En uskalla marjastaa - pelkään karhuja.
En ymmärrä, että suomalaiset (ne vähätkin) uskaltava marjastaa. Karhuthan voi käydä kimppuun ja syödä kaikki marjat suutuksissaan?
Kommentit (12)
Minä taas menisin mielellään metsään, mutta pelkään siellä niitä muita ihmisiä. Katsonut vissiin liikaa kauhuleffoja, mutta karmii perkeleesti törmätä metsässä ihmiseen :D
Karhut pelkäävät ihmisiä. Jos pitää ääntä, ne pysyvät kaukana. Jos ei halua nähdä karhua, ei kannata "hiipiä" hiljaa - ne ovat niin uteliaita että saattavat tulla katsomaan että kukas hiippari sitä onkaan liikenteessä. :) Vaarallisia karhut ovat vain jos ovat pentujen kanssa liikenteessä. Mutta niinpä asia on muidenkin eläinten kanssa, hirvikin on vaarallinen jos osuu sen ja vasojen väliin.
Aiemmin keräilin käpyjä joulukoristeita varten. Eilen olin takapihallani ja viereisestä metsästä alkoi kuulua meteliä. Lähdin nopeasti kohti kotia. Ovelta sitten uskalsin vilkaista ja mitä näinkään. Orava istui vihaisesti tuijottaen pihamännyn oksalla. Voitte uskoa että kävyt jää tänä vuonna keräämättä. Se katse oli sellainen porautuva ja lamauttava. Tyyliin "pois minun reviiriltä, nämä kävyt ovat minun".
Eipä sitten tehdä käpytonttuja tänä vuonna. :(
Mulla oli koko kesän teltta metsässä. Alueella tiettävästi liikuskelee kaikkia mahdollisia metsäneläimiä, karhuja siis myöskin. Yhtään havaintoa en näistä tehnyt. Hirvikärpästen tultua oli pakko kerätä leiri ja häipyä metsästä, niitä ei kestä pirukaan.
Miten selität sen, että Suomessa ei ole tiettävästi koskaan ainakaan historiallisena aikana karhu käynyt yhdenkään marjastajan kimppuun? Tiedän, että karhuilla on enemmän aihetta pelätä ihmisiä kuin ihmisillä karhuja - ja karhutkin yleensä tietävät sen.
Tiedättekö, mistä tunnistaa karhunpaskat metsässä? Niissä on semmoisia pieniä kelloja ...
joo ei ymmärrä miten soomilaiset ei pelkää villieläimiä metsässä. pakastealtaasta ostaa sivistyneet eurooppalaist.
pari vuotta sitten näin karhun itä-suomessa kun olin lakkoja keräämässä. Oli muuten karmaisevaa! Aloin rauhallisesti ihyräilemään ja kävelin selkä edellä kauemmas. Karhu oli n.50m päässä.
Osta sellaiset karhukellot ranteisiin, niin karhut kiertää kaukaa.
Karhu pelkää enemmän sinua kuin sinä sitä. Karhu pakenee ihmistä, jos vain voi. Pukeudu punaiseen ainakin metsästyskaudella, ota iso kello ja kilkuttele sillä vähän väliä, laulele, pidä ääntä. Karhut syövät kyllä suunnattomat määrän marjoja, mutta eivät ne sentään marjojen takia ihmisen kimppuun hyökkää.
Karhut ovat hyökänneet ihmisen kimppuun Suomessa lähinnä hätätilanteessa (karhun näkökulmasta), kun ihminen on yllättäen tullut emon ja pentujen väliin. Kun ihminen tekee hyvissä ajoin läsnäolonsa tiettäväksi, karhu lähtee pois.
Minä taas en mene metsään, koska inhoan hirvikärpäsiä.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 12:58"]
Osta sellaiset karhukellot ranteisiin, niin karhut kiertää kaukaa.
[/quote]
kyllä siinä kellot kilisee, kun karhu päättää pistää poskeensa. ajattelee vaan, että prklN marjankerääjät yrittäää vielä ärsyttää tätä? HRR
Aika pieni todennäköisyys kuitenkin joutua karhunsyömäksi. Jos mietit, montako thaimarjastajaa karhut on esim. tänä vuonna pistelleet poskeensa, saat vähän perspektiiviä. Ja ne on kuitenkin metsissä monta viikkoa kellon ympäri. Enemmän kannattaisi olla huolissaan siitä, miten luonnosta vieraantunut olet.
Ei kenenkään tarvitse hakea marjoja metsästä. Niitähän saa kaupasta.