Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko yksityisen puolen lääkäreitä linjoilla?

Vierailija
22.09.2014 |

Hei! Olen 20 vuotias kauppatieteitä avoimessa yliopistossa opiskeleva nuori nainen pääkaupunkiseudulta. Tänä iltana ajauduin yrittäjätaustaisen vanhempieni kanssa pitkään ja tiiviiseen keskusteluun, johon liittyi yksityiset lääkärikeskukset ja niissä toimivat lääkärit. Tähän väliin mainitsen, että minulla ei ole työkokemusta lääkärikeskuksista ja avaan keskustelun silkasta mielenkiinnosta.

 

Voimme luultavasti kaikki olla sitä mieltä, että lääkäreiden ammatinharjoittamisen takana on universaali ajatus toisten ihmisten auttamisesta, pelastamisesta sekä mahdollisimman hyvän tekemisestä. Tätä tukee myös (lääke)tieteen tutkimus, jonka tausta-ajatuksena on kehittyvä ymmärrys ja sitä kautta (hyvien) asioiden saavuttaminen.

 

Keskustelumme lähti liikkeelle siitä, kun puhuimme hoidon saamisesta (myös sen saamisen vaikeudesta) ja miellyttääkö saatu hoito aina potilasta ja mitkä tekijät vaikuttavat tähän. Omasta mielestäni vaikuttavia tekijöitä ovat mm. lääkärin ammattimaisuus, asiallinen käyttäytyminen, asiakkaan tulkinta, hoidon laatu, lääkärikeskuksen visuaalinen viihtyvyys, asiakaspalvelu kassalla. Mikäli potilas ei tule tyytyväiseksi hoidostaan, hän saattaa varata ajan toiselle lääkärille toisesta lääkärikeskuksesta. Herää kysymys, että onko lääkäreistä tullut asiakaspalvelijoita? Yksityiset lääkärikeskukset ovat kuitenkin yrityksiä, jotka tavoittelevat osakkaiden hyvinvoinnin maksimointia eli voittoa.

 

Tämä näkyy mielestäni hyvin arkisella tasolla esimerkiksi niin, että julkisella puolella lääkäri (tai sairaanhoitaja) ei ohjaa potilasta verikokeisiin ilman syytä. Tämän ymmärrän hyvin, koska ruuhkaa kunnallisissa terveyspalveluissa on lähes poikkeuksetta ja turhia testejä ei mielellään haluta tehdä myös taloudellisista syistä. Yksityisellä puolella kuitenkin vaativa potilas pääsee yleensä halutessaan labraan, sillä hänhän maksaa sen tai hänen vakuutusyhtiönsä. Mutta kirjoittaako yksityisen puolen lääkäri tämän nk. ’turhan lähetteen’ joskus vain miellyttääkseen tai enemmänkin palvellakseen potilasta/asiakasta. Tyytyväinen potilas saattaa lähteä kotiin ilman antibiootteja, mutta ainakin hän on tyytyväinen, että hänet tutkittiin kunnolla. Ja tästähän hän maksaa myös mieluusti, sillä olihan hän mielestään kerrankin oikeassa, kuten asiakkaan pitääkin.

 

Ja kun ajatellaan yrityksen menestymistä, asiakaspalvelu on yrityksen näkyvintä ja myös merkityksellisintä toimintaa asiakasrajapinnassa. Menestyvissä yrityksissä asiakkaat ovat vuodesta toiseen tyytyväisiä ja he palaavat uudestaan, mikäli heidän tarpeensa tyydytetään heidän odottamalla tavallaa. Tästä pääsenkin seuraavaan ajatukseeni. Kun ihmiskeho on kipeä, sen tarpeeksi muodostuu tervehtyminen, jota edesauttaa lääkkeet, joita taas saadaan lääkäriltä. Tätä voi mielestäni verrata nälkään, joka on myös fyysinen tarve kehossamme. Kun meillä on nälkä, me menemme ostamaan ravintoa, joka tyydyttää tarpeemme. Koska olemme erilaisia, meitä tyydyttävät eri asiat. Toisen lempiruokaa on pizza, toinen taas nauttii kanasalaatista. Toiset ihmiset käyvät myös Cittarissa ja toiset Prismassa ja joku ehkä haluaa syödä jokaisen ateriansa ravintolassa, koska kokee hyötyvänsä siitä kaikista eniten.  Näitä kaikkia toteutetaan varallisuutemme muodostamissa raameissa. Myös lääkärikeskuksia on erikokoisia, erivärisiä ja erihintaisia, jotta jokaiselle löytyy hoitoa.

 

Ihmisen tarpeen tyydyttämisestä saa siis helposti tehtyä kannattavan liikeidean.  Ja hyvä asiakaspalvelu edesauttaa tasaisen rahavirran saamisessa. Käytännössä yksityiset lääkärikeskuksethan ovat puhtaasti voittoa tavoittelevaa liiketoimintaa. Tästä isäni oli eri mieltä, että lääkärit eivät kuitenkaan tee tarkoituksella bisnestä, koska bisnekseen liittyvät aina riskit ja sitä kautta korkeammat tuotto-odotukset. Olimme siinä sitten vahvasti eri mieltä tästä. Minun mielestäni lääkärit kyllä ovat sen verran bisnesvainuisia, että jos ovat taitavia jossain lääketieteen osa-alueella, niin he kyllä osaavat valjastaa sen taloudelliseksi menestykseksi esimerkiksi brändäyksen avulla. Esimerkiksi yleinen mielikuva Eiran sairaalasta on sellainen että siellä lääkärit olisivat myös paljon parempia ja asiakaspalvelu hyvää, koska hinnoittelu on kovempaa. En tiedä, en ole kyseisessä sairaalassa koskaan ollut. Ja mitä riskeihin tulee – koen, että maine ja brändi on lääkärikeskuksille todella tärkeää, koska kylillä puhutaan ja SoMe raikaa. Ne luovat liiketoiminnalle nykyaikaisia riskejä.

 

Huh. Ajatuksia ja mielipiteitä saa esittää. Minua siis kiinnostaisi nimenomaan lääkäreiden ajatukset, eli mitä työnne merkkaavat teille henkilökohtaisesti?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

upp

Vierailija
2/2 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteellisen samaa mieltä olen. Tavallaan hyvä asia, että palvelevat noilla hinnoilla, mutt toisaalta jotkut taas eivät sitten keskity kunnon hoitoln kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla