Omistuasunto, asumisoikeus vai vuokra? Mikä tilanteessani järkevintä?
Tässä faktat:
Asun vuokralla, vuokra n. 1000 euroa, asunto unelma suurimmilta osin. Säästössä rahaa n. 25 000 euroa, säästän noin 500 euroa kuussa. Omistin ennen pienen asunnon kantakaupungista mutta myin sen ja muutin vuokralle, sillä iso laina ahdisti todella, todella paljon ja maksoin lainanlyhennystä, korkoja ja vastiketta melkein 1400 euroa (juuri valmistunut putkiremppa nosti vastikkeen pilviin). Huono kokemus siis siitä. Helsingistä ei ihan pikkurahalla saa asuntoa, josta minun mielestäni minun kannattaisi maksaa eli josta maksaisin mielihyvin. Siispä vaihtoehdot ovat nämä:
1. Jatkan asumista vuokralla kivassa kämpässäni jonkin aikaa ja mietin tätä asiaa myöhemmin. Pelottaa, että inflaatio iskee rahoihin, en halua sijoittaa sitä sen kummemmin (joo, varmasti jonkun mielestä tyhmää mutten ole riskienottaja)
2. Muutan asumisoikeusasuntoon, jonka sijainti ei ole ihanteellinen mutta kämppä on uusi. Lainaa ei tarvitsisi ottaa, saisin säästörahat sijoitettua pois tililtä ja asumiskustannus tippuisi 100 euron verran ja asunto olisi huonekooltaan suurempi. Saisin myös saunan, mikä olisi mahtavaa.
3. Säästän jonkin aikaa, ostan jonkin huonokuntoisen, saunallisen asunnon, jonka remppaan (yök) ja toivon, ettei tule mitään yllättäviä kuluja. Rahaa voisin lainata noin 140 000 euron verran, sillä saanee kaksion jostain Kontulasta. Silti asumiskustannukset olisivat noin 900-1000 euroa.
Ongelma tässä on se, että haluaisin miettiä lapsen hankintaa jossain kohtaa. Miten olisi varaa jäädä pois töistä, jos olisi massiivinen laina niskassa? Nykyinen asunto on liian pieni, jotta sinne voisi lapsen saada mahtumaan, joten jotain on tehtävä. En voi myöskään odottaa kauan, sillä työsuhteeni on määräaikainen.
Mitä tekisin, mitä pitäisi ottaa huomioon? Talouden tulot tällä hetkellä 3400 euroa bruttona. Minulle omistaminen ei ole mikään ultimaalinen autuus vaan haluan toimivan asumisen ja mahdollisuuden asua pitkään ja harkita jopa sitä lasta.
Kommentit (39)
Jos sulla on määräaikainen pesti, niin aso, johon voit saada asumistukea. Inflaatio ei syö rahojasi.
Jos sulla olisi vakituinen pesti, ehdottomasti oma, koska pankilta voi saada pari vuotta lyhennysvapaata lapsiloman (onnistuu toki työttömyydenkin) vuoksi, jolloin maksaa pelkät korot ja vastikkeet. Inflaatio ei syö rahojasi. Mutta määräaikainen on vähän heikoilla nyt lainaneuvotteluissa.
Helsingissä ehdottomasti asumisoikeusasunto. Ei näillä markkinoilla kannata asuntoa lähteä ostamaan ja vuokrat ovat naurettavia. Asumioikeusasunnossa hinnat ei lähde niin radikaalisti nousemaan varsinkin jos on Helsingin kaupungin omistama. Paljon on kaavoitettu uusia asuinalueita ja uuden kehäradan sekä länsi-metron tultua hinnat lähtevät hienoiseen laskuun, ellei halua sitten muuttaa kantakaupunkiin.
Okei, kiitos mielipiteestä! Miten siihen asoon saa asumistukea, jos otetaan hypoteettinen tilanne ja olen lapsen kanssa kotihoidontuella. Paljonko asumistukea saa esim. kolmioon, jossa on alle 70 neliötä ja asuinkustannukset kaikkinensa siinä 900 euron pintaan (Hki)? Ja huom. kysyn, koska tämä on asia, josta en tiedä mitään. Kuinka paljon saa muita tukia sitten? Jos puolison liksa on siinä 2000 e bruttona.
