Ylävatsakipuja viimeisellä kolmanneksella - onko teillä muilla?
Hei,
olen raskausviikolla 31+2 ja parin päivän ajan on ylävatsaani sattunut aika kovaa. Onneksi huomenna on neuvola.
Muutenkin on toki kovasti kaikenlaista vaivaa ilmaantunut viime viikkojen aikana - leppoisan keskiraskauden jälkeen.
Tuo ylävatsakipu on tosi ikävän tuntuinen ja olis kiva kuulla vinkkejä, saako sitä mitenkään rauhoitettua. Liittyneekö närästykseen, jota minulla on myös kovasti. Lisäksi hikoilen kuin possu ja huimaa, etoo, jalkoja särkee, kädet puutuvat, väsyttää, pissattaa 5 kertaa yössä...
Ihan samanlaisia oireita kuin oli silloin ensimmäiset 15 viikkoa raskaudesta. Yäk! Vielä pitäisi jaksaa 9 viikkoa ainakin.
Kommentit (13)
ja olen tulkinnut sen ihan vain puristavista housuista johtuvaksi. Tosin eivät ne sieltä ylhäältä purista, joten sikäli ihmetyttää.
Ninnu rv 37+
Toivottavasti se on teillä jotain muuta!
T. Je_Ni 35+3
Mulla tuli ekassa raskaudessa viikolla 36 kova ylävatsakipu ja menin äitipolille. Mulla todettiin vakava raskausmyrkytys ja synnytys käynnistettiin. Eli ota ihmeessä heti yhteys neuvolaan, jos et oo vielä ottanut. Ei se välttämättä mitään vakavaa ole, mutta mahdollisuus on olemassa!
Tiedän kyllä että ylävatsakipu on raskausmyrkytyksen oire, mutta ainakin kaksi viikkoa sitten neuvolassa pissa oli puhdas, verenpaine alhaalla eikä mitään muitakaan raskausmyrkytyksen oireita ollut.
Pelottaa... Onneksi huomenna on neuvola!
...tosi kovia ylävatsakipuja, jotka säteilevät selkään. Ne ovat sellaisia vyömisiä ja menevät muutamien minuuttien jälkeen ohi. Olen huomannut, että syöminen auttaa. Lieköhän tämä närästykseen liittyvää? En osaa ollenkaan sanoa. Sellaista tosi polttavaa kipua.
Mulla oli viime viikolla nlassa myös pissa puhdas ja verenpaineet matalat, mutta itseänikin raskausmyrkytys huolettaa, kun on alkanut olemaan päivittäin päänsärkyä. Tosin päänsärky voinee johtua huonosti nukutuista öistä myös.
Tulehan kertomaan huomenna, mitä neuvolassa sanoivat.
Raskausmyrkytys todettiin verestä ja oli jotenkin " harvinainen" lajiaan, josta kaikki lääkäritkään eivät tienneet. Synnytys kuitenkin käynnistettiin heti!!
T.Je_Ni taas..
Hei,
kävin neuvolassa juuri ja totesimme, että pissa oli puhdas ja verenpaineet alhaalla. Siis ei kuulemma voi olla myrkytys. Terkkari epäili, että tuo kipu johtuisi närästyksestä. On kai päässyt ärtymään tuo ylävatsa niistä mahan hapoista.
Neuvottiin, että lisää vaan Rennietä kehiin. Sain myös toisen närästyslääkkeen nimen. Se voisi kuulemma myös auttaa. Ensi viikolla kontrollikäynti.
Mitenkähän joku on ylipäänsä päässyt verikokeeseen tuon ylävatsakivun takia? Ei meidän neuvolassa pääse kyllä, jos nuo pissat ja verenpaineet on ok...
Jäi vaan vaivaamaan, josko siellä on joku vaiva sittenkin. = (
Laitoin juuri tälle ystävälleni tekstaria asiasta, että miten koko homma meni hänen kohdallaan.
Kertoilen, kun hän vastailee!
Elikkä ystäväni KOVA ylävatsakipu alkoi rv 36 alussa ja se yltyi niin kovaksi, ettei oikein pystynyt lopuksi edes kävelemään :( Tämä oli ainoa oire, pissa ja verenpaine olivat koko ajan OK. Sairaalassa sitten kaikki veriarvot olivat sekaisin ja tuli kiirus. Ystävänikin luuli sitä kipua ensin kovaksi närästykseksi!
Tämä hänellä todettu raskausmyrkytys on hyvin harvinainen eivätkä kaikki siitä edes tietä. Se on HELLP-oireyhtymä. Tuossa alla hieman tietoja siitä...
Eihän tuon tosissaankaan sitä tarvitse olla enkä millään tavalla halua pelotella, mutta ole kovana lääkärissä mikäli ylävatsakipu jatkuu kovana taikka yltyy!!
Niin vielä...ystävälleni tehtiin hätäsektio rv 37+0 eli vajaa viikko noista ensimmäisistä kivuista.
HELLP-oireyhtymää (hemolysis, elevated liver enzymes, low platelet) voi esiintyä vaikeampaan pre-eklampsiaan liittyneenä. Noin 30 % tapauksista diagnosoidaan vasta synnytyksen jälkeen. Esiintyvyys on 0.1 - 0. 6 % kaikista raskauksista ja 4 - 12 % vaikeista pre-eklampsiaraskauksista. Tavallinen oire on akuutti ylävatsakipu, jonka syynä on ilmeisesti vasospasmi sekä mikroangiopaattinen hemolyysi. Muita tavallisisa oireita ovat pahoinvointi, oksentelu sekä päänsärky. Oireyhtymään voi liittyä disseminoitunut intravaskulaarinen koagulopatia (20 %:lla), istukan irtoaminen (16 %:lla), akuutti munuaisten vajaatoiminta (7 %:lla) ja keuhkoödeema (6 %). Äidin ennuste on hyvä (kuolleisuus noin 1 %). Lapsen riskit liittyvät ennenaikaisuuteen.
HELPP-oireyhtymän hoito on raskauden pikainen keskeyttäminen eli käytännössä tehdään kiireellinen sektio. Vaikeissa maksan toimintahäiriöissä voidaan käyttää MARS-hoitoa.
Kiitos kovasti vastauksistasi. Oma kipuni ei ole yltynyt vielä noin kovasti, joten ei liene syytä huoleen. Nyt olen enemmänkin vauvan sykkeestä huolissani. Kyselinkin siitä juuri tuossa omassa kysymyksessään. Toivottavasti joku kiltti ihminen osaisi vastailla siihenkin. = )
oliko ystävälläsi kivut kohtausmaisia vai jatkuvia? Itselläni ovat olleet kohtausmaisia. Päänsärky on ollut aikalailla päivittäistä samoin välillä huonoa oloa :(
Vauva liikkuu ihan mukavasti.
mönnikkä 33+2
moikka
mites sun verenpaineet on ollu? entäs onko pissa ollut puhdasta? kannattaa ehdottomasti kertoa neuvolass kipuilusta? mulla on kovaa ylävatsakipuilua rv 30 ---) mutta mulla vielä siihen korkea verenpaine---)raskausmyrkytys vaara...
nyt rv tasan 38