Apua chili polttaa käsissä niin maan prkleesti
Tein lounaaksi ruokaa johon tuli chili, ja tyhmyyksissäni poistin siemenet käsin. Tää polte on ihan perkeleellinen ja pahenee vaan. Oon pessyt käsiä saippualla, tehnyt ruokaöljy+fairy-pesua, kokeillut ruokasoodaa. Mikään ei auta, onko tää nyt pysyvä olotila. En pysty ajattelemaan mitään muuta kuin että sormet on kuin tulessa.
Oon aidosti epätoivoinen :D mulla on kaksosvauvat hoidettavana ja en tiiä miten kosken heihin niin ettei polta. Okei, hanskat käteen vissiin mut AUTTAKAA
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Miksi minulla ei haittaa koskettaa tulisimmankaan chilin kanssa tervettä ihoa. Sen sijaan, jos pienikin vaurio ihossa, niin polttelee tosi pahasti, kuten myös missä tahansa limakalvoilla.
Käsittelen lähes päivittäin chiliä ja paljain käsin. Eipä tule kosketeltua silmiä tai muitakaan limakalvoja vasemmalla kädellä, jolla chiliä käsittelen.
Onko ihoissamme noin suuria eroja vai mistä moinen eroavaisuus johtuu? Oletko allerginen tai onko ihosi jostain syystä rikki?
En oikein tiedä mistä tämä johtuu. Käytän chiliä aika paljon ruuanlaitossa, mutta koskaan ei ole jäänyt näin pahaa jälkipolttoa. Joku kemiallinen reaktio muiden raaka-aineiden kanssa?
-Ap
Ap täällä moi. Polte on enää hienoista, ja elämä hymyilee :D paras lääke ikävä kyllä on vain aika, ja vaikka kyseessä oli vain muutaman tunnin polttelu niin tuskaista oli.
Tsemppiä jos tätä sattuu lukemaan jokin kohtalontoveri. Kyllä se siitä :D
Vierailija kirjoitti:
Hiero ensin öljyä käsiin ja sitten fairya (astianpesuaine). Chili on rasvaliukoista
Terkuin chilikasvattaja
Täällä toinen chilinkasvattaja, ihan vaan hobbysellainen, jo yli 15 vuotta, on ihan samaa mieltä kanssasi.
Lisäisin kuitenkin, että se siementen poisto on ihan turhaa hommaa, jos luulee, että chilin voimakkuus sillä tavoin lievenee. Se capsaisin, joka antaa tyypillisen poltteen, ei katoa siemeniä poistamalla. Capsaisiinia on eniten siinä valkoisessa osassa, jossa siemenet ovat kiinni.
Mietinkin tuossa hetki sitten, ehdinköhän tehdä chiliöljyä tänään pienen lasipurkillisen. Chiliä, valinnaista ruokaöljyä, auringonkukkaöljystä lähtien eri öljyt sopivat. Kannat pois, jokaisesta käyttämästäni lajista otan talteen hiukan siemeniä tulevaa tarvetta varten, sitten vaan pieneen yleiskoneeseen hurisemaan hetkeksi, ja valmista! Siis jos tekee kaikkein yksinkertaisimman kaavan mukaan, silläkin tavoin saa hyvää.
Ehkä Trepadeira Werner? Tai Aji Guyana? Tai...mikähän olisi sellainen jotenkin jouluinen?
Menee ajan kanssa ohi ja mitään kudostuhoa ei tapahdu. Chilin kapsaisiini on imeytynyt ihosi läpi ja kiusaa kipuhermoja. Ei hätää, huomiseen mennessä jo luultavasti helpottaa. Terkuin, saman kokenut.
Öljyä käsiin ja sillä pestä käsiä. Antaa vaikuttaa ja paperilla poistaa tuota öljyä. Veden kanssa ei kannata läträtä.
Lisäksi: Chilin siemenet eivät ole tulisia.
Miksi minulla ei haittaa koskettaa tulisimmankaan chilin kanssa tervettä ihoa. Sen sijaan, jos pienikin vaurio ihossa, niin polttelee tosi pahasti, kuten myös missä tahansa limakalvoilla.
Käsittelen lähes päivittäin chiliä ja paljain käsin. Eipä tule kosketeltua silmiä tai muitakaan limakalvoja vasemmalla kädellä, jolla chiliä käsittelen.
Onko ihoissamme noin suuria eroja vai mistä moinen eroavaisuus johtuu? Oletko allerginen tai onko ihosi jostain syystä rikki?