Kannattaa laskea kelan sivuilta löytyvällä laskurilla
Laske ihan itse Kelan sivuilla, siellä on laskurit. Kotihoidon tuen lisäksi saat lapsilisää ja mahd. asumistukea.
Samaa mieltä 4:n kanssa, ASO on Helsingissä hyvä ja järkihintainen vaihtoehto! Itsekin olen asunut jo 8 vuotta asossa, ja viihtynyt. Eipä mun keskituloisen sinkun rahoilla olisi omistusasuntona varaa asua Viikissä rivitaloasunnossa, mutta asoasunnossa on :)
Aso on minusta silloin järkevä vaihtoehto jos mieleistään asuntoa ei pysty ostamaan (kuten minä: alle 300 000 ei irtoa tästä kaupungista mieleisiä, enkä pystyisi sellaista lainaa ottamaan enkä maksamaan) tai jos ei vaan muuten halua isoa lainaa.
Kiitos teille! Joo, haluan ehdottomasti asua kivasti nyt ja tulevaisuudessa mutten halua isoja velkoja niskaani ja toisaalta vuokra-asuminen ei ole niin kivaa pitkällä tähtäimellä, joten aso vaikuttaa kyllä hyvältä sikäli, että on halvempaa kuin vuokra, asumismukavuus on hiukan parempi ja kun on valmiina se asomaksukin, ei tarvitse edes vilkaista pankin suuntaan. Ja saahan siinä sitten asua ja saako sitä remontoidakin, siis tapiseerata ja vaihtaa vaikka lattiamateriaaleja?
Onko muuten kaikissa vanhemmissa asoissa muovimatot kylppäreissä?
Miten sitten käytännössä, jos joku asoimmeinen osaa sanoa: jos haen rakenteilla olevaa asuntoa, missä kohtaa asomaksu maksetaan? Jos ehtisi vielä vähän nipsaista säästöön sitä ennen, esim. ensi kesänä valmistuvien asuntojen suhteen.
AP
Tässä vielä tämän päivän verrokkini:
Omistuasunto, jota olen katsellut (huonokuntoinen, joten remonttiin menisi ehkä 10 000 euroa, putkiremppa tulossa viiden vuoden sisään, muuten tosi kiva) 1100 euroa (+ remppalyhennys 100-200 euroa), josta "omaan taskuun lopulta" jäävä lainalyhennys 450 euroa, loput korkoja ja vastiketta. Miten tuon maksaisin, jos olisin kolme vuotta kotona ja sen jälkeen mahdollisesti työtön? huh.
Asossa asuessani, kuten nyt vuokrallakin jää taskunpohjalle ihan kiva summa, vaikken mistään niin hirveästi tingi ja elämä maistuu mansikalta. Harmittavaa, että helsingissä omistusasuminen on todella tyyristä. Jos ostaa vanhemman, on remonttia tulossa jos jonkinmoista. Jos ostaa uuden, on ostohinta jo valmiiksi tähtitieteellinen eikä niistäkään voi aina mennä takuuseen. Muuttaisin maalle, jos vaan töitä löytyisi.
AP
Hei!
Itse muutan heinäkuussa 2015 valmistuvaan asuntoon. Viime viikolla piti tehdä jo sopimus ja asumisoikeusmaksu tulee maksettavaksi ensiviikolla, eli maksu jo lokakuussa 2014. Tuohon ei paljoa saa kuulemma tehdä remonttia, kun on elementti-talo ja paljon on jo käytetty uutta ja laadukasta materiaalia, esim. kylppärissä kaakelit ja sinne ei saa porata reikiä jne. Lattiat on laminaattia joten niitä ei tarvitsekaan mennä vaihtamaan. Jos jotain laitan, nii sälekaihtimet, mutta niistä nyt muuttaessa ei varmaan saa kun muutaman kympin takaisin. Kuitenkin, todella tyytyväinen päätöksestä ja odottelen jo innoissani uutta kotia :) (asunto tulee olemaan 15 neliötä isompi kuin nykyinen ja satasen halvempi)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 09:48"]
Kiitos teille! Joo, haluan ehdottomasti asua kivasti nyt ja tulevaisuudessa mutten halua isoja velkoja niskaani ja toisaalta vuokra-asuminen ei ole niin kivaa pitkällä tähtäimellä, joten aso vaikuttaa kyllä hyvältä sikäli, että on halvempaa kuin vuokra, asumismukavuus on hiukan parempi ja kun on valmiina se asomaksukin, ei tarvitse edes vilkaista pankin suuntaan. Ja saahan siinä sitten asua ja saako sitä remontoidakin, siis tapiseerata ja vaihtaa vaikka lattiamateriaaleja?
Onko muuten kaikissa vanhemmissa asoissa muovimatot kylppäreissä?
[/quote]
Saa tapetoida, laittaa lattiaan laminaatit tai parketit tms. Näistä muutostöistä voi saada jopa hyvitystä sitten kun muuttaa pois, jos ne katsotaan asunnon arvoa nostaviksi, esim. muovimaton vaihto laminaattiin tai parkettiin.
Asoissa yleensä on alunperin TOSI ANKEAT pintamateriaalit. Täälläkin oli lattiassa niin kuin jonkun laitoksen aulan harmaat muovimatot koko kämpässä, kylppärissäkin muovit vaan seinilläkin eikä laattoja. Samoin keittiön kaapit oli niin perus ankeat lastulevyiset valkoiset kun voi olla. Mutta tosiaan niitä saa itse laittaa ja minä olen laittanutkin, koska tarkoitus on asua tässä pitkään. Laitoin laminaatit lattioihin ja sitten otin Asokodeilta semmoisen paketin jolla keittiö ja kylpyhuone laitettiin paremman näköiseksi. Asokodit tukee noita, ja sen enemmän mitä vanhempi asunto on, eli ei tule asukkaalle kalliiksi jos valitsee muutospaketin heidän listoiltaan. Siellä on useita eri tyylejä mistä valita.
Ja ota huomioon, että se raha mitä otat lainaa, niin maksat jo pelkkää korkoa melkein 500e kk. Laske paljon tämä tekee useamman vuoden aikana. Sen lisäksi putkiremontit, jne yllättävät kulut ja päälle vielä vastike. Asumisesta pitää aina maksaa joo, mutta asokodissa tuntuu että maksaa siitä asumisesta sen minkä pitääkin, eikä kukaan tule häätämään mua pois kodista ja rahaa jää silti elämiseen.
Aso! Itse tein niin, vaikka säästössä oli jo 70 tuhatta - silti ei kannattnut ottaa lainaa sellaisee asuntoon jonka olisin halunnut/tarvinnut - korkoihin olisi ne minun säästöni huvenneet. Asolla säästin vuokraan verrattuna 200 euroa kuukaudessa, sain käytännössä uudenveroisen asunnon hyvällä paikalla, ja jatkoin säästämistä. Aion säästää nyt niin kauan tässä, kunnes lapsi on isompi, jolloin valitsemme asuinpaiakan hieman koulunkin mukaan, ja tälöin voisin sitten harkita sitä lainaa.
Vuokralla asuminen on taloudellisesti kannattavaa vain silloin jos ei itse maksa vuokraansa.
Asumisoikeus ja osaomistusasunnot ovat vuokra-asumista.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 09:34"]
Okei, kiitos mielipiteestä! Miten siihen asoon saa asumistukea, jos otetaan hypoteettinen tilanne ja olen lapsen kanssa kotihoidontuella. Paljonko asumistukea saa esim. kolmioon, jossa on alle 70 neliötä ja asuinkustannukset kaikkinensa siinä 900 euron pintaan (Hki)? Ja huom. kysyn, koska tämä on asia, josta en tiedä mitään. Kuinka paljon saa muita tukia sitten? Jos puolison liksa on siinä 2000 e bruttona.
[/quote]Kaikkiin asumismuotoihin saa asumistukea samoiolla perusteilla, myös omaan. Oamssa asumiskulut vaan tuppaa jäämään alle omavastuun (=halvempaa), jolloin tukea ei saa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 10:08"]
Vuokralla asuminen on taloudellisesti kannattavaa vain silloin jos ei itse maksa vuokraansa.
Asumisoikeus ja osaomistusasunnot ovat vuokra-asumista.
[/quote]
Sinunko mielestäsi asuminen ja eläminen mieluisassa kodissa on niin vähäpätöinen rahankäytönkohde, ettei siihen kannata omaa massia hassata, vaikka kuinka tykkäisi kodistaan? Ei asuminen ole mikään perusoikeus edes Suomessa, kyllä siitä kuuluukin jotain maksaa. Mikään ei ole ilmaista, ei edes se omistusasuminen. Ja se on usein Helsingissä jopa kallein vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 10:00"]
Ja ota huomioon, että se raha mitä otat lainaa, niin maksat jo pelkkää korkoa melkein 500e kk. Laske paljon tämä tekee useamman vuoden aikana. Sen lisäksi putkiremontit, jne yllättävät kulut ja päälle vielä vastike. Asumisesta pitää aina maksaa joo, mutta asokodissa tuntuu että maksaa siitä asumisesta sen minkä pitääkin, eikä kukaan tule häätämään mua pois kodista ja rahaa jää silti elämiseen.
[/quote]Miljoonan velkaako tässä ollaan ottamassa?
Korko on nyt otettavaan lainaan noin 1%, eli 300 tonnin lainaan noin 250€/kk, josta jää korkovähennysten jälkeen vajaa 200€. Omistaminen tulee kuitenkin aina halvimmaksi, ettekö tajua että joku omistaa vuokrakämpätkin ja asukkaat maksaa kulujen lisäksi myös voittoa omistajalle?!?
Ja kun laskette vuokran kuluja tulevaisuudessa, niin miten helvetissä se on niin vaikea tajuta että vuokra nousee noin 3% vuodessa, kun taas tuo lainankorko osataan aina laskea mukaan?!?
Vuosien saatossa lainan korkon osuus pienenee, mutta vuokralla vuokrankorotusten osuus vain kasvaa kasvamistaan kuolemaan asti.
Jos on nyt varaa omsitusasuntoon, niin 10 vuoden päästä se on helvetin paljon halvempaa kuin se että olisi jatkanut vuokralla.
Se on sitten toinen juttu jos ei vain pysty asuntolainaan, eli ei ole varaa tai uskallusta vaurastua.
Yksinkö sinä sen lapsen meninaat hankkia vai tulottoman puolison kanssa?
Jos toinen on töissä vanhempanvapaiden aikana, niin asumistuista on turha haaveilla, mutta pankin kanssa voi aina sopia lainanlyhennykseen vapaata ja näillä nykykoroilla asuminen on halpaa silloin kun tulot on pienet perhevapaan vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 10:19"]
[/quote]Miljoonan velkaako tässä ollaan ottamassa?
Korko on nyt otettavaan lainaan noin 1%, eli 300 tonnin lainaan noin 250€/kk, josta jää korkovähennysten jälkeen vajaa 200€. Omistaminen tulee kuitenkin aina halvimmaksi, ettekö tajua että joku omistaa vuokrakämpätkin ja asukkaat maksaa kulujen lisäksi myös voittoa omistajalle?!?
Ja kun laskette vuokran kuluja tulevaisuudessa, niin miten helvetissä se on niin vaikea tajuta että vuokra nousee noin 3% vuodessa, kun taas tuo lainankorko osataan aina laskea mukaan?!?
Vuosien saatossa lainan korkon osuus pienenee, mutta vuokralla vuokrankorotusten osuus vain kasvaa kasvamistaan kuolemaan asti.
Jos on nyt varaa omsitusasuntoon, niin 10 vuoden päästä se on helvetin paljon halvempaa kuin se että olisi jatkanut vuokralla.
Se on sitten toinen juttu jos ei vain pysty asuntolainaan, eli ei ole varaa tai uskallusta vaurastua.
[/quote]
Tämä ei pidä paikkaansa. Meillä on 180 000 euron laina, josta maksamme 420 euroa lyhennystä kuussa ja korkoja melkein saman verran. laina-aika 25 vuotta. Pikkaisen eri kuin tuo sinun 250 e/kk 300 000 euron lainalla. Pankki Nordea,marginaali 1,6, korko 2,2%. Paras tarjous, joka saatiin.
[/quote]Omassa ja asossa maksaa todellakin sen mitä asuminen maksaa. Vuokralla maksaa sen mitä vuokrasopimukseen on sovittu, on se sitten enemmän tai vähemmän kuin todelliset kulut.
Asossa tosin maksetaan asumisen lisäksi tuottoa omistajalle aivan kuten vuokrallakin.
AP vielä: tuloni siis nettona 3400 euroa.