Onko vanhemmuudesta mielestänne mitään hyvää?
Miksi kenelläkään on edes oikeus hankkia lapsia?
Parin aiemman ketjun herättämiä kysymyksiä. Osaatteko vastata mitään positiivista? Ja nyt ei aleta luetella mielellään ihmisryhmiä, joiden ei mielestänne pitäisi lisääntyä.
Kommentit (17)
Minusta vauvapalstalla on kiva keskustella kaikesta muusta kuin vauvoista, mutta lapsivihaviestien yleistyminen on outoa. Nämä joissa 'rääkyvät ja räkänokkaiset' lapset julkisella paikoille halutaan kieltää.
Jos joku joskus kirjoittaa jotain positiivista, alapeukkua tulee.
Vanhemmat tajuavat sen, että he eivät ole maailmannapa. Ja pikkulasten äidit ovat vahvoja :D
Jos mahdollisuus lisääntyä evättäisiin ihmiskunnalta, hyvin suurella osalla olisi varmastikin hyvin tyhjä ja näköalaton tunnelma.
Sillä ei ehkä ole mitään itseisarvoa, mutta ei kai nyt silläkään ole mitään itseisarvoa että ihmissuku lakkaisi lisääntymästä. Mitä väliä, laji lajien joukossa.
Olemalla äiti olen kasvanut ihmisenä parempaan suuntaan..lapset ovat opettaneet minulle enemmän kuin minä heille. Ilman lapsiani omaisin hieman erilaisen tärkeysjärjestyksen, minä ensin ja sitten muut..nyt lapset ensin, sitten muut.
Vanhemmuudessa on se paha, että siinä jos missä voi todella vaikuttaa jonkun elämään hyvin pahalla tavalla. Eikä sitä kumoa se, että jotkut vanhemmista vaikuttavat hyvällä tavalla. Aina joku pieni lapsiraukka jossain kärsii kamalista vanhemmista :'(
Kun sinä kasvatat lasta se kasvattaa sinua. Itsellä ensi viikonloppuna 22 vuotta kokemusta äitinä. Lapsi on myös ihminen, varsinkin isompana ;) ja onhan se mielenkiintoinen matka oppia tuntemaan tuo olento joka jo syntyessään on ainutlaatuinen persoona.
Omia lapsia saatuasi ymmärrät paremmin omia vanhempiasi ja annat ehkä heillekin armon olla vain ihmisiä.
Sinulla on mahdollisuus tuntea rakkautta, jota suurempaa on vaikea tuntea ketään muuta kohtaan.
Voit tehdä lapsen kanssa kaikkea kivaa lapsellista johon et muuten enää kehtaisi ryhtyä. Alat nähdä taas maailmaa eri tavalla lapsen silmin ja voit opetella pysähtymään hetkeen ihmettelemään murkun kulkua.
Lapsilla on hauskoja juttuja, voit nauraa vedet silmissä, ja muistella kaikkia kivoja juttuja sitten vanhana.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:07"]
Sinulla on mahdollisuus tuntea rakkautta, jota suurempaa on vaikea tuntea ketään muuta kohtaan.
[/quote]
Nimenomaan mahdollisuus. Mikään varma asia se ei kaikille ole, ikävä kyllä. Itse esim. voin sanoa, että tunnen suurempia tunteita rakastamaani miestä kohtaan. Ja äitini ei myöskään rakastanut minua mitenkään kiivaasti. Voihan se olla, että tilanne tästä vielä muuttuu, terapiat mulla kesken ja silleen. En ainakaan vielä ole antanut äidilleni anteeksi, pikemminkin päin vastoin. Nyt vasta ymmärrän, mitä pahaa se ruoja on minulle tehnyt. Miksi ei oikeasti hakenut apua ja nähnyt hätääni. Eikä ole tähän päivään mennessä ymmärtänyt.
Mutta joo, opintie on saanut vanhemmuudesta buustia, ilman lapsia olisin vain ihan tyytyväinen vaikken tuntisi paljon mitään mihinkään suuntaan.
Tottakai ihmisellä on oikeus hankkia lapsia. Minun näkemyksen mukaan olemma luotuja jotta meidän kautta luoja voisi kokea itsensä kaikkien kokemustemme kautta.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:07"]
[/quote]
Nimenomaan mahdollisuus. Mikään varma asia se ei kaikille ole, ikävä kyllä. Itse esim. voin sanoa, että tunnen suurempia tunteita rakastamaani miestä kohtaan. Ja äitini ei myöskään rakastanut minua mitenkään kiivaasti. Voihan se olla, että tilanne tästä vielä muuttuu, terapiat mulla kesken ja silleen. En ainakaan vielä ole antanut äidilleni anteeksi, pikemminkin päin vastoin. Nyt vasta ymmärrän, mitä pahaa se ruoja on minulle tehnyt. Miksi ei oikeasti hakenut apua ja nähnyt hätääni. Eikä ole tähän päivään mennessä ymmärtänyt.
Mutta joo, opintie on saanut vanhemmuudesta buustia, ilman lapsia olisin vain ihan tyytyväinen vaikken tuntisi paljon mitään mihinkään suuntaan.
[/quote]
Aivan, eivät kaikki ihmiset kykene rakastamaan, edes omia lapsiaan. Monesti sukupolvien ketju ongelmineen. Hyvä että olet saanut apuakin. Itsellä myös erittäin vaikea lapsuus, alkoholisti väkivaltainen isä ja psykopatti äiti, mutta jotenkin olen sen pystynyt muuttamaan jonkinlaiseksi vahvuudeksi vaikka heikkoutta on vielä vaikea myöntää.
Hmmm. Oikeus hankkia lapsia vai enemmänkin velvollisuus? Ihmiskunnan jatkuvuuden kannalta ihmisen on lisäännyttävä.