Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtautua ihmisiin, jotka takertuvat kaikkeen sanomaasi?

Vierailija
21.09.2014 |

Eli kaikeen sanomiseen tarkerrutaan ja tehdään siitä pilkkaa. Pahimmassa tapauksessa vääristellään ja yritetään vääntää kaikki ylösalaisin ja sitten levitellään niitä asioita totuutena. Siis tahallaan ymmärretään väärin ja sitten naureskellaan selän takana ja välillä päin naamaakin. Joskus jopa huudellaan perään ja kaivetaan sitä reaktiota esille. Olen todella kyllästynyt tähän... Miten sen saisi loppumaan? Vuosien varrella olen kohdannut tällaisia henkilöitä useita, joten kyseessä ei ole yksi tai kaksi henkilöä. Olin koulukiusattu ja sama on jatkunut jatko-opintojen ajan ja työelämässä. Alan oikeasti olla aika väsynyt...

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 22:20"]Mielestäni yritän olla mahdollisimman asiallinen ja ymmärtäväinen, mutta silti aina etsitään jotain nälvimistä ja esim. joudun selittämään sanavalintojani, koska niistä etsitään aina jotakin negatiivista ja yritetään ymmärtää asiat väärin. Se on aika tuskastuttavaa ja alentaa omaa itsevarmuutta.

Joudun selittämään ammatissani paljon kuinka jotkut tietyt asiat toimivat. Sitten kysytään, että voiko olla näin. Usein vastaan, että voi olla, mutta tässä tapauksessa se ei onnistu, koska ehdot eivät täyty. Sen jälkeen aletaan inttämään vastaan. Vaikka kuinka selitän, pidetään kiinni itsepintaisesti omasta käsityksestä. Jotkut tuntuvat tekevän sitä siksi, että he yrittävät jyrätä minut vain voiton halusta tai saadakseen olla "oikeassa" ja samalla osoittaakseen, miten parempia he ovat minuun verrattuna ja sitten naureskelevat jälkikäteen, kun "en tiedä" edes sen vertaa asioista... Ap
[/quote]

saatko työkavereiltasi vertaistukea? mietittekö koskaan miten hankalat tilanteet selvitetään?

Vierailija
2/34 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul on työ vähän samantyyppistä. Erona on se että mä annan tietynlaista tietoa ja asiakas voi miettiä tekeekö hän sillä mitään vai naureskeleeko. Ei jää mun ongelmaksi, mutta mun työ tulee tehtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyllisesti ylivertainen ei ole voitettavissa.

Vierailija
4/34 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä saan, mutta välillä sitten työkaveri sanovat, ettei aina kannata välittää ja napakka kannattaa olla. Joskus ovat samojen henkilöiden kanssa ongelmissa, mutta saavat käsiteltyä heitä paremmin, mutta pudistelevat päitänsä. En tosin ole saanut "ohjeita" siihen, kuinka tilanteissa kannattaisi menetellä. Pomo sanonut useaan otteeseen, että hänet voi kutsua paikalle, mikäli tulee ongelmia. Hoitaa asiat karismallaan, mutta periaatteessa minunkin pitäisi pystyä siihen, eikä turvautua aina muihin. Eikä hänkään ole aina tavoiteltavissa. Kai osittain on persoonakysymys, miten henkilökemiatkin kohtaavat. Ap

Vierailija
5/34 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 22:20"]

Mielestäni yritän olla mahdollisimman asiallinen ja ymmärtäväinen, mutta silti aina etsitään jotain nälvimistä ja esim. joudun selittämään sanavalintojani, koska niistä etsitään aina jotakin negatiivista ja yritetään ymmärtää asiat väärin. Se on aika tuskastuttavaa ja alentaa omaa itsevarmuutta.

Joudun selittämään ammatissani paljon kuinka jotkut tietyt asiat toimivat. Sitten kysytään, että voiko olla näin. Usein vastaan, että voi olla, mutta tässä tapauksessa se ei onnistu, koska ehdot eivät täyty. Sen jälkeen aletaan inttämään vastaan. Vaikka kuinka selitän, pidetään kiinni itsepintaisesti omasta käsityksestä. Jotkut tuntuvat tekevän sitä siksi, että he yrittävät jyrätä minut vain voiton halusta tai saadakseen olla "oikeassa" ja samalla osoittaakseen, miten parempia he ovat minuun verrattuna ja sitten naureskelevat jälkikäteen, kun "en tiedä" edes sen vertaa asioista... Ap

[/quote]

Tuossa kohtaa ei auta alkaa inttää vastaan. Vaan vastaa lyhyesti ja toistaa saman, mitä on jo sanonut. Kuten että ehdot eivät täyty, välittämättä siitä mitä kaikkea vastapuoli höpisee.

