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 13:21"]

[/quote]

Kyllä lapsilisät sossu laskee tuloksi yksinhuoltajakorotuksineen. Sossu laskee KAIKKI tulot tuloksi. En tiedä koska tuo tukesi on laskettu muka noin mutta taitaa olla sitten tosi kauan aikaa sitten tai sitten muistat jotain todellakin väärin. Sossun ja Kelan tuki menee tänäpäivänä ja mennyt jo vuosikausia seuraavalla laskukaavalla kahden lapsen yh:lle:

työmarkkinatuki nettona verojen jälkeen 670€ (tämän tilalle voi olla vaikka kotihoidontuki tai joku muu, ei niin väliä mikä summa kun tasataan loppulaskelmissa)

lapsilisät kahdesta lapsesta yh korotuksilla 300€

elatustuet (kelan minimit jos isä ei maksa) 300€

asumistuki 700€ (ei niin väliä paljon on loppulaskelmissa se tasataan)

Eli tuet yhteensä on 1970€

Näistä tuloista vähennetään vuokra 900€ ja toimeentulotuen perusosa joka on yhdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle n. 1100€ ja saadaan tulos -30 eli vajetta syntyy vain 30€ eli tämän verran yksinhuoltaja saa toimeentulotukea noiden Kelan tukien lisäksi. Vuokra on maksettava itse näiden tukisummien kanssa. Tämän lisäksi sossu maksaa sähkölaskut ja terveydenhoitomenot plus lääkkeet julkisella puolella.
[/quote] en tiedä missä sossussa olet asioinut, mutta edes työssäkäyvä yh ei saa noin vähän :D mitä järkeä on edes tt tukea hakea parin kympin takia?

Vierailija
28/30 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Sossu laski siis asumiskulut väärin. Miten on mahdollista ettet saanut elareita? [/quote] mitenniin laski? Kyllä koko vuokra on asumiskulua, jos katsotaan, että perheellä on oikeus asuntoon esim neliöiden perusteella. Sovimme isän kanssa etten tarvitse elareita.

[/quote]

Jos kerran jo sait asumistukea, se olisi pitänyt vähentää vuokrasta, sinun maksettavaksesihan jäi vain 300. Elatsusopimus kannattaa aina tehdä, vaikkei isällä olisi varaa maksaa penniäkään niin ainoastaan virallisen sopimuksen tehtyään voi saada Kelan elatustukea. Senkin pitäisi ymmärtääkseni olla ensisijaista toimeentulotukeen nähden, joten en ymmärrä miksei sossu edellyttänyt että teet paperit kuntoon? Vaikka mitäpä väliä sillä nyt enää on, jos kerran tuosta on monta vuotta aikaa.

Vierailija
29/30 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 13:45"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 13:21"] [quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 08:45"][quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 08:36"] [quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 08:25"]Viranomaisten mielestä tuolla pärjää. Olet toimeentukitulorajoilla. Saatko asumistukea, jos saat niin oliko se jo huomioitu? Eikös toimeentulotuki ole jotain vajaa 500€, eli sen verran pitäisi jäädä käytettäviin pakollisten asumismenojen jälkeen. [/quote] toimeentulotuki on kyllä kiinni jokaisen yksilöllisistä menoista ja tuloista. Yksinhuoltajana itselläni tt tuki oli 1300€/kk. Sen lisäksi oli asumistuki, kh tuki, lapsilisä. Niin eipä kyllä ollut rahahuolia. Parisuhteessa tylttömän miehen kanssa tt tuki oli 200€/kk ja tietty miehen ollessa töissä päätös putos nollaan. En tule koskaan ymmärtämään olen yh ja köyhä lausetta :D Mitä aloittajaan tulee. Itse opiskelijana jäi vuokran jälkeen käteen 230€ eli helvetin hyvin on asias! Mistä tollaset saatkin? Ellet ole töissä? [/quote] Siis pelkkää toimeentulotukea 1300 euroa ja nuo muut lisät siihen päälle? Miten ihmeessä? Millaisen suurperheen elätit yksin? Olen itse ollut hetken aikaa yh hoitovapaalla (yksi lapsi, asunto Helsingissä) ja sain hoitorahan, asumistuen,lapsilisän, minimielatustuen ja muistaakseni toimeentulotuen määrä oli joitain kymppejä. Mutta siis kaikki yhteensä reilu tonni kuukaudessa. Vuokraan meni jo yli 600 euroa tuosta. [/quote] kaksi lasta mulla vain oli :D itsekkin ihmettelin summaa, mutta minkäs teet. Siitä on jo vuosia aikaa enkä muista tarkkaan mistä raha koostui, mutta sossun tt tuki päätöksessä se silloin oli tuo summa jäi vajetta. Silloinen asunto maksoi noin 800€/kk ja siihen sain asumistukea noin 500€, mutta sossu katsoi sen koko 800€ asumiskuluiks, jolloin sossu kattoi sen vajeen asumisesta. Sitten oli sähkölasku, vesilasku ja lääkekulut. Nekin sossu maksoi. tuloni oli noin 500 kh tukea ja reilun 200€ lapsilisää. Elatuksia ei ollut. Lapsilisää ei sossu muistaakseni laske tuloksi joten tuo 500 oli ainoa mikä jäi perus elämiseen. Ja 1100 vähintään olisi pitänyt jäädä. Jolloin 1100-500=600. Tuo 600€ plus kaikki laskut ja lääkkeet jne niin päätökseen tuli nelinumeroinen summa tt tukea tililleni. [/quote] Kyllä lapsilisät sossu laskee tuloksi yksinhuoltajakorotuksineen. Sossu laskee KAIKKI tulot tuloksi. En tiedä koska tuo tukesi on laskettu muka noin mutta taitaa olla sitten tosi kauan aikaa sitten tai sitten muistat jotain todellakin väärin. Sossun ja Kelan tuki menee tänäpäivänä ja mennyt jo vuosikausia seuraavalla laskukaavalla kahden lapsen yh:lle: työmarkkinatuki nettona verojen jälkeen 670€ (tämän tilalle voi olla vaikka kotihoidontuki tai joku muu, ei niin väliä mikä summa kun tasataan loppulaskelmissa) lapsilisät kahdesta lapsesta yh korotuksilla 300€ elatustuet (kelan minimit jos isä ei maksa) 300€ asumistuki 700€ (ei niin väliä paljon on loppulaskelmissa se tasataan) Eli tuet yhteensä on 1970€ Näistä tuloista vähennetään vuokra 900€ ja toimeentulotuen perusosa joka on yhdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle n. 1100€ ja saadaan tulos -30 eli vajetta syntyy vain 30€ eli tämän verran yksinhuoltaja saa toimeentulotukea noiden Kelan tukien lisäksi. Vuokra on maksettava itse näiden tukisummien kanssa. Tämän lisäksi sossu maksaa sähkölaskut ja terveydenhoitomenot plus lääkkeet julkisella puolella. [/quote] en tiedä missä sossussa olet asioinut, mutta edes työssäkäyvä yh ei saa noin vähän :D mitä järkeä on edes tt tukea hakea parin kympin takia?

[/quote]

Et sitten tajua että sossun tuki on vain täydentävää tukea joka tulee jos tulee vain Kelan tukien jälkeen. Mene nyt vain itse tarkistamaan oikeilta sivuilta miten se lasketaan ja paljon se on ja suu suppuun. Tosi asia on että sossu antaa toimeentulotukea vain sen verran että perusnormi jää elämiseen eikä yhtään enempää eli tuki on yleensä vain muutaman kympin tai satasen. Et siis tajua toimeentulotuen laskemisesta ja myöntämisperusteista mitään ja epäilen kyllä omaa muistamistasi omassa tapauksessa joka tapahtui vuonna xxxx? Vielä kerran: ensin lasketaan kaikki Kelan tuet yhteen ja siitä miinustetaan vuokra plus perusnormi ja jos jää miinukselle saa sen verran tt tukea mitä menee miinukselle. Lisäksi maksetaan vain muutama erityismeno kuten sähkö, päivähoitomaksut ja lääkkeet ja terveysmenot.

Ja työssäkäyvä yh saa kyllä yleensä enemmän käteen kun tukisummien varassa elävä katsos kun työssäkäyvälle yh:lle tulee siihen palkan päälle vielä elarit, lapsilisät yh-korotuksilla ja usein myös asumistukeakin voi saada vuokra-asuntoon palkkatuloillakin useampi satanen.  Olet nyt aivan pihalla. Samalla myös ontuu selityksesi että sovitte isän kanssa että elareita ei tarivtse maksella. No, en tiedä miten oli vuonna xxxx mutta jos näin tekee nykypäivänä  eli tavallaan vapaaehtoisesti luopuu elareista niin niitä ei sitten sossukaan korvaa toimeentulotukeana vaan elarit täytyy hakea aina ensin isältä tai jos isällä ei ole maksukykyä niin sitten Kelalta. Älä nyt viljele täällä väärää tietoa.

Vierailija
30/30 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä tuolle inttäjälle joka inttää että sossusta tulee nelinumeroisia summia yksinhuoltajille niin sinulle on nähtävästi ongelmia matematiikan kanssa kun nähtävästi et tajua että moni yksinhuoltaja ei välttämättä saa yhtään toimeentulotukea koska KELAN tuet yhteensä on jo niin paljon että niiden jälkeen ei ole oikeutettu tt tukeen.

Rautalangasta väännettynä esim. voi olla niin että esim. kahden lapsen yksinhuoltajalle asumistuen, elatustukien, lapsilisien ja työmarkkinatuen yhteenlaskettu summa miinustettuna vuokralla ja sähköllä ja terveyskuluilla (joita ei joka kuukausi edes kaikilla ole) jättää jo elämiseen sen 1100€ mikä pitää jäädä eli mitään toimeentulotukea ei silloin tipu senttiäkään vaan silloin eletään pelkästään Kelan tukisummilla!

Ja yleensäkin nuo Kelan summat ovat yhteensä jo niin korkeat että toimeentulotukeen on oikeus vaan muutaman kympin tai satasen verran. Eri asia on jos yh ei jostain syystä vaikka saa joku kuukausi jotain tukea vaikka työttömyyskorvausta koska sen saaminen viivästyy. Tällöinhän tuo työttömyyskorvauksen summa 670€ aiheuttaa jo suoraan 670€ vajeen toimeentulotukilaskelmaan ja tällöin yh voi saada toimeentulotukea tuon 670€ plus vielä vaikka 70€ mikä olisi kuulunut jopa tuon työmarkkinatuen kanssa muutenkin. Mutta turha sinulle näitä avata kun et tajua muutenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän