Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kokemuksia kuolinpesän ja lesken asumisen järjestämisestä?

Vierailija
23.09.2014 |

Isäni kuoli. ÄIdilläni ei ole muita tuloja kuin leskeneläke (ts. ei ole ollut työelämässä enää vuosiin sairauksien takia, ei vielä ole tarpeeksi vanha eläkkeelle eikä tarpeeksi sairas oikealle työkyvyttömyyseläkkeelle).

Toivoisin kokemuksia erilaisista järjestelyistä lesken asumisen järjestämiseksi. Äitini ei halua enää asua heidän yhteisessä omakotitalossaan ja ymmärrän sen, sillä onhan se vaivalloinen vanhanaikaisuudessaan, vaikka onkin halpa asuttava, jos vaivan viitsii nähdä. Omakotitalon hinnalla saisi varmaan kivan pienen rivitalokaksion, jos jättäisimme kuolinpesän jakamatta ja käyttäisimme myyntirahat kaikki siihen.

Äiti kuitenkin haluaisi kolmion (tai omakotitalon toisella paikkakunnalla) - tähän epäilemättä on perusteita, joita en kehtaa kovin tiukkaan kuulustella. Kolmion voisimme saada, jos lisäksi myisimme kuolinpesästä isän metsiä, mutta niiden saamiseksi tähän sukuun nähtiin iso vaiva vain muutama vuosi sitten ja mulla ei vielä ole varaa lunastaa niitä. Tai pienen kolmion voisi saada, jos minä ja siskoni panemme siihen vanhan talon myyntihinnan lisäksi rahaa omasta pussistamme, mutta rehellisesti sanottuna, sitä ei ole määrättömästi.

Lisäksi tulee se kysymys, että koska äidin tulot jäävät aika pieniksi, vastikekin saisi olla aika pieni. Vuokra-asuminen ei tule kysymykseen, koska vuokra on aina enemmän kuin vastike, eikä äiti saa mitään asumistukia, koska hänellä on itsellään pieni ja vaatimaton, mutta hyvin rakas kesämökki - ei sitä ei voi myydä, koska se on vanha sukumökki ja äidin ainoa ilo, eikä siitä varmaan juuri mitään saisiikaan, koska siellä ei ole mitään mukavuuksia eikä se ole talvilämmin vaan aika vaatimaton, mutta varmaan se kuitenkin ylittää asumistuen omaisuusrajan.

Ilmeisesti äiti lisäksi luulee, että minulla on rahaa runsain mitoin, ja että minä voisin noin vain ostella tai rakennella taloja sinne tänne. Mutta ei minulla ole. Velkaa sen sijaan on niin että entisistäkin tekee tiukkaa selvitä. Isä kuoli ennen aikojaan. 10 vuoden päästä tilanne olisi ollut toinen, ja olisinkin voinut rientää pelastavana prinsessana paikalle. Nyt en tiedä, kuinka tästä selvitään.

Kokemuksia kellään?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota asumaan kotiisi.

Vierailija
2/11 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolinpesä jakoon, metsät myyntiin. Mamma vanhainkotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitisi ei halua asua kuolinpesään kuuluvassa kiinteistössä, nii on ihan hänen oma asiansa rahoittaa toinen asunto. Hyvää hyvyyttänne voitte antaa äidin käyttää koko kiinteistön myynnistä saadut rahat uuteen asuntoon, käyttäkää lakimiestä, millaiset paperit silloin kannattaa tehdä. Jos ei raha riitä kolmioon, sitten on ostettava pienempi.

Jos ne metsät on kuolinpesän, niin kannattaisko pesä jakaa, äiti voi sitten omilleen tehdä mitä haluaa. Yhteisomistus pitää purkaa jos yksikin sitä haluaa, lesken hallintaoikeus ei koske kuin kotia.

Äidilläsi on miesystävä ja kohta uusi aviomies jollain toisella paikkakunnallako ja sinne pitäisi muuttaa....  Kohtahan se menee uudelleen naimisiin... pidä huoli isänperinnöstäsi.

Vierailija
4/11 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkakohan hyvin äitisi on perillä pesän taloudesta? Tai ylipäätään asumiskustannuksista? Millä rahoilla on ajatellut sen omakotitalon tai kolmion hankkia? Olettaako, että te lapset pistätte omaa rahaa siihen tosiaan kiinni nyt vai luuleeko, että saa myyntituloilla.

Oma taloudellinen tilanteesi sinun kannattaa myös ehkä selkeästi tuoda esille, jos kuulostaa siltä, että sinulta odotetaan mahdottomuuksia. Ja sitten porukalla laskelmia tekemään. 

Vierailija
5/11 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kesämökki vaikuttaa asumistukeen? Pikemminkin kai neliöt, eli kolmio katsottaisiin yhdelle liian suureksi.

