Lapsi ei pidä lihasta
5-vuotias tyttäreni on jo vuoden verran parhaansa mukaan vältellyt lihaa, kalaa ja kanaa. Kasvikset maistuvat ja syökin niitä monipuolisesti, mutta liha tökkii. Olen nyt yhä useammin tehnyt kasvisruokia, ja niitä hän suorastaan rakastaa, mm. kasvissosekeittoa ja linssimuhennosta. Mutta jopa perus jauhelihaa hän pyörittelee lautasellaan. Ainoastaan kalapuikot ja intialaisessa ravintolassa chicken korma maistuu, muuten ruokailu on aina yhtä pakottamista.
En vaan halua antaa periksi, etenkään kanan ja kalan suhteen. Onko muiden lapsilla ollut tällaisia "kausia"? Meneekö ne ohi jos vaan jatkaa pakottamista? Vai annanko tyttäreni ryhtyä noin nuorena kasvissyöjäksi?
Kommentit (14)
Ehkäpä hänen vaistonsa sanovat, ettei liha ole hänelle juuri nyt hyväksi. Meillä on kunnioitettu sitä, ja lasten ei ole pakko syödä mitään mitä eivät halua. Uskon, että ihmisen vaistot ovat todella hyvät tietämään mikä on parasta itselle, ellei niitä tukahduteta pakkosyömisillä. Liha ei ole kellekään pakollista syötävää. Varsinkin jos lapsi syö munia ja maitotuotteita, niin ei tule mitään puutoksia, ei proteiininsta, ei B12:sta ei mistään.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 10:56"]
5 vuotias liian nuori tietoisesti "välttelemään" mitään ruokaa, vaan vanhempien vastuulla on se mitä syödään. Nyt on kyllä kasvatus ihan hukassa ja oppikirja esimerkki "kaverivanhemmuudesta". Nyt ryhtiliikettä ennen kuin kehittyy mitään ruokavaliohäiriöitä!
[/quote]
No voi hohhoi. :D
Mun lapsi vältteli ihan nuoresta juustoa eikä syö sitä vieläkään, koska ei voi sietää sen makua. Olisi ilmeisesti pitänyt pakottaa syömään vaikka itkun kanssa? Tykkää maidosta, syö juustoa kyllä ruuan seassa ellei se maistu sieltä läpi mutta leivän päälle ei sitä laita ja tuskin tulee koskaan laittamaankaan. Kaikki eivät vaan pidä kaikesta.
Minä olin tuollainen lapsena, ja nyt edelleen kasvissyöjä. Usko vaan, ettei niihin ruokiin pakottamalla opi. Kuvittele että sinulle itsellesi syötettäisiin jatkuvasti vastenmielistä ruokaa. Lähinnä jää traumoja, eikä sitten varsinkaan kiinnosta vanhempanakaan tutustua liharuokiin. Kasvisruokavalio on terveellinen - jopa terveellisempi kuin sekaruokavalio - oikein toteutettuna. Kannattaa miettiä, onko se lihansyönti todella niin tärkeää.
Lopeta kaikki pakottaminen ruokailussa. Lihaa ei ole pakko syödä.
Mä lapsena istuin ruokapöydässä niin kauan, kunnes lautanen oli tyhjä, oli ruokana sitten mitä tahansa. Nykyään olen kaikkiruokainen. Joten jatka pakottamista, tyttö kokeilee vaan rajojaan.
Eka vastaaja vähän kärjisti, mutta mun mielestä on surullista että vanhemmat laiminlyö ruokakasvatuksen ja hakee tekosyitä sille että annetaan vaan eineksiä tai teollisia ruokavalmisteita kuten kalapuikkoja lapsille. Sen sijaan että lähdettäisiin opettamaan monipuolista ruokavalioita, liharuoista hyviä lapsen suuhun olisivat nyt trendikkäät nyhtölihat kuten pulled pork tai ylikypsennetty lammas.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:13"]Eka vastaaja vähän kärjisti, mutta mun mielestä on surullista että vanhemmat laiminlyö ruokakasvatuksen ja hakee tekosyitä sille että annetaan vaan eineksiä tai teollisia ruokavalmisteita kuten kalapuikkoja lapsille. Sen sijaan että lähdettäisiin opettamaan monipuolista ruokavalioita, liharuoista hyviä lapsen suuhun olisivat nyt trendikkäät nyhtölihat kuten pulled pork tai ylikypsennetty lammas.
[/quote]
Sori mutta oletko sä vähän idiootti?
Kanasta voit luopua, kalasta yrittäkää löytää muitakin vaihtoehtoja. Ja kalastakin, onko teillä kalapuikkojen lisäksi aina ollut vain lohta? Jos näin, osta seuraavan kerran jotain muuta kalaa.
Kannattaa opettaa lapsi myös siihen että veriarvoja pitää seurata jos ruokavalio poikkeaa tavallisesta, kuten hänellä se että liha ei maistu. Jos veriarvot pysyy hyvinä, jatkakaa noilla ruuilla. Jos siellä on häikkää, otat lapsen mukaan miettimään miten sen saisi korjattua.
