Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä sairaaloissa "pakotetaan" vaippoihin?

Lohjalta terveisiä
23.08.2021 |

Alkuun kaikki meni normaalisti ja sain pyytämällä alusastian. Vessaan en omin avuin saanu mennä. Vatsa meni kipulääkkeistä tukkoon ja luumutkaan ei auttaneet. Antoivat sit maksimiannoksen laxoberonia yötä vasten ja diapamit päälle + hoitaja sano että nyt on sit pakko laittaa vaippa. No senhän tietää että sitä tavaraa sit tuli ja paljon. Aamulla hoitaja kauhisteli määrää ja laitto mut tosi tiukkaan pakettiin. Jossain kohtaa myöhemmin mä sit tajusin että on pissahätä, mutta vastaus oli, että heillä on raportti kesken ja nyt ei ainakaan tuntiin ehdi, mutta "sulla on vaippa, pissi siihen". Tulivat sit ehkä puolentoista tunnin kuluttua kahden hoitajan voimalla. Puhe vaan kävi papattaen "että olipa hyvä ku sulla oli vaippa kun pissa tuli. Ei mitään hätää, kyllä me hoidetaan ja nyt saat kuivan...". Mä en saanu ees suutani auki. Jotain yritin myöhemmin sania, mutta iltahoitaja tuumas, että kyllä sä kuule vaipan tarviit ku oot siihen jo tänään kahdesti pissannut ja aamulla siellä oli muutakin. Eipä mulla ollu siihen enää mitään kommentoitavaa. Tottahan se oli ja varmasti niin kirjattu... Onko yleinen "kikka"? Mites muilla ja muualla?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aloittajaa ole pakotettu mihinkään. Pakkohan se oli yöksi laittaa jos näin kävi. Aamulla piti vaihtaa, koska mistä sitä tietää mitä olis vielä tullu. Ja ei rapsaa keskeytetä jos potilaalla jolla on vaippa on pissahätä. Rapsa on tärkeämpi, siitä voi riippua vaikka jonkun henki. Mä en ymmärrä miks esim. joku pissahätä olis tärkeämpää kuin vaikka mummon syöttäminen kun ruoka vielä lämmintä.

Vierailija
2/39 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvihuoneessa varmaan jutut kesken eikä jouda vessaan viemään ja tee vaippaan oli kehotus eräälle mitä piti lähinnä loukkauksena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit sillä osastolla, jossa suurin osa muista potilaista on vanhuksia.  Tai eikä sinä itse olet 60+. Heille laitetaan yleensä aina vaipat, myös kotona asuville intervallihoidossa. Aivan yleinen kikka on.

Sillä säästetään hoitajien jalkoja. Luulisi, että on helpompi viedä alusastia tai käyttää vessassa kuin siivota koko paskainen sänky ja potilas, kun tavara ylittää vaipan kestokyvyn, mutta minä en olekaan hoitaja.

Potilaalla on oikeus kieltäytyä hoidosta. Et tullut ajatelleeksi sanoa, että ei tämä käy. Laxoberon + diapam illalla lähentelee jo hoitovirhettä. Kuka oli se onneton lääkäri, joka sellaisen yhdistelmän määräsi? Tiedäthän, että ei hoitajien saa antaa mitään lääkettä ilman lääkärin määräystä.

Ei nykyään enää tarvitse koko henkilökunnan istua tuntia rapsalla, kun kaikki on koneella. Se on kyllä totta, että ei nouse peffa penkistä niissä paikoissa, joissa se tunnin rapsa edelleen on, vaan vieras saa itse soittaa asukkaalle ambulanssin, kun on kaatunut ja loukkaantunut. "Meillä on nyt raportti kesken, meitä ei saa häiritä" oli lukitun oven takana istuvien hoitajien vastaus, kun vierailija meni pyytämään apua.

Vierailija
4/39 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja pula on todellinen ongelma, varsinkin nyt korona vielä lisää työtä, joten pakko pakottaa vaippoja käyttää, on tärkeämpää tekemistä kuin juoksuttaa vessassa, toiset tarvitsevat hengitys koneiden kanssa apua yms mikä oikeasti on kiireellistä ja raportointi on pakollista.

Vierailija
5/39 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olit sillä osastolla, jossa suurin osa muista potilaista on vanhuksia.  Tai eikä sinä itse olet 60+. Heille laitetaan yleensä aina vaipat, myös kotona asuville intervallihoidossa. Aivan yleinen kikka on.

Sillä säästetään hoitajien jalkoja. Luulisi, että on helpompi viedä alusastia tai käyttää vessassa kuin siivota koko paskainen sänky ja potilas, kun tavara ylittää vaipan kestokyvyn, mutta minä en olekaan hoitaja.

Potilaalla on oikeus kieltäytyä hoidosta. Et tullut ajatelleeksi sanoa, että ei tämä käy. Laxoberon + diapam illalla lähentelee jo hoitovirhettä. Kuka oli se onneton lääkäri, joka sellaisen yhdistelmän määräsi? Tiedäthän, että ei hoitajien saa antaa mitään lääkettä ilman lääkärin määräystä.

Ei nykyään enää tarvitse koko henkilökunnan istua tuntia rapsalla, kun kaikki on koneella. Se on kyllä totta, että ei nouse peffa penkistä niissä paikoissa, joissa se tunnin rapsa edelleen on, vaan vieras saa itse soittaa asukkaalle ambulanssin, kun on kaatunut ja loukkaantunut. "Meillä on nyt raportti kesken, meitä ei saa häiritä" oli lukitun oven takana istuvien hoitajien vastaus, kun vierailija meni pyytämään apua.

Astian kanssa joutuu melkeinpä vahtii ja auttaa vieressä, vaipan ei, potilaita on kuitenkin enemmän kuin se yks ja niitä vahinkoja jos sattuu päivän mittaan vaan parille niin todellakin helpottaa pitää vaipoissa. Jos avustaviin töihin saisi omaa porukkaa jäisi hoitajilla aikaa oikeasti hoitaa eikä vaan pakottaa vaippoihin..

Vierailija
6/39 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaista, hoitajien ei tarvitse hyppyyttää itseään jatkuvasti potilaiden vessareissujen vuoksi. Potilasta voidaan makuuttaa likaisessa vaipassa, joka vaihdetaan, kun se hoitajan aikatauluun sopii.

Vierailija
7/39 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaista, hoitajien ei tarvitse hyppyyttää itseään jatkuvasti potilaiden vessareissujen vuoksi. Potilasta voidaan makuuttaa likaisessa vaipassa, joka vaihdetaan, kun se hoitajan aikatauluun sopii.

...jos sopii.

Vierailija
8/39 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...jos sopii.

Niin, jos. Kai se joskus pitää tehdä, ettei ihan fuduja saa.

Vierailija
9/39 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko ollut parempi, että oisit ripuloinut sängyn ja lattian? Ei ois ollut kiva.

Vierailija
10/39 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsa oli ummessa ja piti toimittaa. Oli jo hankala olokin sen takia. En siitä valittanut. Ihan oikein tekivät ja parempi oli että oli rauhoittavia, niin sai nukuttua. Mutta se oli niiltä kikka jonka jälkeen päättivät sit että tää potilas hoidetaan jatkossakin vaipoin, vaikka mikään ei ollut muuttunut. Kun kirjataan että "potilas ulostanut vaippaan, vaihdettu aamulla" ja perään että "potilas virtsannut vaippaan päivällä", ni saadaanhan siinä kirjoihin ja kansiin, että potilas tarttee vaipat. Eli turha valittaa mitään näyttämättä idiootilta.

Enkä ymmärrä mitä väliä on potilaan iällä ja osastolla. Olin osaston nuorimpia alle nelikymppisenä, ei ollu terkkarin vuodeosasto.

Vierailija
11/39 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jorvin päivystyksessä. Jos epileptisen kohtauksen aikana on laskenut alleen ja hoitajat laittaneet vaipan, niin ne kyllä vaan vaihtaa sen joskus, vaikka vessatusta kuinka itkis.

Vierailija
12/39 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti raportointi on pakollista? Minkä takia kirjaukset ovat? Eikö niitä pidä katsoa ja niihin luottaa enemmän kuin kuulopuheisiin?

Vierailija
13/39 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...jos sopii.

Niin, jos. Kai se joskus pitää tehdä, ettei ihan fuduja saa.

Hoitoalalta ei saa fuduja mistään syystä.

Vierailija
14/39 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on rapsa? T. Hoitsu evp

Kymsoten sairaaloissa ainakin vaipat kuulema pakollisia, joa tarvii vessa-apua.

Vierailija
15/39 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien työn helppous.

Vierailija
16/39 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aikaa saattaa vessaan. Mieluummin kai kuset ja paskot vaippaan kun koko sängyn likaiseksi?

Vierailija
17/39 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus itsellä kun olin ollut auto-onnettomuudessa ja molemmat jalat kipsissä. Vaipat sain varmuuden vuoksi aluksi ja kerran pyysin hoitajilta päästä vessaan. Eivät ehtineet viedä ja käskivät pissimään vaippaan. Sitten parin tunnin päästä tuli vaipanvaihto ja oikein todettiin ääneen että minä tarvitsen vaipat koko sairaalassa olon ajaksi kun oli nyt niin märkä. Ei siinä oikein mitään voinut sanoa ja viikko meni vaipoissa. Yksi hoitaja sanoi vielä joskus uudestaankin että ei yleensä näin nuoria vaipoissa pidetä mutta sulla on kyllä selkeästi tarvetta kun aina kastuu

Vierailija
18/39 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä henkilökuntaa käytättämään sinua vessassa. Lisäksi riskit kaatumiseen ovat suuremmat jalkeilla kuin sängyssä.

Vierailija
19/39 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika kettumaiselta hoitajalta

Vierailija
20/39 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo siinä mielessä yleistä että jos kerran teet vaippaan jotain niin sitten olet vaipoissa kyllä yleensä sairaalassa loppuun asti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme