Apua - paha olo
Olen nyt 7. luokalla. Minua on koulukiusattu 3,4,5,6 ja syrjitään nytkin 7-luokalla. Koulussa ei mene hyvin. Olen aina omissa maailmoissa (vaikea keskittyä) univaikeuksia (n. 6h unta öisin) ahdistaa, kärsin oksennuspelosta, koulu stressaa ja itsemurha on mielessä koko ajan. Syrjäydyn muista ja minua ei oteta mukaan mihinkään koskaan. Olen niin ahdistunut ja masentunut että haluaisin kuolla. Miten selviän ? Vanhemmat ei tiedä läheskään kaikkea. Vain sen että minua on kiusattu ja syrjitty. En kestä enää.
Kommentit (15)
Kuulostaa surulliselta. Olen pahoillani, että olet joutunut kokemaan kiusaamista ja syrjintää. Olisi tärkeää, että voisit jutella jollekulle olostasi rehellisesti. Onko sulla lähipiirissä joku luotettava ihminen, jolle voisit kertoa tilanteestasi? Voisitko soittaa tuohon MLL:n puhelimeen? Tai voitko käydä kouluterveydenhoitajan / koulukuraattorin luona juttelemassa? Se, että avaa suunsa vaikeista asioista, vaatii rohkeutta, mutta se on sen arvoista! Pidäthän huolta itsestäsi! Paljon tsemppiä sinulle!
Kerro kotona, jos suinkin pystyt. Tai koulun terveydenhoitajalle tai luokanvalvojallesi. Jokaisella on oikeus käydä koulunsa rauhassa, ja koulullasi/kotikunnallasi on velvollisuus järjestää asiat niin, että myös sinun opiskelurauhasi toteutuu. Olet arvokas ja tärkeä ihminen, usko siihen ja pyydä apua itsellesi. Voimia sinulle!
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:44"]
http://www.mll.fi/mll/auttavatpuhelimet/lnpn/
minulla samanlainen menneisyys, hae apua. Et ole yksin
[/quote]
Soita oikeasti tuohon numeroon, tuntuu siltä, että kaipaat ihmistä, jolle voi puhua avoimesti. Muistan kyllä omasta nuoruudesta, että aina se ihminen ei ole oma vanhempi, vaikka he kuinka rakkaita ja ihania olisivatkin.
Kerro opettajalle/vanhemmille/koulun terveydenhoitajalle asiasta. Kiusaamiselle on nollatoleranssi koulussa. Keskittymisvaikeudet ja pelot voivat johtua kiusaamisen aiheuttamasta stressistä ja masennuksesta. Masennusta voidaan hoitaa, ja mitä nopeammin siihen tartutaan, sitä parempi on tulos. Älä enää pidä pahaa oloa sisälläsi vaan päästä joku lähellesi ja auttamaan. Sinä olet arvokas.
Kirje lähti nyt menemään tuonne. Tuntuu, että pää leviää.
Minulla on samanlainen menneisyys, minuakin kiusattiin 7. luokalla koko vuoden ajan. Siitä on nyt 20 vuotta aikaa. Koita jaksaa, haluan sanoa sinulle että yläaste ei kestä ikuisesti, se on loppujen lopuksi ohi tosi nopeastikin. Sinulla on koko elämä vielä edessäsi, tulet kokemaan paljon onnea ja iloisia asioita ja saamaan todellisia hyviä ystäviä. Älä anna kiusaajien lannistaa sinua.
Kiusaaminen jätti minuun syvät jäljet, mutta selvisin siitä. Niin selviät sinäkin! Usko unelmiisi, ne kantavat vaikeiden aikojen yli, ja tulee vielä se päivä kun elämäsi on helpompaa, iloisempaa ja onnellista.
Sinulla on paljon kohtalotovereita, et ole yksin. :)
Niillä kiusaajilla on päässä vikaa, pönkittäävät omaa egoaan haukkumalla toisia, Onko teidän alueella muita kouluja, joskus se voi auttaa, että vaihtaa koulua. Eihän ne kiusaajat yleensä lopeta, vaikka opettaja puuttuisikin, päinvastoin yltyyvät vain. Myös aikoinaan koulukiusattu, onneks oli yksi hyvä kaveri, jota tosin myös kiusattiin, no yhdessä siitä selvittiin, ei vaan välitetty.
Onneksi minulla on kuitenkin 5 hyvää kaveria :) Että en ole ihan ypöyksin. Mutta kyllä tämä jatkuva kiusaaminen alkaa jo masentaa ja ahdistaa!
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 23:44"]Onneksi minulla on kuitenkin 5 hyvää kaveria :) Että en ole ihan ypöyksin. Mutta kyllä tämä jatkuva kiusaaminen alkaa jo masentaa ja ahdistaa!
[/quote]Hyvä, että sulla on ne kaverit, et vaan välitä niistä kiusaajista, oot niinku et kuulis, etkä näkis. Kai ne sit lopettaa, ku huomaavat ettei ole mitään vaikutusta.
Kerro opettajalle. Valitse sellainen sympaattinen ope, ja kerro kaikki. Ei tarvitse olla edes oma luokanvalvoja tai aineenopettaja. Vain joku sellainen, johon luotat tai joka näyttää sinusta mukavalta. Hän haluaa varmasti auttaa. Lähesty rohkeasti ja sano, että haluaisit puhua yhdestä jutusta, rauhassa.
On tapoja lopettaa kiusaaminen, kun oikeasti tahtoa löytyy.
t. ope
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 23:59"]Kerro opettajalle. Valitse sellainen sympaattinen ope, ja kerro kaikki. Ei tarvitse olla edes oma luokanvalvoja tai aineenopettaja. Vain joku sellainen, johon luotat tai joka näyttää sinusta mukavalta. Hän haluaa varmasti auttaa. Lähesty rohkeasti ja sano, että haluaisit puhua yhdestä jutusta, rauhassa.
On tapoja lopettaa kiusaaminen, kun oikeasti tahtoa löytyy.
t. ope
[/quote]Sen mäkin olisin halunnut nähdä, mun kohdalla opettaja ei noteerannu millään tavoin, hyvä jos edes usko, kun kiusaajat keksi valheita minkä kerkesivät, ei me olla mitään tehty. Ja mikään ei muuttunu, sit olin vielä kantelija, että turhaa oli sekin apu.
On tärkeätä että katsot nyt riittävän pitkälle, ei elämä aina ole koulunkäyntiä ja kiusatuksi tulemista. Tosi monet ovat joutuneet kiusatuksi mutta selvinneet ja saaneet hyvän elämän. Ajattele niin että kiusaajat ovat sinua heikompia kun heidän tarvitsee kiusata. Pää pystyyn vaan ja hymyä huuleen. Kiusaajat hämmästyvät kun näytät että heidän pilkkansa ei sinua hetkauta!
http://www.mll.fi/mll/auttavatpuhelimet/lnpn/
minulla samanlainen menneisyys, hae apua. Et ole yksin