Amiksessa todellisuudessa tunnin parin koulupäiviä?
Voisi supistaa tutkinnon suorittamisen vuoteen pariin?
Kommentit (20)
Opetuksettomana aikana on tarkoitus opiskella itsenäisesti.
Tapahtuuko tämä itsenäinen opiskelu todellisuudessa?
Tuota oli jo parikymmentä vuotta sitten. Tunnille mennään, odotellaan myöhästyvää opettajaa, opettaja saapuu ja jakaa opiskelijoille paksut pinkat tehtävämonisteita "Tehkää nuo, käydään ne läpi ruokiksen jälkeen mulla alkaa kokous moi". Osa tekee tehtävät ensimmäisen tunnin aikana ja liukenee kotiin, osa ei edes avaa tehtäväpinkkaa vaan pelaa pokeria ja räkii kattoon, osa on poistunut heti kun on selvä ettei ope palaa tosiaankaan ennen ruokista. Vähän ennen ruokista opettaja ilmoittaa että kokous venyy/joutuu sijaistamaan, tehkää tehtävät kotona niin käydään ne huomenna läpi. Huomenna opettaja on taas myöhässä ja matkalla kokoukseen...
Kasarilla oli tiukka amis vielä. Kahdeksan tunnin päiviä luokassa nenä kirjoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuota oli jo parikymmentä vuotta sitten. Tunnille mennään, odotellaan myöhästyvää opettajaa, opettaja saapuu ja jakaa opiskelijoille paksut pinkat tehtävämonisteita "Tehkää nuo, käydään ne läpi ruokiksen jälkeen mulla alkaa kokous moi". Osa tekee tehtävät ensimmäisen tunnin aikana ja liukenee kotiin, osa ei edes avaa tehtäväpinkkaa vaan pelaa pokeria ja räkii kattoon, osa on poistunut heti kun on selvä ettei ope palaa tosiaankaan ennen ruokista. Vähän ennen ruokista opettaja ilmoittaa että kokous venyy/joutuu sijaistamaan, tehkää tehtävät kotona niin käydään ne huomenna läpi. Huomenna opettaja on taas myöhässä ja matkalla kokoukseen...
Harmi että sinulla on ollut epäpäteviä opettajia. Mutta ei se kaikissa kouluissa ihan tuollaista ole.
Lukiossa vedetään kolme vuotta todella tiukalla tahdilla ja kirjoituksiin valmistava lukuloma on ainoa itseopiskelun jakso. Mikä pointti tässä ammattikoulun hervottamssa itseopiskelun määrässä?
Juu-u. Opinnot ovat moduuleita. Niihin käydään muutama tunti jonkinlaista kontatiopetusta ja sen jälkeen lähdetään työharjoitteluun.
Amisopinnot vaativat teiniltä todella kovaa itseohjautuvuutta. Samaan aikaan ne pystyvämmät ja tavoitteellisemmat tyypit lähtevät lukioon, missä saa valmiin lukujärjestyksen nenän eteen eikä tarvitse huolehtia mistään muusta kuin läksyjen teosta itse.
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla oli tiukka amis vielä. Kahdeksan tunnin päiviä luokassa nenä kirjoissa.
Just noin se pitäisi tämä päivänäkin olla.
Oppilaat ovat hyvin nuoria ja vasta oppimassa elämää. Joten lähiopetus on ainoa oikea tapa.
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa vedetään kolme vuotta todella tiukalla tahdilla ja kirjoituksiin valmistava lukuloma on ainoa itseopiskelun jakso. Mikä pointti tässä ammattikoulun hervottamssa itseopiskelun määrässä?
Säästäminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään, vaan johtuu ihan säästötoimista, joita edellinen hallitus lupauksistaan huolimatta teki. Todella turhauttavaa niin oppilaille, kuin opettajillekin ettei ole opetusta saatavana. Ja ne tehtävät mitä annetaan itseopiskeluun, ovat ihan pilipalia, koska ei opettajilla ole resursseja tarkistaa tehtäviä.
Opetusta sysätään työelämän puolelle, mutta ei sinnekään mielellään oteta tekijää, jolle saa opettaa alusta alkaen kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 2000-luvun alussakin meillä oli noin. Ja silti laajoja itsenäisiä tehtäviä myös kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Juu-u. Opinnot ovat moduuleita. Niihin käydään muutama tunti jonkinlaista kontatiopetusta ja sen jälkeen lähdetään työharjoitteluun.
Amisopinnot vaativat teiniltä todella kovaa itseohjautuvuutta. Samaan aikaan ne pystyvämmät ja tavoitteellisemmat tyypit lähtevät lukioon, missä saa valmiin lukujärjestyksen nenän eteen eikä tarvitse huolehtia mistään muusta kuin läksyjen teosta itse.
Lukiossa oppilaat tekevät itse omat lukujärjestyksensä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen työvoima firmoille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa oppilaat tekevät itse omat lukujärjestyksensä.
Eivät tee ekalle vuodelle. Se on muuttunut meidän ajoistamme.
Jos puhutaan ammattiin ja työelämään valmistavasta tutkinnosta, niin miten sitä tukee a) itseopiskelun pitkät jaksot b) koulupäivien lyhyydet vs. työpäivän pituudet työelämässä
Ei ainakaan mulla ollut parin tunnin päiviä kun amiksen kävin. Ja eipä juuri ollut itseopiskelua. Tietty tää oli 2010-2013
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just noin se pitäisi tämä päivänäkin olla.
Oppilaat ovat hyvin nuoria ja vasta oppimassa elämää. Joten lähiopetus on ainoa oikea tapa.
SAmaa mieltä ja olen aiheesta jutellut muutaman amisopettajan kanssa, kun meille otetaan paljon nuoria harjoitteluun.
Eihän kädentaitoja opi ilman treeniä. Mutta sitten tulee tämän päivän nuoria, joilla osaamiset niin ja näin.
Vika ei ole nuorissa, vaan kouluissa, kun ei ole rahaa. Esim kalaa ovat päässeet koulussa koskemaan kerran. Yksi lohi per työpari! Kasarilla niitä lohia, ahvenia, silakoita, kampeloita, lahnoja jne. fileoitiin satoja kiloja per kala. Jo oppi.
Eteen tuotiin puolikas sika tai naudan neljännes - paloittele. Nää ei ole kuin satunnaisia kaslereita ja sisukkaa nähneet.
Mä sain koulutukseni kasarilla. Silloin opettajatkin oli ammattiylpeitä ja rahaa oli käytössä. Kaikki tuotteet kuitenkin myytiin eteenpäin, hukkaan ei mennyt.
Tuon rahattomuuden takia nyt sitten vielä tää pandemia ja etäopiskelu. Ravintoloilla ei ole varaa ottaa ilmaista työvoimaakaan nyt, kun niin paljon on mennyt konkkaan ja omia on lomautettu. Missä tulevat ruoka-ammattilaiset saavat oppinsa ja kannuksensa? :(
Loppu aika on kylläkin itseopiskelua.