Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita "viljavammaisia" paikalla?

Vierailija
19.09.2014 |

Olen nyt kaksi viikkoa syönyt 99,9% gluteenittomasti ja vehnättömästi, koska en jaksanut enää epämääräisiä suolistovaivoja (löysä, tahmea uloste, suolistokrampit, vatsan turpoaminen palloksi). Eilen illalla söin puolikkaan korvapuustin kokeeksi...ja pari tuntia myöhemmin istuin vessassa tuskanhiki päällä.

Joka kerta sama juttu: jos syön vain kauraa, vatsa ei sano mitään. Mutta lisääpä ruokavalioon ruis, vehnä tms. niin johan paska lentää!

Lisäksi ihoni kutisee, tuntuu välillä että sitä suorastaan kuumottaa. Lääkärin mukaan kyse on "ärtyneestä suolesta", niin varmaan joo..! Keliakiatestiä en ole tehnyt, pitäisikö?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 11:54"]

Noh, mitäs sanotte mulle? Mä syön viljaa ja hyvin vähän rasvaa ja proteiinia. Silti vatsa ei kestä viljaa vaan on ripulilla joka päivä. Eli mun pitäisi jättää vilja pois ja siirtyä lihaan, jotta saisin suolistoni kuntoon. Maitotuotteita en käytä ja keliakiaa ei ole, on testattu.

[/quote]

Paleodieetti oilisi sulle ihan täydellinen!

Vierailija
22/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 11:54"]

Noh, mitäs sanotte mulle? Mä syön viljaa ja hyvin vähän rasvaa ja proteiinia. Silti vatsa ei kestä viljaa vaan on ripulilla joka päivä. Eli mun pitäisi jättää vilja pois ja siirtyä lihaan, jotta saisin suolistoni kuntoon. Maitotuotteita en käytä ja keliakiaa ei ole, on testattu.

[/quote]

Paleodieetti oilisi sulle ihan täydellinen!

[/quote]

Googlasin sen ja ei kuulosta hassummalle. Pitäisi vaan jaksaa laittaa itse enemmän ruokaa. Laiskana ihmisenä otan yleensä sitä mitä helpoimmin saan nopeasti. Voisin varmaan paljon paremmin jos jättäisin viljat minimiin ja lisäisin enemmän lihaa ja kasviksia ( ei perunaa kuitenkaan) ruokavaliooni. Pitää taas viikonloppuna yrittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole keliakiaa, mutta vilja-allergia on todettu ensin verikokeella ja myöhemmin vielä prick-testeissä. Siinä mielessä allergiani on keliakiaa helpompi, että ihan pieni määrä vaikka vehnää ei tapa tai edes aiheuta pahoja oireita. Toisaalta olen allerginen myös gluteenittomille viljoille kuten tattarille ja hirssille, enkä muiden allergioideni takia pysty syömään myöskään pähkinöitä, siemeniä tai useimpia kasviksia, mikä rajoittaa ruokavaliota ja elämää aika paljon.

Vierailija
24/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtyvän suolen oireyhtymä on roskapönttö diagnoosi vatsaoireille joiden syntyä ei vain kunnallisella puolella tiedetä. Eli sille todella on syy miksi se suoli ärtyy ja suurimmaksi osaksi löytyy ruokavaliosta. 

Jos olet jo ollut viljattomalla etkä halua niitä enää syödä, pyydä lääkäriä kirjoittamaan lähtete Keliakian DNA geenitestiin. Se ei perustu vasta-aineisiin vaan geeneihin joten viljaton ruokavalio ei haittaa. Syy miksi tuosta testistä ei juurikaan puhuta eikä suositella, siksi että se ei ole luotettava siinä tapauksessa jos näyttää positiivista. Koska positiivinen tulos kertoo vain sen että sinulla on sairauteen tarvittavat geeni, ei sitä onko sairaus sinulle vielä puhennut tai tuleeko koskaan puhkeamaankaan. Sen sijaan negatiivinen testitulos on varma ja poissulkee keliakian mahdollisuuden ja myös sen ettet tule sitä koskaan saamaankaan koska sinulla ei ole siihen vaadittavia geenejä. 

Olennaista on kuitenkin selvittää tuo mahdollinen keliakia. On hyvä tietää kärsitkö autoimmuunisairaudesta vai vilja-allergiasta/yliherkkyydestä. Vilja-allergia ja yliherkkyys voi tosin aiheuttaa ihan samoja oireita, suolinukkakatoa, tulehdusta suoleen, ravintoaineiden imeytymishäiriötä jne. Joten tärkeä on kuunnella itse kehoaan mitä se viljattomuus tekee vaikka testit ei mitään näyttäisikään. 

Mulla myös tuli vaikka mitä oireita viljoista. mm. Vatsaoireet, suolitulehdus, ravintoaineiden puutostilat, refluksitauti, niveltulehdukset, migreeni ja masennus. Mitkään testit ei näyttänyt mitään, ei allergiatestit, koepala eikä tuo geenitestikään. Meni aika kauan ennenkuin löysin syyn viljoista, ja nyt ihan kaikki oireet tuossa lähti. 

Eli minulle ei käy mitkään viljat, ei tattari eikä hirssikään. Syön kuitenkin riisiä ja maissia. Soija ei käy minulle myöskään. Ja nämä siis kaikki allergioita jotka ovat tulleet aikuisiällä. Uskon myös että varsinainen syy on tuossa vuotavassa suolessa, en vain usko että omassa tapauksessa rasva ja eläinproteiini on saanut sitä vuotamaan vaan homeet ja stressi. 

Jos perusteellisesti haluaa selvittää mikä siellä suolistossa on vikana, kannattaa mennä funktionaalisen puolen lääkäreille jotka tuntevat käsitteen vuotavan suolen oireyhtymä. Tuttava kävi siellä ja siellä tosiaan selvitettiin kokonaisvaltaisesti koko terveystilanne. Otettiin14 putkea verta ja uloste näytteen lähetettiin ymmärtääkseni amerikkaan asti tutkittavaksi kun meillä suomessa ei niin tarkkoja seuloja ole. Suoli oli alkanut vuotamaan eri ruoka-aineiden proteiineja elimistöön ja laittanut siellä immunipuolustuksen sekaisin ja vaikutti koko kehossa, ei ainoastaan suolessa. Funktionaalisen puolen ravintoterapeutti selvitti verikokeiden avulla sille oman ruokavalion joka oli alkuun todella suppea, koska jos pitkään tilanteen jättää hoitamatta, niitä oireita aiheuttavia ruoka-aineita tuppaa tulemaan vain lisää ja suoli vuotaa vain enemmän. Pikkuhiljaa ruoka-aineita ravintoterapeutin ohjeistuksella lisättiin yksi keralla lisää ja oireet pysyi poissa. Rahaahan tuo maksaa, itse en osaa arvata edes kuinka paljon.

Mutta jos jollakin on monenlaisia kroonisia sairauksia joille kunnallispuoli ei osaa antaa kuin tuollaisia roskapönttö diagnooseja ja lääkitsee kaikkia erillisinä sairauksina pitkillä lääkityksillä, kannattaa miettiä että voisiko kyse olla sittenkin kokonaisuudesta, että kaikentakana olisikin vain suoliston huono kunto jonka mahdollisesti saisi vielä hoidettua. Tuolla se selviää.