Vierailija
6/11 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitosta vaan, mutta antamanne neuvot ovat huonoja. Äiti ja minä emme voi saua samassa taloudessa, sitä ei kestäisi kummankaan hermot. Eikä äiti haluakaan sitä. Äiti ei ole tarpeeksi sairas päästäkseen edes työkyvyttömyyseläkkeelle, ei siis lähellekään vanhainkotikunnossa. Uutta poikaystävääkään ei ole, mutta toki sellainen voi joskus tulla, muutaman vuoden päästä. Äiti on vaan miehille aika vaikea tapaus, kun sillä on absolutistiperiaatteita, eikä siedä yhtään alkoholinkäyttöä. Metsät on kuolinpesän, mutta  koska äidillä on se mökki, jonka arvo on koko avio-oikeuden alaisesta omaisuudesta ehkä kolmannes, äidin osuus isän kuolinpesästä jää aika pieneksi.

Käytännössä siis ainoa tapa, millä äidille saadaan asunto on se, että kuolinpesää ei jaeta. Tai sit jaetaan, mutta sitten minä, siskoni ja äitini muodostamme jonkun yhtymän, jolla rahaa on enemmän kuin äitini osuus nykyisen talon myynnistä, eli minä ja sisko laitetaan sinne omaa rahaa. Eikä mun tarkoitus nyt ole kerätä omia pennosiani taskuun tästä (ja aika vähän niitä olisikin), vaan jotenkin yrittää järjestää niin, että äiti saa sellaisen asunnon, missä sen ei tarvitse surra loppuelämäänsä, ja mun itsekään ei tarvitse ottaa enempää velkaa kuin pystyn maksamaan.

Vierailija
7/11 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö häneltä voisi jotenkin kauniisti kysyä (kun hän haluaa kerran sen kolmion ja ilmeisesti haluaisi asua siinä jonkun kanssa), että jos se toinen osapuoli osallistuisi myös sen kolmion kustannuksiin? Tai jos se juttu on vasta oraalla, niin äiti ostaisi ensin pienemmän kämpän ja sitten mahdollisesti sen toisen osapuolen kanssa vähitellen suunnittelisi isompaa?

Vierailija
8/11 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitätte äidillenne ystävällisesti, että varaa on pieneen rivitalokaksioon niin hinnan kuin hänen tulojensa perusteella, jos kuolinpesä jää jakamatta.

Lisää, ettei sinulla ole varaa auttaa häntä yhtään sen enempää tällä hetkellä oman taloudellisen tilanteesi vuoksi.

Toivon, että saatte asiat järjestettyä parhaalla mahdollisella tavalla.

Vierailija
9/11 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt en kyllä tajua minäkään tätä touhua.

Mä laittaisin äidin omakotitalon myyntiin ja äidille kaksio, jos raha riittää vain kaksioon. Miksi pitäisi olla kolmio yhdelle ihmiselle?

Metsät jakoon. Ne voi myydä, jos ei ole rahaa maksaa perintöveroa. Tai myy vaikka osan, ja pitää osan metsästä, jotta saa vain maksettua veron.

Mökin ymmärrän ja sen pitämisen. Mutta äitisi voi myydän oman osuutensa metsistä kokonaan ja saa sillä maksettua elämisen kustannuksiaan.

Sanoit, että äidillä ei ole muuta tuloa kuin lekeneläke. Eihän se ole kuin pari satasta kuussa. Jos hän ei ole työeläkkeellä eikä sairaseläkkeellä eikä ansiotyössä niin hänenhän täytyy imoittautua työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi ja hän saa silloin työttömyyskorvausta!

Onko äitisi huomioinut kaikki kulut mitä hänen tulee maksaa. Mahdollisen kaksion vastikkeet, sähköt, vedet, vakuutukset. Kesämökin kiinteistöverot, vakuutukset, tienhoitomaksut. Sekä oma peruseläminen; ruoka, vaatteet, terveydenhuolto, matkustaminen (bussi, juna jne).

Ei lapset voi elättää aikuisia, jos aikuinen pystyy maksamaan omat kulunsakin. Se omaisuus on vaan joskus muutettava rahaksi.

Vierailija
10/11 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän teidän sitä metsää tarvitse kokonaan myydä, myytte vain puita. Luulisi kokonaisesta talosta saavan sen verran rahaa, että se riittäisi ilman lisäsijoitusta kohtuullisen kokoiseen asuntoon. Toiseksi äiti voisi saada asuntolainaa uuteen asuntoon sen verran, että vastike + lyhennys olisivat kohtuulliset tuloihin nähden.

Sekin on muistettava, että kenen nimiin uusi asunto ostetaan, eli onko kuolinpesää silloin jo osoittain jaettu, jos se tulee vain lesken, eikä kaikkien omaisuudeksi? Tällaisessa tilanteessa kannattaisi kysyä neuvoa vaikka oman pankin juristilta (neuvonta usein ilmaista) tai oikeusaputoimiston puhelinpalvelusta.

Vierailija
11/11 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos leski ei halua asua yhteisessä asunnossa, saa hän itse rahoittaa uuden kämppänsä. Eli kuolinpesä jakoon, puolet avioparin yhteisestä omaisuudesta on äitisi joka tapauksessa. Hän saa valita, että asunto vai kesämökki.