Itsellä rauta-arvot määrittelevät sen haluanko lihaa vai en, jos on korkealla, ei tee mieli, jos matalalla, voin ahmia vaikka viiden kilon paistin ja juoda verta päälle, tätä seurattu pienestä asti. Ravitsemusterapeutti totesi vain että kehoni tuntuu kertovan selvästi mitä tarvitsee ja mitä ei, kannattaa kuunnella.
Olen varhaiskasvatuksen ammattilainen ja tiedättekö mitä meille on lähes ensimmäisenä opetettu?
Lapsi kyllä tietää mitä haluaa ja lapsella on oikeus niihin tunteisiin. Kasvattajan tehtävä on saada lapsi kokeilemaan uutta, mutta ei pakottamalla muuttaa lapsen haluja. Miksi aikuinen saa päättää mistä tykkää mutta lapsi ei?
Lapsella voi olla hyvin vahva vaisto siitä mikä ruoka ei hänelle välttämättä sovi. Onko tyttäresi veriryhmä A?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:30"]
Olen varhaiskasvatuksen ammattilainen ja tiedättekö mitä meille on lähes ensimmäisenä opetettu? Lapsi kyllä tietää mitä haluaa ja lapsella on oikeus niihin tunteisiin. Kasvattajan tehtävä on saada lapsi kokeilemaan uutta, mutta ei pakottamalla muuttaa lapsen haluja. Miksi aikuinen saa päättää mistä tykkää mutta lapsi ei?
[/quote]
Niin ja me ravinto-opin tunnilla kokkikoulussa on ihmetelty sitä miksi lasta ei opeteta monipuoliseen ruokavalioon vaan TÄSSÄ aiheessa ollaan kavereita tai curlig-vanhempia.
On säälittävän yleistä miten jo pienet lapset eiole oppineet maistamaan aina hiukan ruokaa. Ei voi sanoa että ruoka on pahaa -jos sitä ei ole edes maistanut! Se on huonoa käytöstä.
On vanhempia jotka vastustaa omasta lähtökohdastaan eläimen syömistä, jollain saattaa sen tehdä isosisko tai vaikkapa sukulainen? Kyllä se jostain on lähtöisin jos ei MITÄÄN eläintä syö. On eri asia ettei tykkää juustosta tai mistään eläinkunnan lajista.
Todella nuoret lapset oppi myös vanhemmiltaan tavan katsoa kehoaan ja sen viat, puhutaan laihdutuksesta, läskeistään yms.
Jos jonkun nyt on välttämättä lapselleen tarjottava kasvisruokaa, niin siihen kannattaa hommata vaikka ravintoterapeutilta siunaus ja ohjeita. Ainakin itse tekisin niin vaikka kokkikin olen. Puhe on oman lapsen kasvusta ja kehityksestä. Aikuisen ihmisen "valinta" se on ok omalle kohdalle, mutta saa lapsikin tehdä oman valinnan -sitten isona! Kyllä se niin on että aikuinen tekee ne ostovalinnat mitä syödään.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:30"]Olen varhaiskasvatuksen ammattilainen ja tiedättekö mitä meille on lähes ensimmäisenä opetettu?
Lapsi kyllä tietää mitä haluaa ja lapsella on oikeus niihin tunteisiin. Kasvattajan tehtävä on saada lapsi kokeilemaan uutta, mutta ei pakottamalla muuttaa lapsen haluja. Miksi aikuinen saa päättää mistä tykkää mutta lapsi ei?
[/quote]
Aika moni lapsi söisi mahan täydeltä makeaa jos itse saisi päättää. Rajat on rakkautta, sen pitäisi arvon varhaiskasvattajan myös pitää mielessä.
Minä kieltäydyin järjestelmällisesti ihan pienestä lähtien syömästä kalaa - haa, olen kala-allergikko, mikä selvisi myöhemmin testeissä.
Olen kyllä sitä mieltä, että kannattaa totuttaa lapset maistamaan kaikkia ruokia. Mitä monipuolisemmin oppivat syömään, sen helpompaa elämä on. Itseäni on koko aikuisiän raivostuttanut olla se ihminen, jonka takia muut joutuvat miettimään tarjottaviaan. Allergia on hyväksyttävä syy, onneksi en muuten ole ruokavammainen.
Pakottamalla voi lapselle aiheuttaa ruokakammon. Maistaminen on eri asia, mutta sitäkin on tehtävä uuden ruuan kohdalla parikymmentä kertaa, ennenkuin lapsi oppii makuun.
5 vuotias liian nuori tietoisesti "välttelemään" mitään ruokaa, vaan vanhempien vastuulla on se mitä syödään. Nyt on kyllä kasvatus ihan hukassa ja oppikirja esimerkki "kaverivanhemmuudesta". Nyt ryhtiliikettä ennen kuin kehittyy mitään ruokavaliohäiriöitä!