Vierailija
6/34 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtele kaikkia ihmisiä kuin he olisivat idiootteja ja vittuile aina takaisin.

Vierailija
7/34 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 22:20"]

Mielestäni yritän olla mahdollisimman asiallinen ja ymmärtäväinen, mutta silti aina etsitään jotain nälvimistä ja esim. joudun selittämään sanavalintojani, koska niistä etsitään aina jotakin negatiivista ja yritetään ymmärtää asiat väärin. Se on aika tuskastuttavaa ja alentaa omaa itsevarmuutta.

[/quote]

Tuossa kohtaa ei auta alkaa inttää vastaan. Vaan vastaa lyhyesti ja toistaa saman, mitä on jo sanonut. Kuten että ehdot eivät täyty, välittämättä siitä mitä kaikkea vastapuoli höpisee.

[/quote]

Pitää ruveta tuota sitten tekemään enemmän. Mutta monesti sitten tulee tarkentava kysymys, että miksi ne eivät täyty ja sitten pitäisi asiallisesti selvittää vielä tarkemmin, kysymys kun on esitetty. Olisi aika epäkohteliasta todeta vain, että sori ei vain onnistu. Tosin vänkäämällä nämä myös ovat epäkohteliaita. Ap

Vierailija
8/34 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen varmaan sellainen ihminen, joka joidenkin mielestä takertuu toisten sanomisiin. Mä en vaan voi ymmärtää sitä että jotkut heittävät vaikka kuinka paksua läppää eivätkä sitten suostu seisomaan sanojensa takana. Monesti tällaisia heittoja tehdään ns. poliittisista aiheista, tyyliin sanotaan että naisen paikka on kotona eikä sitten suostutakaan keskustelemaan aiheesta. Toinen tyyli on sitten että sanotaan henkilöstä vaikka "sullakin on ollut niitä kummallisia hoitoja" ja kun kysyy, että mitä tarkoitat niin heti kuuleekin olevansa asioihin takertuja.

Vierailija
9/34 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota kommentteja henkilökohtaisesti. Sinä tiedät, miten asiat ovat ja asiakkaat kritisoivat vaan systeemiä eivät sinua. Älä välitä, ajattele että ko asiakkaat ovat tyhmiä ja juorua heistä työkavereillesi (=käsittelet asiaa osaltasi). Ole kuitenkin ystävällinen ja jämäkkä. Jos et ole varma, varmista asia muilta. Varmasti työkaverit saavat kuulla ihan sanaa ja se on vaan työsi huono puoli. Ammenna energiaa mukavista kontakteista ja unohda huonot.

Vierailija
10/34 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinun ongelmanasi ovat _asiakkaat_. Tilanne on siis aivan toinen kuin alusta olisi voinut kuvitella.

Suurin ongelmasi on ilmeisesti se, ettet osaa ottaa tilanteita ns. ammattiminäsi kautta, ammattimaisesti ja ajatella etteivät kommentit ja ivaamiset ym. ole oikeasti sinua kohtaan kohdennettuja. Vaan esim. työntantajaasi, organisaatiotanne kohtaan. Ja sinun osassasi työskentelevää työntekijää kohtaan, eivät Sinua. 

Ymmärrän kyllä, että tietyt tehtävät vaativat paksua nahkaa ja tuntuu pahalta ottaa vastaan ilkeää kommenttia. Siksi sinun kannattaakin miettiä alan tai työtehtävien vaihtoa. Ongelma ei johdu sinusta, vaan työstäsi.

Vierailija
11/34 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 22:57"]

Mä olen varmaan sellainen ihminen, joka joidenkin mielestä takertuu toisten sanomisiin. Mä en vaan voi ymmärtää sitä että jotkut heittävät vaikka kuinka paksua läppää eivätkä sitten suostu seisomaan sanojensa takana. Monesti tällaisia heittoja tehdään ns. poliittisista aiheista, tyyliin sanotaan että naisen paikka on kotona eikä sitten suostutakaan keskustelemaan aiheesta. Toinen tyyli on sitten että sanotaan henkilöstä vaikka "sullakin on ollut niitä kummallisia hoitoja" ja kun kysyy, että mitä tarkoitat niin heti kuuleekin olevansa asioihin takertuja.

[/quote]

Nuo mainitsemasi asiat ovat ehkä enemmänkin mielipidekysymyksiä ja jos todellakin haluaa väittää jotakin kuten "naisen paikka on kotona", niin mielestäni pitää olla valmis perustelemaan väitteensä. Työssäni välitän faktoja, joten minua ihmetyttää joidenkin ihmisten asenne tarttua asioihin, jotka ovat faktoja ja aleta vänkäämään näistä asioista.

Jos minulla on mielipide, niin olen valmis keskustelemaan aiheesta. Mikäli vastapuoli onnistuu tekemään niin hyvän argumentin, mikä kyseenalaistaa oman mielipiteeni, joudun punnitsemaan omia arvojani ja käsityksiäni asiasta. Ap

Vierailija
12/34 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 23:01"]

Eli sinun ongelmanasi ovat _asiakkaat_. Tilanne on siis aivan toinen kuin alusta olisi voinut kuvitella.

Suurin ongelmasi on ilmeisesti se, ettet osaa ottaa tilanteita ns. ammattiminäsi kautta, ammattimaisesti ja ajatella etteivät kommentit ja ivaamiset ym. ole oikeasti sinua kohtaan kohdennettuja. Vaan esim. työntantajaasi, organisaatiotanne kohtaan. Ja sinun osassasi työskentelevää työntekijää kohtaan, eivät Sinua. 

Ymmärrän kyllä, että tietyt tehtävät vaativat paksua nahkaa ja tuntuu pahalta ottaa vastaan ilkeää kommenttia. Siksi sinun kannattaakin miettiä alan tai työtehtävien vaihtoa. Ongelma ei johdu sinusta, vaan työstäsi.

[/quote]

Jotkut asiakkaat ovat sanoneet, että se toinen osasi asian paljon paremmin eli periaatteessa iva on kohdistettu juuri minua ja osaamistani kohtaan. Kollegat ovat sanoneet, että hoidan asiat niin hyvin kuin osaan ja jokainen päivä on uusi ja ammatissa oppii pakostakin asioita.

Olen kyllä miettinyt uudelleen kouluttautumista. Joudun tekemään sen kyllä sitten omalla rahalla tai hakemalla lainaa pankista. Mutta en enää oikeastaan tiedä, mihin. Olen aika turtunut ja tunnen ettei minusta ole mihinkään. Ap

Vierailija
13/34 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni joutuu usein työnsä puolesta tuollaisiin tilanteisiin. Jos on joku laki johon voi vedota, hän vetoaa siihen. Joskus asiakkat väheksyvät ja sanovat että esimerkiksi naapuri oli sanonut että homma on jotenkin määrätyllä tavalla. Niihin hän vastaa että miksi otti sitten yhteyttä häneen eikä antanut naapurin hoitaa hommaa, jos naapuri kerran tietää.
Ehkä vaan sanot että sinun työpaikallasi homma hoidetaan näin, miten muualla tehdää tai tehtäisiin ei ole sinun ongelma. Et anna mielipidetta vai puhdasta sääntötekstiä. Samoin opettele yleisimmät manipulointi tekniikat. Kun tunnistat ne niin on helpompi olla haksahtamatta niihin.
Tuollainen epävarmuuden tunne ja itsensä epäileminen on merkki siitä, että sinua manipuloidaan tekemään ja sanomaan jotain jota et haluaisi.

Vierailija
14/34 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, olette antaneet minulle ajattelemisen aihetta, mitä kautta voisin kehittää omaa toimintaani. Saatan olla aika helposti manipuloitavissa. Tunnistan sen kyllä, mutta en osaa sanoa, miten voisin välttää sen. 

Jos jotain tulee mieleen, niin saa laittaa lisää. Menen tästä nukkumaan. Hyvää yötä. Ap

Vierailija
15/34 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 23:44"]Kiitos, olette antaneet minulle ajattelemisen aihetta, mitä kautta voisin kehittää omaa toimintaani. Saatan olla aika helposti manipuloitavissa. Tunnistan sen kyllä, mutta en osaa sanoa, miten voisin välttää sen. 

Jos jotain tulee mieleen, niin saa laittaa lisää. Menen tästä nukkumaan. Hyvää yötä. Ap
[/quote]
Et voi välttyä manipuloinnin kohteeksi joutumista, ainoa tapa on oppia tunnistamaan se.
Harva ihminen tykkää siitä, että tietävät etteivät muut pidä heistä. Joten kun he huomaavat muissa vihamielisyyttä ja pettymystä, he alkavat selittelemään, jotta saisivat toiset taas tyytyväisiksi. Se joka on laatinut ehdot, odottaa sinun pitävän kiinni niistä. Vaikkei se aina asiakasta miellytä ja hän haluaisi toisenlaiset ehdot.
Ajattele asiakkaitasi kuin he olisivat pieniä lapsia. Sellaista turhaa vänkäämistä ja lopuksi sanotaan vielä että äiti on ihan tyhmä ja isä on parempi koska hän antaa periksi.

Kuuntele mitä lauseita he jotka ovat hyviä noissa tilanteissa käyttävät. Matkit suoraan niitä. Äläkä selittele itseäsi. Sano että sinulla on kiire ja seuraavan vuoro.
Sen lisäksi pihtaat tietoa. Mitä vähemmän he tietävät, sitä vähemmän he voivat käyttää sitä sinua vastaan. Tylysti ilmoitat, että koska asia/ehdot eivät koske heidän tapausta, et ala sitä nyt edes selittämään.
Jos he tietäisivät tatkkaan asiat, eiväthän he tulisi kysymään sinulta. Pahimmat tapaukset kuittaat sillä että pyydät heiltä kirjallisena kysymykset ja vastaat siihen kirjallisena. Monet hyytyy siinä vaiheessa kun eivät pääse manipuloimaan puheella.

Vierailija
16/34 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan selvästikin olet mielesi pahoittanut. Työpaikkakiusaamista? Mikä tarkalleen on tämä ryhmä, joka takertuu sanoihisi? 

Itse ajattelen asian näin: jos sanojani saivarrellaan ja ivataan niin se tarkoittaa suoraa pilkkaa minua kohtaan. En hyväksyisi vastaavaa käytöstä itseäni kohtaan vaan ottaisin asian esille työyhteisössä ja ylemmät saisi laittaa asian kuntoon.

Vierailija
17/34 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 21:34"]

Eli kaikeen sanomiseen tarkerrutaan ja tehdään siitä pilkkaa. Pahimmassa tapauksessa vääristellään ja yritetään vääntää kaikki ylösalaisin ja sitten levitellään niitä asioita totuutena. Siis tahallaan ymmärretään väärin ja sitten naureskellaan selän takana ja välillä päin naamaakin. Joskus jopa huudellaan perään ja kaivetaan sitä reaktiota esille. Olen todella kyllästynyt tähän... Miten sen saisi loppumaan? Vuosien varrella olen kohdannut tällaisia henkilöitä useita, joten kyseessä ei ole yksi tai kaksi henkilöä. Olin koulukiusattu ja sama on jatkunut jatko-opintojen ajan ja työelämässä. Alan oikeasti olla aika väsynyt...

[/quote]

Meillä töissä on tuollainen mies, ainoa mies työyhteisössämme. Nauraa ja pilkkaa takana ja takertuu lillukanvarsiin. Olen otanut neutraalin kannan eli puhun vain pakolliset. Vastakkain hän ei kykene keskustelemaan, ei myöskään palavereissa. Luimistelee tai pakenee paikalta.

Vierailija
18/34 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena ihmisenä ei kannata liiaksi tukeutua muihin ja kysellä neuvoja. Se aiheuttaa närää ja jokaisella on kuitenkin oma kantansa asioihin. Toimi itsenäisen jämäkästi ja opettele sanomaan ikäville ihmisille EI ja NYT RIITTÄÄ.

Vierailija
19/34 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ovat yleisimmät manipulointitekniikat? Noin ihan mielenkiinnosta haluaisi tietää. Ehkä ois jotain hyötyä itellekin.

Vierailija
20/34 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso vaikka wikipediasta psykologinen manipulointi. Siinä on kerrottu hyvin ja linkkejä aiheeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän